|
||||
|
||||
Har ni tänkt på hur vackert Grekland är?
(Visst, det är nog dummaste frågan någonsin på Kalimera)
Men jag funderar mycket på det just nu. Hur vackert Grekland är, och hur viktig den där skönhetsupplevelsen är för mig. Det beror på att jag inte kan låta bli att jämföra med Goa, naturligtvis. I Goa såg jag en fantastiskt vacker strand och vackra vyer ute på landsbygden från taxifönstret. Men i Grekland, där är varje minut en skönhetsupplevelse! Jag är otroligt medveten om det där vackra varje gång jag går ut. Varje gång jag går ut blir vägen liksom målet, jag vill gå runt i det där vackra och bara beundra det. När jag går ut om morgonen i Grekland ser det ut så här: Därför njuter jag av varenda liten promenad jag gör. Och i Calangute, Goa, såg det ut så här: Här såg jag aldrig fram emot promenaderna, snarare stålsatte jag mig: nu ska jag ut i trafiken-tutandet-skräpet-smutsen-spottandet-fattigdomen-komockorna igen... Jag pratade med den trevlige greken i Goa om det där: "Det är märkligt", sa jag, "stranden här i Agonda är fantastisk, den häftigaste strand jag sett -men ändå har jag mycket större skönhetsupplevelser i Grekland, vad beror det på...?" Han höll med och sen sa vi i mun på varandra: Det är ljuset! Det är ljuset i Grekland som gör det så vackert. (Sen gjorde han en rolig liten utvikning och sa att det grekiska ljuset också finns i Sverige, att det var Apollon som tagit med sig ljuset upp till den mörkaste Norden. Norrskenet var alltså Apollons förtjänst. Och jag kunde inte låta bli att fnissa och tänka på pappan i Mitt stora feta grekiska bröllop) Men vad säger ni, är skönhetsupplevelsen lika häftig och lika viktig för er som den är för mig? |
|
||||
|
||||
Sv: Har ni tänkt på hur vackert Grekland är?
Ja, ofta räcker det med att åka till ett annat resmål än Grekland, så upptäcker man det. Jag var senast på Teneriffa och inte är det Grekvyer direkt.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Håller med dig fullständigt! Varje dag i Grekland bjuder på nya skönhetsuppleveler - som jag sedan sparar i minnets skattkammare.
Så är det något jag är rik på ... så är det vackra minnen från Grekland. Hälsn. Lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Ja Grekland är så vackert ända in i varje liten detalj (bortsett från sopor och skräp då förstås!)
Det kan vara väldigt vackra stränder och natur i tex. Thailand. Men byarna i Grekland!!! De finns bara där, vitt och blått och alla blommor på hus och i krukor - och så ljuset precis som inkfish skrev! Är man förälskad i Grekland, så är det svårslaget sen! Katitzi Senast redigerad av Katitzi den 2010-02-10 klockan 17:30. |
|
||||
|
||||
Jodå, jag njuter varje dag när jag kliver ut på balkongen och ser Chania i öster, havet och Theodori långt där nere, alla kullar och olivträd.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Ett av de mest centrala inläggen på Kalimera. Tack för det.
