Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-15, 10:22
Despinaa Despinaa är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Nygrekiska!

Heeeej!

Nu ska jag äntligen läsa Nygrekiska 1 på Stockholms universitet
Jag har lite svårt med att hitta nybörjarboken Ta néa elliniká gia xénous. Undrar nu om det är någon här inne som har läst kursen som vet vart man kan hitta den eller om det är någon som har den och vill sälja =)

Filakiaaa
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 10:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nygrekiska!

Den finns säkert att köpa på Akademibokhandeln ute vid universitetet. Där brukar de se till att ha all kurslitteratur.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 10:45

Den finns inte där =(
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 12:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Kursen har väl inte börjat än? Om de inte tar in boken, brukar man kunna köpa den via läraren. Kontakta institutionen och hör efter.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 13:13
bocina bocina är inte uppkopplad

Hej,

det låter som att det är samma bok som jag köpte när jag skulle läsa distanskursen på Universitetet. Jag har för mig att vi beställde den via Internet från någon grekisk bokhandel.
Institutionen vet säkert, men jag skall kolla där hemma.

BoCina
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 14:56
bocina bocina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Despinaa Visa inlägg
Heeeej!

Jag har lite svårt med att hitta nybörjarboken Ta néa elliniká gia xénous. Undrar nu om det är någon här inne som har läst kursen som vet vart man kan hitta den eller om det är någon som har den och vill sälja =)

Filakiaaa
Hej igen,

Nu har jag fått länken av hustrun, boken kan du beställa på:

www.ianos.gr

BoCina
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 19:30
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Va kul!
Det blir säkert givande, själv så har jag läst två terminer nygrekiska på kvartsfart ht07-vt08 på Umeå Universitet, den kursen var en nätkurs.
Är din kurs också en nätkurs?
Genom en universitetskurs får man en bra grund i det grekiska språket och dess gramatik tycker jag. Jag lärde mig saker som jag anser att jag inte kunnat lära mig själv. Det var dock svårt ibland så man måste vara envis och motiverad och lägga ner en del tid men det är helt klart värt mödan.
Och sen är det väldigt roligt också.
Lycka till. Mvh Ann
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 22:23

Tack för hjälpen

Yees, ska läsa nygrekiska på distans vi nätet. Har hört att kursen ska vara bra. Målet att utveckla kunskaper, att kunna tala och förstå grekiska inför kommande Greklandsresa. Jippppiee!
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 22:52
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
inför kommande Greklandsresa. Jippppiee!
Ja det ger ytterliggare en dimension av greklandresan att kunna tala lite och förstå en del
Mvh Ann
Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 20:11
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag har gått distanskursen på Stockholms universitet och jag tycker den var jättebra. Vad jag har hört av sådana som gått ABF och Medborgarskolan och liknande så är det mest blaj på de kurserna. Här är det ordentligt, med grammatik och sånt. Men så får man kanske vara beredd på att plugga också. Har en jobbarkompis som just nu läser spanska på en sån abf-kurs eller liknande och de kommer ju ingenstans. Och det betalar man 2500 kr för. För 10 gånger! På universitetet får du 20 gånger för 300 spänn (exkl kurslitteratur). Den här distanskursen är bra för att man kan sitta hemma och plugga när man vill och för att det är riktigt bra "lektioner". Nackdelen blir att man kanske kan känna sig lite isolerad. Jag gjorde det i alla fall på den andra terminen av kursen då jag tyckte att det inte var någon fart i det virtuella klassrummet och då blev det lite tråkigt tyvärr. Och så känner jag ju inga greker. För dem som känner greker gör det kanske ingenting. Men första terminen var toppen! Absolut värt det. Man lär sig mer än bara massa fraser.
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 11:25

Va kul att höra =) Jag har nämligen läst Grekiska på medborgarskolan och kände att jag inte lärde mig så mycket, så det ska bli kul att se skillnaden på kunskapsnivån mellan Su och Medborgarskolan =) Jag ska nämligen jobba vid sidan om studierna, så hoppas man hänger med ändå =)
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 15:09
BaiChis avatar

Ja det tror jag säkert du gör. Det är inte övermäktigt och dessutom kan man ju göra det vilken tid på dygnet man önskar. De har bra pdf:er där de har går igenom styckena mening för mening och skrivit upp glosor. Man klickar på meningen och får höra uttalet. Och det är grammatik med. Vi fick även hela de inlästa texterna på mp3-fil så man kan ladda in i sin telefon eller mp3-spelare och lyssna på när man åker till jobbet. Jag brukade skriva ut pdf-en och lyssna och läsa på tåget. Kör man bil kanske man inte kan läsa men lyssna i alla fall.

