|
||||
|
||||
Milos, Sifnos och Serifos
Hej alla Greklandsvänner!
Då var flyget till Aten bokat (det går ej att motstå suget när det är mörkt och svinkallt här i Sverige). Den 20 juni bär det iväg. I år tänkte vi besöka Sifnos, Serifos och Milos. Vi var på Milos 2001, då bodde vi i Apollonia och det var toppen. De två övriga öarna har vi ännu inte besökt. Så vad säger ni? Hur ska vi lägga upp rutten? Vilken ö ska vi besöka först? Sist? Längst tid? Var är det trevligt att bo (vill gärna ha gångavstånd till en hyfsad strand eftersom vi har en liten tjej med oss på resan)? Restauranger vi inte bör missa (god calamari, läcker saganaki, fräsch grekisk sallad, mythos i frusna glas m.m.)? Övriga tips? Hälsningar GalaxyGorbatjov, Deepfish, Arne Friedrich, Maria Magdalena Hotlips och BusLiv |
|
||||
|
||||
Sv: Milos, Sifnos och Serifos
Börja på Milos där ni redan har varit, då kan ni börja resan lite lugnare eftersom ni kan ön. Sedan åker ni till Sifnos, där bor ni antingen i Faros eller Kamares, i båda byarna är det korta avstånd till stränderna. Avsluta resan på Serifos där ni bor i Livadia, eller Livadaki (skiljer bara några meter mellan). Jag skulle lagt mest tid på Sifnos, det kan bero på att det är en av mina favoritöar.
|
|
||||
|
||||
Besökte dessa tre öar september 2008. Vi började på Sifnos, kom dit första kvällen och fick snabbt ett väldigt bra boende i Kamares. Bodde fem personer för 50 euro per natt i lägenhet med stor altan och utsikt över havet. Stannade fem nätter och hann under tiden se i stort sett hela ön. Hyrde bil i två dagar. Skönt att koppla av på en lugn ö i början av semestern.
Åkte sen till Milos. Det var väldigt varmt och extremt fuktigt. Gjorde ö-turen runt ön redan andra dagen. Hyrde bil ett par dagar och hann även där se rätt mycket på fyra dagar. Milos är till skillnad mot Sifnos lite mera "dramatisk" och mycket att se. Tog sedan två-tre avstressande dagar på Serifos (Livadia) innan vi åkte vidare till Aten där vi aldrig varit tidigare. Vi hade bokat två nätter på hotell Attalos, men eftersom båtarna inte gick som vi ville, fick vi ta en extra natt i Atens omgivningar. Vi valde Glyfada (hamnade inte bra på hotel London - trist), men kom på så sätt till Atens centrum redan tidigt på förmiddagen. En i stort sett perfekt resa. De två sista dagarna i Aten var oväntat nog väldigt kalla och regniga. Jag hade inte räknat med att det kunde vara 15-16 grader och ösregn runt den 20 september och vi var inte riktigt klädda för ett sådant väder. |
|
||||
|
||||
Tack så hjärtligt för alla tips!
|
|
||||
|
||||
[quote=Kalimera;191219] Sedan åker ni till Sifnos, där bor ni antingen i Faros eller Kamares, i båda byarna är det korta avstånd till stränderna.
Hej, Du rek. oss ofta att bo i Faros. Det är ju Din favorit. Men en undran bara: Hur är det i Apollonia? Där lär ju alla bussar till andra byar och till stränderna utgå och på kvällen är ju "centrum" mycket trevlig sägs det. Jag har svårt hitta något bra studioalternativ både i inlägg och på Internet. Har Du något tips. |
|
||||
|
||||
Vi har bott i Artemonas, promenadavstånd till Apollonia. Ja, där har man bra bussförbindelser till alla delar av ön och kvällarna i Apollonia är trevliga. Nackdelen är väl att man har långt till stränderna när man bor där uppe, mitt på ön. Själva hade vi vespa som vi susade runt med på dagarna och sen var det mysigt att ha nära till Apollonia på kvällen. Det kan vara bra att veta att prisnivån på restauranger och barer var högre än nere i Kamares, i alla fall var det så när vi var där för fem år sedan.
Carina |
|
|