Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-07, 08:46
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Minus 31,5 grader!

Hej alla Kalimeravänner, vår flytt till Lycksele har gått bra, men tur att man kan värma upp sig med lite Greklandsbilder mellan varven. I dag på morgonen har vi 31,5 grader kallt och jag gruvar mig för morgonpromenaden med hunden, han kan ju inte kissa inne. Har aldrig i mitt 60-åriga liv upplevt sån kyla, men det underbart vackert. Apropå flytt på äldre dar, vill jag ge ett tips. Vänta inte med att röja och sortera till den dag huset är till salu, låtsas flytta var 5:e år. Vi flyttade från radhus, 5 rum och kök, där vi bott med 4 barn sen 1982, till en liten 3-rumslägenhet. Befriande när allt var klart, men URJOBBIGT! Men nu tar vi nya tag och ser fram mot pensionen, då vintrarna ska upplevas i Grekland.
Ha ett Gott År! Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 09:49
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Standard Sv: Minus 31,5 grader!

Vintrar i Grekland gillar jag så där tycker jag ni gör alldeles rätt. Jag rensar ur en gång per år inför min vintervistelse eftersom jag hyr ut mitt boende här i Sverige. Nere på Kreta fyller jag bara på än så länge. Här i Gävle är det bara -12 grader men snön vräker ner, tycker det räcker för länge sedan!
Gunilla som drar sig söderut om en vecka
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 10:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Standard Sv: Minus 35,9

Jag tog med mig termometern på dagens morgonpromenad. Den visade -35,9 på kallaste stället. Luften var klar och skön, men jag hade klätt mig för varmt och svettades redan efter några minuter.

Jag har upplevt både +43 (i Aten juni 1979) och -43 (2 ggr i februari 1999) och föredrar definitivt det senare, om jag måste välja. Kyla går att klä sig mot, man orkar röra sig och att det skulle vara tyngre att andas än i varmare temperatur är en av vår tids myter. Dessutom är det ju oftast inga problem att hålla bostaden varm och mysig. När det är 35 grader varmt däremot orkar man knappt ta ett steg och man kan inte skydda sig mot den tryckande luften varken inne eller ute.
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 10:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Myt och myt? Själv får jag seriösa problem med luftrören när kylan nalkas 20 grader utomhus. Men det är nog individuellt kantänka.

Arne

Med minus 25 här utanför huset just nu...
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 11:03
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men det är nog individuellt kantänka.
Jo, som med det mesta, kan det naturligtvis finnas enskilda orsaker som gör att en del får besvär som andra inte får.

Men det finns många exempel på att kall luft rent allmänt inte gör det tyngre att andas. Det finns också oräkneliga exempel på människor som tror att de ska få tyngre att andas när de går ut och därför upplever att de får det.
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 12:33
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad

Nu har vi klarat av promenaden, det var inte så farligt, förutom att glasögonen immade igen och hunden hoppade på 3 ben. Appropå luftrörsbesvär, själv har jag hostat i nästan 2 år av den fuktiga luften i Karlstad.(tror jag) Efter en vecka i Lycksele var hostan borta, och är så fortfarande. ett mirakel, känns det som. Började efter en mycoplasma-lunginflammation. Det är så skönt.
Nu skiner solen, men fortfarande runt 30 grader.
Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 13:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Så härligt att flytten gått bra! Det har den ju för oss också. Vi flyttade till ett rum mer men ändå finns massor av ouppackade kartonger kvar som får stå i källaren med innehåll som vi inte behöver. Det är härligt att flytta och att se hur annorlunda samma möbler och tavlor blir på nya ställen!
Här i Kalmar skottade jag fram bilen i morse och har sedan varit på 8 olika skolor och förskolor och lämnat papper och intresse för timvikariat. I morgon blir den första arbetslösa dagen i mitt liv och jag ska anmäla mig till arbetsförmedlingen..Sen börjar "blanketthelvetet" och det sägs att bara det är ett halvtidsjobb

Temperaturen här är nu knappt 3 minusgrader och vi har ymnigt snöfall.

Lissi - som gärna varit i Grekland istället
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 14:39
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej
Vi slipper alla myggor och diverse insekter i alla fall. Det ända som biter i kinden är kylan.
Lolis
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 17:12
brunos avatar
bruno bruno är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Puh vad kallt det är hemma i Sverige...
Men ändå friskt.
Jag och min familj sitter på Kreta med öppet fönster och tända ljus och blickar mot havet.
Mörkret har redan lagt sig här på ön och vinden är relativt varm men blåsigt.
Vi kommer att stanna här till sensommaren.
I dag har vi haft 23 grader varmt.
Hälsn.
Cecilia
Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 20:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av bruno Visa inlägg
.
Men ändå friskt.
Jag och min familj sitter på Kreta med öppet fönster och tända ljus och blickar mot havet.

