Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-27, 18:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Nicky Hopkins

Jag inser att detta är en hopplös fråga men är det någon här som råkar ha kvar ett ex av Nicky Hopkins LP "The thin man was a dreamer"? Och som skulle kunna överföra den till något annat format? Till och med en kasett skulle vara kul.

Den plattan är en riktig nostalgitripp för mig och den är omöjlig att få tag på. Jag har försökt under många år! Jag hade en kasett för många år sedan, men den var inspelad på en spelare som var sliten och bandet gick för fort när skulle spela upp den igen.... Sedan försvann det i någon flyttning... Eller med något ex...

Jag vet inte om den håller idag (tveksamt...) men det skulle vara kul att höra den en gång till.... Som sagt nostalgi.

För er som inte vet vem Nicky är, så har han spelat med Rolling Stones i många år! Det är han som normalt sett spelar piano både på deras turnéer och plattor. Kolla omslagen så ser man hans namn. Och så har han gett ut några egna plattor.

Faan. Jag börjar bli som min gamle fader.... Han gillade att köpa och lyssna på 40- och 50-tals Jazz. Helst storband. Ellington osv... Från hans ungdom när han var ute och dansade... Jag har hans plattor kvar och det händer att jag lyssnar på någon ibland eftersom det är den musiken jag är uppfödd på.

Men jag svor tidigt på att jag inte skulle göra likadant. Dvs fastna i en viss musik. Och ändå så sitter jag här och frågar efter en platta från 70-talet...

Äpplet faller tydligen inte så långt från Päronträdet....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-28, 14:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 510
Standard Sv: Nicky Hopkins

Många skivor har jag, men tyvärr ingen med Nicky Hopkins.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-28, 16:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicky Hopkins

Jag tackar alla som rotat i sina gamla skivsamlingar. Jag har faktiskt fått kontakt med en medlem som nu ska fixa den till mig.

Det var bara ett infall som fick mig att fråga efter den på Forumet och jag räknade knappast med att det skulle lyckas. Men jag hade tur!

Kalimera ÄR fantastiskt.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-28, 16:37
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Nicky Hopkins

Se din mejl, Peter. (För undvikande av reklam för andra sajter.)
R :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-31, 13:32
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Nicky Hopkins

Nu Du Peter!!!Läs i Din inbox..skivan ligger här o väntar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-31, 17:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicky Hopkins

Har läst. Och svarat.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-31, 19:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Nicky Hopkins

Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-11, 12:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard Sv: Nicky Hopkins

Jag har en massa plattor där Nicky Hopkins medverkar (förutom Stones t.ex. Quicksilver Messenger Service, Kinks, Who, Jefferson Airplane, Jeff Beck), dock ingen med han som soloartist. Men det verkar ha löst sej ändå, eller?
/Thomas
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-13, 20:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicky Hopkins

Jotack, det har löst sig. Han var ett rätt flitigt bi Nicky...

STORT tack till Athanasia som tog sig tiden och jobbet att fixa den. (Jag återkommer snart... )

Och med nostalgins hjälp håller den faktiskt hyfsat fortfarande. Plattan är väldigt "spretig" i sin stil och egentligen förstår jag inte riktigt hur vi kunde fastna så för den då. Det var ju Disco som gällde egentligen. Början på 70-talet... Temptations Masterpiece osv...

Det är lite pianoklink, delvis lite Billy Joel-typ med någon dragning åt Mike Batt ibland. Och så flippar han ut ibland... Snuddar nästan åt symfonirock-hållet...

Så om ni nu kan skicka en lagom varm och skön sommarlördagskväll, en eller ett par plattor mellanöl, TT eller Pripps går bra, och några gamla polare så är jag nöjd...

Så man slipper denna eländiga Skånska vinter med snö, kyla, blåst och annat elände som gör att att man inte kan ut och köra båge...

"Riktiga män kör stora maskiner på två hjul..."

P.S. Till Charleston. Han gjorde minst två egna plattor. Skulle inte förvåna mig om gjort ännu fler. Jag har den andra men den är inte alls lika bra som "The Tin man..." Men det är kanske nostalgin som gör den värderingen...?

Senast redigerad av Peter den 2010-01-13 klockan 20:50. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-14, 11:07
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard Sv: Nicky Hopkins

Kul, Peter!
Och enligt allmusicguide, så gjorde han tre soloplattor, en 1966, en 1973 (Thin Man) och en 1976. Dom ger Thin Man fyra stjärnor av fem (så du verkar inte vara den enda som gillar den) och de övriga två.
Sen kanske man kan kalla plattan "Jamming with Edward" för en soloplatta också? Den har jag faktiskt. Edward är en alias för Hopkins och det är Jagger, Wyman och Watts från Stones, samt Ry Cooder, som också medverkar där.
Tydligen är det Hopkins som lirar piano på Beatles singelversion av Revolution också. (se wikipedia, där en hel del andra låtar och plattor han medverkat på är listade).
/Thomas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT