![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
Tycker synd om alla som bokat sommarens Greklandstripp med SAS. Det blir att leva i ovisshet. SAS står med "ena benet i graven".
Var med om detta förra året och lite nervös var man ju. Flighten delades med Star Alliance-kollegan Lufthansa. Måste ju tillstå att Lufthansatrippen var betydligt behagligare och vidare mer serviceminded än trippen med SAS-kärran. I år känns det ganska tryggt att resan är bokad hos ungerska Malev. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Men, det är ju redan klart att de tre huvudägarna, dvs svenska, norska och danska staten ställer upp på nyemissionen på 5 mdr kr. Den svenska staten har 21 procent av aktierna i bolaget.
Det nya friska ägartillskottet tillsammans med åtgärdspaketet tryggar bolaget en bra tid framöver. Den oro du vill frambringa är helt obegriplig enligt mitt förmenande. Arne Senast redigerad av Arne den 2010-02-09 klockan 11:36. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jag ber om ursäkt!
![]() Det var inte meningen att skapa någon oro. Ville bará berätta hur jag kände förra året. Är det så att alla tre stater har lovat garantier så är ju saken biff. Iaf inför sommaren. Sedan får man ju se hur långt en sådan lösning håller... det är ju inte precis dom tider där staten känner för att låta skattebetalarnas pengar bära upp produkter och tjänster som inte lönar sig! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Klart är det väl inte?
![]() // Helén |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ja oroa sig kan man ju alltid
![]() Jag ska resa med Cimber ner och SAS hem i september..men det reder sig...Går SAS omkull så gör de och värre saker kan hända. Det har alltid varit osäkerhet när jag ska iväg..Konkurshot för Sterling,(När de väl sen GICK i konkurs hade jag biljetter med SAS ![]() Nä det finns värre saker att oroa sig för ![]() Lissi |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tja, oroa sig eller inte oroa sig ..... Men, SAS är faktiskt viktigt för Skandinaviens (inte minst Sveriges) kommunikationer med omvärlden. Att delägarna nu tillskjuter ytterligare medel, utöver de Arne talat om i sitt inlägg, tyder väl ändå på ett visst kapitalbehov
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Man ska aldrig oroa sig för sådant man inte själv kan påverka!
![]() // Helén |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() Lissi |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Missförstå mig rätt
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/i-...as_4236211.svd
Det är långt ifrån klart.. Men givetvis kommer det att överleva. 4 April kan man veta mera efter deras bolagstämma. Om wallenbergarna vill släppa till mera pengar. 5MDR som SAS begär är ju en nätt liten summa som alla har i bakfickan? ![]() Inte ens ett bra bolag.. ![]() ![]() ![]() Men hoppas givetvis att det överlever och att dom behåller alla flygresor. ![]() ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=mgf6407;194805]Förbered dig på en natt i Budapest. Åkte med Malev förra året. Planet från Aten blev försenat och vi missade flighten till Stockholm.
Nu tycker jag inte man ska dra en generell tes om att Malev kommer bli försenat...detta händer ju titt som tätt alla flygbolag. Jag har flygit med Malev Stockholm Aten minst 15 gånger och endast 1 gång var det snävt då vi blev försenade ut från Aten men man inväntade oss resenärer i Budapest. Camilla |
#14
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Soo, No worries! ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jaså? I fjor skjøt Sverige, Danmark og Norge inn et enda større milliardbeløp i SAS. "Nu är bolaget tryggat en bra tid framöver," sa man. Nå er milliardene fra i fjor vekk og SAS mister 160 kroner for hver billett de selger. Jo flere billetter de selger, desto større blir underskuddet. Spørsmålet er ikke om SAS går under. Spørsmålet er hvor mye svenske, danske og norske skattepenger som skal kastes bort før man setter ned foten. Stephan |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Källa ?
Saken är den att de tre skandinaviska staterna, som delägare, gör en bedömning om det företagsekonomiskt är förnuftigt att satsa mer pengar i sitt ägande. Tydligen har man gjort bedömningen att så är fallet. Den större politiska frågan är väl om staten ska äga företag eller inte? |
#17
|
|||
|
|||
![]() Citat:
SteffTee etterlyser kilde (källa) til min opplysning at SAS taper 160 kroner pr billett som selges. Jeg beklager at kildeopplysning ikke kom med. De som er interessert, kan klikke på vedlagte link. http://e24.no/selskap/SAS-NOK/article3509546.ece Vennlig hilsen Stephan |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Tack Stephan.
Fjolårssiffrorna har jag nog koll på men hur det är i dagsläget är det svårare att spekulerar i. Eller rättare sagt, spekulera är lätt men fakta hur det är just nu är svårt att få fram. Kanske det förloras 150kr per biljett just nu ![]() Ett som är säkert är att de statliga ägarna sitter i en rävsax! Antingen satsar man pengar i de företag som man äger ller också satsar man pengar i arbetsstödsåtgärder. Men man förstår att det sticker ut att satsa pengar på ett enskllt företag. Ett företag som man också äger i samarbete med de svenska kapitalismens stora företrädare, Wallenbergssfären. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?ID=18372
Tydligen, enligt SvD, har det engelska lågprisflyget Easy jet startat en facebookgrupp som heter "när tar SAS pengar slut?" med flygbiljetter i prispotten. |
![]() |
|
|