Cecilia
Härligt "vinterväder" ni har därnere! Fast jag tycker det är skitläckert med riktig vinter här i Stockholmstrakten, längesen nu det var så här ihållande!
När vi hade -19 mejlade jag en god vän på Kreta ang detta, för honom stora fenomen, och de hade i samma ögonblick +19 grader. Häftig temperaturskillnad om han satt sig på flyget och kommit till våra breddgrader...

Min första Kretatur gick av stapeln i ferbruari 1995, då var det sommar hela veckan med temperaturer runt 24 grader. Jag minns att jag badade, men temperaturen i vattnet var inte lika behaglig som på land vill jag lova...
Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 16:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag tog med mig termometern på dagens morgonpromenad. Den visade -35,9 på kallaste stället.
Det skulle jag vilja uppleva någon gång! Det kallaste jag varit med om är 25 gr.
Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 17:54
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det skulle jag vilja uppleva någon gång! Det kallaste jag varit med om är 25 gr.
Du får se till att komma hit vid rätt tillfälle nån gång!

När barnen var små hade vi -25 som köldgräns för om vi skulle köra dem till skolan eller om de skulle gå som vanligt. Så här i efterhand funderar jag ibland om det var överbeskyddande i överkant... Numer tränar de längdskidor och löpning nästan som vanligt även när det är under -30. Något lägre puls kanske och passen blir inte längre än uppemot en timme. När jag frågar om de inte ska ha andningsmask tittar de oförstående på mig "vi har väl aldrig haft några problem med kylan" säger de.. och så är det ju.

Men de träffar inte många i spåret sådana dagar. Och inga hundägare är ute. Hundarna vägrar, de pinkar och springer sen snabbt in igen, på tre ben.
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 15:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Du får se till att komma hit vid rätt tillfälle nån gång!
Jag får göra det. När vi senast var i Burträsk var det milt, fanns nästan ingen snö ens!

Jag gillar väder av alla slag, gärna oväder. Vi har gått en lång promenad på isen idag. Hur vackert som helst. Det var -10 och vi tyckte det var kallt. Jag sa till Camilla: lägg till 25 grader så är det som i Norrland. Gick inte att ta in.
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 15:36

Kul att läsa om kölden i norr....

Själva juter vi av de ca -10 grader som vi haft i stort sett senaste veckan. Just nu "bara" -5 grader. Mer lockar mig inte alls, så det finns ju en orsak till att man bor där man bor

Lissi - som gärna skulle vara i Grekland nån stund i helgen
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 00:14
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

nu har det hunnit bli söndag ser jag,men igår hade vi runt noll mitt på dan och då var alla som bor i byn ute och njöt i solskenetDet kändes som vår en stund...
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 01:18
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Hade -12 på dagen men nu har vi -20,3 ska det aldrig ta slut!?
/Kerstin i ett kallt Sala
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:00
litentuvas avatar

Idag har vi haft riktigt sommarväder, bara -5
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:41

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Idag har vi haft riktigt sommarväder, bara -5
Blev det något dopp?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:44
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Blev det något dopp?

Lissi
Ja i badkaret, INOMHUS
Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 18:58
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var -10 och vi tyckte det var kallt. Jag sa till Camilla: lägg till 25 grader så är det som i Norrland.
Nu är det ju inte riktigt så enkelt med temperaturer. Luftfuktigheten påverkar hur varmt eller kallt det känns, mer än man tror.

Många har säkert upplevt skillnaden mellan hur varmt det känns i en torr och i en fuktig bastu som är uppvärmd till till exempel 70 grader. Om det är torrt i bastun känns det varmt, men om luften är fuktig hettar det ordentligt.

På samma sätt, fast tvärtom, är det med kall luft. Om den är torr känns den MYCKET varmare än om den är fuktig. Rent allmänt kan man säga att längre norrut och längre inåt landet är luften betydligt torrare än längre söderut och vid kusten.

Det betyder alltså att samma antal minusgrader här i södra Norrbottens inland inte känns lika kallt som i Stockholm. En gång upplevde jag det väldigt tydligt. Jag flög från Arlanda till Luleå. Det var 0 grader på Arlanda och kändes svinkallt! På flygplatsen i Luleå var det -5 och det kändes varmare. Från flygplatsen i Luleå, som ligger alldeles vid havet, åkte jag sedan fem mil västerut. Där var det -15 och det kändes mycket varmare jämfört med Sth och Luleå.

Just den dagen var det vindstilla på alla tre ställena, men annars påverkar ju även vinden hur kallt det känns.

-10 i Stockholm kan med andra ord kännas ungefär lika kallt som -25 här, kanske som -30 och -35 också, beroende på hur hög luftfuktigheten i Stockholm är. Fukt går ju dessutom inte att klä sig mot. Den tränger in och kyler.

Det är med andra ord faktiskt så att ni som bor i mellan- och södra Skandinavien ofta har det kallare och bistrare på vintern än vi har i norr. Det är vi medvetna om här. Det är bland annat därför vi inte kan tänka oss att flytta!

Dessutom är ju vädret inte alltid så beräkneligt. Nu är det till exempel plusgrader här. Kiruna har varmast i landet med +4.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.