|
|
|||
|
|||
Ja visst är det vackert....Byarna förstås men även havet och ljuset över havet. För mig är även den grekiska "doften" så viktig. Men visst är det vackert i andra länder också....men för mig personligen är Grekland vackrast Här ett smakprov från Kardiani på Tinos...Särskilt till Dig Inkfish Lissi |
|
||||
|
||||
Det är en oerhörd skillnad mellan den smutsiga Asien och det vackra Grekland. Det går inte att jämföra. I Kina och i Indien ser man ofta smog vid stranden. I Grekland ser man en ljus himmel.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men Inkfish! Det är en ytterst relevant fråga! När jag kommer med flyget och det är dag så pirrar det i hela kroppen när jag tittar ut genom fönstret... De första stegen på grekisk mark är ljuvliga! Och när jag sedan kommer ut till Mastihari och ser havet, känner dofterna, får ta min första ouzo - då är himlen nära! Det är helheten - och de små detaljerna - som är det vackraste jag vet! Hjärtat vill nästan brista av lycka och det är inte långt till glädjetårar när jag, jag, får förmånen, ynnesten, att vara i detta vackra land... Och kanske är det på grund av ljuset som vi alla känner oss så hemma? /Eva |
|
||||
|
||||
Tack Lissi, Kardiani är en upplevelse av nästan religiösa mått
Vad kul att ni tog min fråga på allvar! Jag får också så där starka känslor som Hjalta99. Och varje dag i Grekland börjar jag som Wardakis: går ut på balkongen och tittar hur havet har det i dag. Det är ljuvligt, det är ren lycka - och jag vet att det är den första av många lyckostunder som följer under dagen. Tror ni att grekerna VET hur vackert de har det? Många är stolta, nationalistiska, men ser de just själva skönheten? |
|
||||
|
||||
Svaret mitt er et STORT JA, inkfish
- o g, jeg får a l d r i sett meg mett på alt det vakre, og alle bildene jeg tar er nok fordi jeg gjerne vil ha det m e d meg hjem Men a l l e mine sanser får sitt - det er en helhetsfølelse - å være i Hellas er for s j e l e n Jeg g l e d e r meg til å besøke bl a Kardiani april, Lissi, v a k k e r t bilde |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
"jeg kommer fra et av de vakreste land i verden, ja om jeg må si det, faktisk det aller vakreste" |
|
||||
|
||||
......... och alla dofterna från olika växter.........från havet..............
|
|
|||
|
|||
Ljuset är underbart i Grekland, speciellt ljuset timmen innan ( blå timmen) solen går ner. Då blir man nästan salig. Det är såååå vackert!
/Mimmi |
|
|||
|
|||
Ljuset, dofterna m m., visst, absolut. Men ni har glömt värmen, värmen !
Pnyx som just nu huttrar i -8 |
|
|||
|
|||
En stekhet dag,en sakta promenad genom de vita gränderna.Med vattenflaskan i handen och med svetten rinnande under brösten tänker jag:ska bara kolla runt nästa hörn.Och nästa.Och nästa.Hittar en servering vid torget och byter vattnet mot en öl.Där kan jag sen sitta och glo i timmar.På vaddå? Tja,allt som bara liksom finns där.
En annan dag vandrar jag längs havet.På min vänstra sida ligger detta oändligt,blåa hav och lockar.På min högra sida tornar bergen upp sig,otillgängliga för mina bara ben men lockande. Skönheten finns hela tiden nära. Kanske Grekland är skönhetens moder? Anki |
|
||||
|
||||
Ja, visst er det vakkert!! Men jeg må få lov til å slå et slag for alt det vakre som befinner seg i deler av Hellas som er langt fra sol-og-bad-turismens kjerneområde. Hav og blå/hvitt er vakkert nok, men det finnes så uendelig mye mer.
Loussios-dalen sentralt på Peloponnes, med den nesten loddrette oppstigningen 1000 meter opp til den fantastisk vakre byen Stemnitsa kan ta pusten fra noen og enhver. Stenhus uten blått og hvitt, men utrolig vakkert. Metsovo i Pindos-fjellene i Nord-Hellas, omtrent så langt som man overhodet kan komme fra havet og stranden i Hellas, men en vidunderlig by. I samme område Kalambaka med Meteora kneisende i bakgrunnen. Litt lengre vest Ioannina, med sin innsjø...... Jeg nevnte Stemnitsa, som var hovedstad i Hellas i en måned (!) i 1821, så la meg også nevne det som regnes som det frie Hellas' første hovedstad, Nafplion. Riktignok ved sjøen, men langt fra "de marginale utkantene" som et annet kalimera-medlem en gang kalte de områdene som så mange betrakter som det eneste Hellas. Vakker by som bare MÅ besøkes..... Det største for meg er mangfoldet i alt det vakre som Hellas kan by på, enten man kan se og lukte havet fra balkongen, eller det er pinjer og grantrær som skaper duften i nord, eller den ville timian i det indre av Kreta. Og da har jeg ikke engang nevnt Athen.......... eller Mani......... eller......... Senast redigerad av JohnS den 2010-02-11 klockan 22:02. |
|
||||
|
||||
....jo Grekland är vackert men jag tycker att Sverige blir vackrare och vackrare för varje år... Så vackert som det varit sista månaderna här vet jag inte att jag sett någonstans förut.
Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Greklands natur blir bara vackrare och vackrare Även Thailand har jag förstått har ett speciellt ljus - har ännu inte själv upplevt det, men hoppas på möjligheten // Helén |
|
|