Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-01, 22:44
spacelars spacelars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard kallt i vattnet?

jag var på samos i somras och blev väldigt förtjust i ön.
dock... så var vattnet kallt... nästan sverige-kallt...
nån som har liknande erfarenheter?
tilläggas bör att vi besökte ön i mitten av augusti...
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 07:57
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Sv: kallt i vattnet?

Hej!

Har varit på Samos 3 ggr och i Sep stundar nästa resa dit

Första gången vi var där var oxå i sep månad och jag vart oxå lite förvånad att vattnet var lite kyligare än tex på Mallorca, Menorca som vi oxå besökt i sep månad.
Tycker inte att vattnet är direkt kallt, skulle vilja kalla det svalkande men inte lika svalt som tex Roslagskustens vatten.

Det har hänt att vattnet ena dagen har varit "mkt badvänligt" för att sen nästa dag blivit svinkallt på Samos men förklaringen har varit regnväder och blåst som tagit med sig ytvattnet ut till havs
Men redan på em har vattnet fått tillbaka sin bad vänliga temperatur igen.
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 10:29
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Vi var på Samos i mitten av juni för några år sedan.Vi upplevde också att vattnet var kallt.Det vart ett ordentligt blåsväder och efter det var det skitkallt några dagar,men vi badade ändå,man är väl viking.Burrr!!
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 13:07
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Vi var der i sep -09 och temperaturen varierade dag till dag. Har hørt det ska bero på undervatten strømmar som det er mycket av.
Men det er ju ganska skønt når det er 30 grader i luften
Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:11
Grekofilen Grekofilen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Vad menar du med Sverigekallt ca 18 grader eller?När vi varit i Grekland brukar ju tempen ligga på ca 26 grader.Thassos 24 och Kreta 28.Det skall ju vara så vamt att man hinner bli skrynklig innan man behöver gå upp.Vi funderar på att åka till Samos coh Votsalakia och bo på Aspres,någon som har tips
Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 11:35
spacelars spacelars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

nja... det var väl över 20... men inte så mycket...
sonen var inte helt nöjd med temperaturen iaf......
har varit runt på ett tiotal grekiska öar och alltid haft (nästan för) varmt vatten...
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 17:10
Grekofilen Grekofilen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Det låter inte så kul vi har en tonårs dotter som älskar just det att vattnet är så varmt o skönt.Får se om vi blir avskräckta från Samos?
Vi har kefalonia på listan vi får se.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 18:35
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Hej var själv i Lesbos ifjol i Augusti det ligger ju lite högre upp än Samos men jag tyckte det var kallt .Året före var vi i zakynthos i juli det var oxå kallt.Det ända stället det varit riktigt varmt i vattnet är Rhodos i Augusti såå skönt. Men man åker ju inte bara för att bada.Hoppas Samos blir bra ska själv till Karpathos i slutet av juli. Är det någon som har badtemperatur att berätta om? Hälsningar Ellada
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 19:44
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Hej!
Klart att ni ska åka till Samos! Jag var på Samos i slutet av juni 2008 och hade SÅ varmt i vattnet! Underbart Ifjol var jag på Lesbos under samma tid och där var vattnet, om möjligt, ännu varmare

Marie
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 21:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag är en badkruka så för mig var vattnet för kallt på Lesbos förra året i slutet av aug och början av sept. Kvällarna var också lite väl svala frånsett de första dagarna för att inte tala om den dag lågtrycken svepte in och det blev regn och 12 grader. Tror att det handlar om att när jag reser till Grekland på sommaren då ska det vara varmt och inget annat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 22:13
Desires Desires är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Varit på Samos 2 ggr, båda gångerna i början av juli och vi hade då väldigt varmt och skönt i vattnet, ca 25-26 grader.....Har också varit på Karphatos - i maj månad - och det var jätteskönt i vattnet så tidigt, ca 22-23 grader har jag för mig vilket jag tycker är skön temperatur eftersom vi då hade väldigt varmt i luften (25-30 grader!) Har bara varit i Grekland i september en gång och då var vi på Poros och hade värmebölja för årstiden, ca 30 grader i luften och säkert 24-25 i vattnet.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 22:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Grekofilen Visa inlägg
Det låter inte så kul vi har en tonårs dotter som älskar just det att vattnet är så varmt o skönt.Får se om vi blir avskräckta från Samos?
Det har nog inte så mycket att göra med vilken ö man åker till, utan mera med det aktuella väderläget; vilka vindar som härjar just för tillfället. Jag minns en sommar på Korfu, när det ett par dagar var riktigt obehagligt kallt i vattnet på västkusten. ("Grisekallt", som den norska reseledaren sa... ) Vi satt på stranden och huttrade och var besvikna. Och bara några dagar senare hade vinden vänt och det var ljuvligt varmt och skönt att bada.

Så låt inte det avskräcka er från att besöka en ö som intresserar er! Om det råkar vara kallt vid de stränder som ligger öppna för väder och vindar, brukar det gå att hitta badvikar som ligger mer skyddade, där vattnet är betydligt behagligare.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 17:20
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Om man vill ha varmt i vattnet skall man åka i september, då är det skönt!
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 18:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Om man vill ha varmt i vattnet skall man åka i september, då är det skönt!
Det var det jag gjorde ifjol. För kallt för mig i havet redan i början av sept när jag besökte Molyvos. Kvällarna var även de kalla den andra veckan av min semester. Året innan hade vi betydligt varmare när vi besökte Agios Isidoros en vecka senare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:52
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!
Jag har nästan alltid åkt till Grekland i början av juli och det var varit ganska "kallt" på de flesta platserna. 20-22, max 23 grader, med något enstaka undantag. De undantagen har varit där vattnet inte varit klart.
Jag har varit ganska mycket i den Joniska ö-gruppen, och där brukar det vara kallt på de västra delarna, -i synnerhet. Det kan ju ha att göra med att det är "öppet hav" åt väster?
Det kallast vattnet jag upplevt var i Parga i juli. Jag kunde inte ens bada (inte ens barnen gick ner i vattnet).
På Naxos blev vattnet kallare när man lämnade staden och ex.vis åkte till Mikri Vigla. Det skiljde flera grader. Det skiljde oxå mycket på hur klart vattnet var .
På Samos var det inte kallare än på andra öar tycker jag. Det var iaf varmare där än ex.vis på de Joniska öarnas västra sidor.
Men som sagt, det är säkert fler meteorologiska faktorer som spelar in.
Hälsar C@nny
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.