När man gått de två terminerna har man 15p. Man kan fortsätta med resten av Nygrekisa I om man vill men då får man pallra sig dit. De brukar ha lektion då ca 16-19 eller 17-20. Men jag tycker att man får en väldigt bra grund med de två kurserna som ges på distans.

Boktips:
Utöver Ta Nea Ellinika gia xenous behövs kanske en ordbok. Jag har Norstedts och det är väl den bästa (enda?) svensk-nygrek-svensk som finns. Men den lämnar övrigt att önska. Ska man fortsätta sen får man nog investera i en engelsk-nygrek-engelsk. En grammatikbok kan vara bra också. Jag har Greek - a comprehensive grammar of the modern language från Routledge (3 st författare). Men den är väldigt ingående.

Däremot en bok jag köpte i Aten som jag kan rekommendera är ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ av ΑΝΝΑ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ. Det är 4500 verb listade i alfabetisk lista och tilldelade ett nummer på det böjningsmönster det har. Bara att slå upp och sedan plocka ut den böjning man behöver. Den är helt på grekiska men det är ju mest böjningsmönster och ingen text man behöver läsa så bara man lär sig vad presens, imperfekt, futurum m fl (ca 19 st) termer är på grekiska så är den skitbra.

Dessa behövs knappast i början men om man vill fortsätta sedan och har fått grunden så att man kan använda sig av det som står i dem.

En smart språkutbytessajt är lingofriends punkt com där kan man fylla i vad man vill lära sig och vad man kan lära ut och hur bra man är på dessa språk och sedan söka på matchande personer. Har man tur hittar man en brevvän att öva med. Den är gratis. Det är inte t ex languageexchange dot com

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 18:31
IBM IBM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Heeeej!

Filakiaaa
Hej!
Bokens ISBN-nummer är 960-231-037-5. (Min är utgiven 2002.) När jag gick kursen för sex år sen köpte jag boken på bokhandeln vid universitetet. (ISBN-nummer för böcker är som våra personnummer så har man det brukar man hitta rätt.)Man får jobba på kursen men det är värt varenda timme. Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 18:41
IBM IBM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av BaiChi Visa inlägg
Ja det tror jag säkert du gör. Det är inte övermäktigt och dessutom kan man ju göra det vilken tid på dygnet man önskar. De har bra pdf:er där de har går igenom styckena mening för mening och skrivit upp glosor. Man klickar på meningen och får höra uttalet. Och det är grammatik med. Vi fick även hela de inlästa texterna på mp3-fil så man kan ladda in i sin telefon eller mp3-spelare och lyssna på när man åker till jobbet. Jag brukade skriva ut pdf-en och lyssna och läsa på tåget. Kör man bil kanske man inte kan läsa men lyssna i alla fall.

När man gått de två terminerna har man 15p. Man kan fortsätta med resten av Nygrekisa I om man vill men då får man pallra sig dit. De brukar ha lektion då ca 16-19 eller 17-20. Men jag tycker att man får en väldigt bra grund med de två kurserna som ges på distans.

Boktips:
Utöver Ta Nea Ellinika gia xenous behövs kanske en ordbok. Jag har Norstedts och det är väl den bästa (enda?) svensk-nygrek-svensk som finns. Men den lämnar övrigt att önska. Ska man fortsätta sen får man nog investera i en engelsk-nygrek-engelsk. En grammatikbok kan vara bra också. Jag har Greek - a comprehensive grammar of the modern language från Routledge (3 st författare). Men den är väldigt ingående.

Däremot en bok jag köpte i Aten som jag kan rekommendera är ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ av ΑΝΝΑ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ. Det är 4500 verb listade i alfabetisk lista och tilldelade ett nummer på det böjningsmönster det har. Bara att slå upp och sedan plocka ut den böjning man behöver. Den är helt på grekiska men det är ju mest böjningsmönster och ingen text man behöver läsa så bara man lär sig vad presens, imperfekt, futurum m fl (ca 19 st) termer är på grekiska så är den skitbra.

Dessa behövs knappast i början men om man vill fortsätta sedan och har fått grunden så att man kan använda sig av det som står i dem.

