|
||||
|
||||
Julens Mysterium
Julens mysterium 1:
Hur kunde Direktör Tyko Jonsson ha TV när taxibilarna fortfarande gick på gengas? Julens mysterium 2: Hur i helskotta ser en tavla på Bodens fästning ut? |
|
||||
|
||||
Sv: Julens Mysterium
Ja, och varför finns det en nazistflagga med i flaggorna som de får av "biljardmannen" som sen hänger på bilen (en gång). När vi pratat om detta julens mysterium som du nu tar upp, tror vi att det ska vara tidslöst, en blandning av olika tidsepoker. Men visst är där många fina repliker "jag har närt en kommunist vid min barm" tex. Tage Danielsson forever!! God fortsättning.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det finns faktiskt en tavla. Icke av hela Bodens fästning, men väl avbildande Rödbergsfortets tre kanoner (15,2 cm) med pansarkupoler och allt.
Den tavlan hängde ovanför den öppna spisen på A-8 Officersmäss, närmare bestämt i röksalongen. Olja på duk. Jag hade vid ett flertal tillfällen nöjet att därstädes sitta och pimpla mahognyfärgade groggar i början av 1960-talet. Arne Fd Löjtnant i reserven |
|
||||
|
||||
När jag såg trådrubriken trodde jag att det skulle handla om Jesus och tänkte, men oj, vad har hänt...
Karl-Bertil kändes mera du, liksom |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, hon sa ju det, men hon kanske aldrig hade varit i Boden? Det har ju däremot Arne - Citat:
Fem enorma underjordiska fort, insprängda i lika många berg, sammanbundna med kulvertar under skogen, med en omkrets på 25 km! Rätt av dig |
|
||||
|
||||
Citat:
Blir nog att titta extra uppmärksamt nästa jul! "Finn fem fel" liksom... Ivi |
|
||||
|
||||
Kanske Rödbergsfortets kanoner är motivet för tavlan?
/Netwolf - Född Bodensare och har besökt samtliga fort inkl Pagla (TopSecret!) |
|
||||
|
||||
Mm, vacker tändstickstavla var det ja
Att nån har kommit på att måla dem i olja som på "Arnes" tavla är ju obegripligt bara det... |
|
|