En smart språkutbytessajt är lingofriends punkt com där kan man fylla i vad man vill lära sig och vad man kan lära ut och hur bra man är på dessa språk och sedan söka på matchande personer. Har man tur hittar man en brevvän att öva med. Den är gratis. Det är inte t ex languageexchange dot com

Lycka till
Hej!
Håller med, boken med verb är oumbärlig. När det gäller lexikon så är det magert i bokhandeln men på nätet finns ett ganska bra på länken http://lexin2.nada.kth.se/sve-gre.html

Det finns lexikon på utgivna förlag ESSELTE STUDIUM men dessa får man söka efter på www.antikvariat.net för de gavs ut på den tiden man fortfarande läste grekiska i gymnasiet på latinlinjen som väl avskaffades på 70-talet. Engelsk-grekiskt-engelsk lexikon kanske inte heller går att få tag på i Sverige men kanske på http://www.foyles.co.uk/.
Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 19:20
BaiChis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av IBM Visa inlägg
Hej!
Håller med, boken med verb är oumbärlig. När det gäller lexikon så är det magert i bokhandeln men på nätet finns ett ganska bra på länken http://lexin2.nada.kth.se/sve-gre.html

Det finns lexikon på utgivna förlag ESSELTE STUDIUM men dessa får man söka efter på www.antikvariat.net för de gavs ut på den tiden man fortfarande läste grekiska i gymnasiet på latinlinjen som väl avskaffades på 70-talet. Engelsk-grekiskt-engelsk lexikon kanske inte heller går att få tag på i Sverige men kanske på http://www.foyles.co.uk/.
Men om de som läste latinlinjen hade dem är de väl knappast nygrekiska? Läste man inte antik grekiska då? Det känns ju som att latin och klassisk grekiska hör ihop.
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 08:46
BaiChis avatar

Passa på nu. Ryktet säger att i höst är det sista terminen det finns nygrekiska på stockholms universitet.
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 16:56
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

[quote=BaiChi;191018]De har bra pdf:er där de har går igenom styckena mening för mening och skrivit upp glosor. Man klickar på meningen och får höra uttalet. Och det är grammatik med. Vi fick även hela de inlästa texterna på mp3-fil så man kan ladda in i sin telefon eller mp3-spelare och lyssna på när man åker till jobbet. Jag brukade skriva ut pdf-en och lyssna och läsa på tåget. Kör man bil kanske man inte kan läsa men lyssna i alla fall.

Hej, fick du dessa via universitetet? Jag har gått distanskursen i VT 2009, men inte hört talas om dessa filer. Det har inte heller Eva Hedin på SU. Vem ska man kontakta?

/Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 19:23
BaiChis avatar

[quote=Eva A;201750]
Citat:

Hej, fick du dessa via universitetet? Jag har gått distanskursen i VT 2009, men inte hört talas om dessa filer. Det har inte heller Eva Hedin på SU. Vem ska man kontakta?

/Eva
Ja man laddade ner dem från Mondo. Det kom en sån fil per vecka ungefär. Ett stycke på varje. Det var konstigt att ni inte fått dem. Hur var er undervisning då? Kan inte tänka mig att de skulle gjort om så mycket. Nu ska de ju lägga ner nygrekiskan har jag hört.
Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 20:26
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

[quote=BaiChi;201768]
Citat:
Ursprungligen postat av Eva A Visa inlägg

Ja man laddade ner dem från Mondo. Det kom en sån fil per vecka ungefär. Ett stycke på varje. Det var konstigt att ni inte fått dem. Hur var er undervisning då? Kan inte tänka mig att de skulle gjort om så mycket. Nu ska de ju lägga ner nygrekiskan har jag hört.
Det som fanns på Mondo att ladda hem var lektioner i pdf-format med inbäddat ljud. Hur konverterade du till mp3 för att kunna lyssna i mp3-spelare. det vill jag också kunna göra
Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 22:16
BaiChis avatar

[quote=Eva A;202106]
Citat:

Det som fanns på Mondo att ladda hem var lektioner i pdf-format med inbäddat ljud. Hur konverterade du till mp3 för att kunna lyssna i mp3-spelare. det vill jag också kunna göra
Aha ja just det ja. Jo man fick köpa cd med mp3-filer på institutionen. Mejla och fråga Eva Hedin eller Memi. Jag hittar inte min skiva.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.