|
|||
|
|||
Vilka Öar ska vi välja? (Grekland)
Hej!
Jag och min tjej tänkte öluffa den 19 Juli, vi åker till Athen och ska vara borta i 2 veckor! Har några frågor som ni gärna får svara på! 1.Vi hade tänkt åka till 3 öar! Är det något som har en bra tur att rekommendera? Vi är mycket för sol,bad trevliga resturanger och trevliga pubar! Kanke inte just nattliv! 2. Vi vill inte boka något innan utan göra de på plats! Är de dumt eller fungerar de? Finns de mycket lediga hotellrum i juli? 3.Vad får man räkna med att en natt kostar för 2 på ett ok hotell! Mvh Kalle |
|
||||
|
||||
Sv: Vilka Öar ska vi välja? (Grekland)
Det finns ju vissa kriterier som avgör val av öar. Om ni tex är helt klara över att åka vidare ut till öarna med flyg så går inrikesflyget endast till ett fåtal destinationer.
De flesta är verkligen bra resmål och man kan besöka fler öar i omgivningarna. Har ni beslutat er för att ta någon av färjorna från tex Pireus så är valet av öar stort. Lång färjetur (ca5timmar) eller kort är också ett val. Har Ni aldrig varit i Grekiska övärlden tidigare så tycker jag Naxos med Paros och Antiparos eller Samos(flyg) med Ikaria och Fourni är utmärkt. Eller Santorini, Ios och Folegandros..................... |
|
|||
|
|||
Hej!
Jag har varit på en öluff innan men den slutade på IOS en vecka så de är fel säga öluff Sen har vi varit på de större öarna! Men vi funderar på båt till Paros sen till Iraklia sen vidare till Naxos! Vad tror du om de?? Paros och Naxos är väl inga problem med hotellrum men hur tror du de kan vara på iraklia? Vi är ute efter Sol,bad bra resturanger å trevliga pubar inte just nattlivet Mvh Kalle Senast redigerad av TexTEx den 2010-02-11 klockan 13:43. |
|
|||
|
|||
Är det svårt att bo i aten och är de dyrt? (nära flygplatsen)
Såg att vårat plan går hem 13.10, hade man vågat avsluta resan på Syros och ta färgan hem kl 02.45 så den är i Piraeus kl 06.00 då har man ju typ 6 timmar på sig.. kan man lita på tiderna som står? och att båtarna går som de ska om de inte är storm? |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är inte svårt att hitta boende i Aten om man bokar i tid. Att komma obokad är ingen bra idé, det är en mycket stor stad. Dyrt är det, räkna med 70-80 € för ett dubbelrum. Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack för kanonsvar! Kommer nog fråga lite mer saker med tiden
Vi åker 19 Juli är de några problem få rum på paros,naxos eller Antiparos,Koufonissi??Som du rekommenderande! Skulle vilja slippa boka innan! |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig haft problem på Paros eller Naxos i Juli, men på Antiparos fick jag ta det som fanns och det var både dyrt och mindre bra. Koufonissi har jag inte varit på i juli,bara i september och då var det inga problem med rum.
Ha en skön resa! |
|
|||
|
|||
Citat:
Måste få fråga vad är dyrt? vad ska man typ ge? |
|
||||
|
||||
Jättesvår fråga. Beror helt och hållet vilken standard man vill ha, och då menar jag typ om det t ex ska finnas pool (sällsynt och dyrt) samt läge och så. Nöjer man sig med att det ska vara fräscht, städat, schyssta badrum, kyl och kokmöjligheter, bra balkong eller altan, så har jag lärt mig (min snåle f*n) att aldrig ge mer än max 35€/rum i juni. Lägg på en tia i juli. Boendet är schysst överlag. Följ med en rumsraggare och våga tacka nej om det inte passar, eller sov en natt och kolla runt nästa dag.
En annan viktig faktor är valet av ö. Det kan man läsa sig till. Naxos är billigt, Folegandros är dyrt osv. Så mellan tummen och pekfingret i juni; 30-50€, och då tar jag i i överkant. (jag har hållt mig mellan 18-35 de senaste 2 åren) PRUTA! Avslöja inte hur länge ni ska stanna förän det är dax att förhandla, bästa prutorsaken. Men det gäller att hålla ord! Har man sagt 4 nätter så är det 4 nätter till det priset. Sen gäller det att ha känsla för feeling. Självklart betalar man för mycket på första ö-luffen jämfört med 4-5:e. Köp guiderna här på kalimera eller en guidebok och läs på, det lönar sig! Lycka till! |
|
|||
|
|||
Tack för ett bra svar! vi hade räknat med 60e natten max så då kan vi nog komma långt på de...ska komma ihåg dina råd!!!
Är de något mer vi bör tänka på så får du gärna skriva!!!! Tack igen... Senast redigerad av TexTEx den 2010-02-12 klockan 18:10. |
|
|||
|
|||
Är det svårt ta sig från naxos eller paros till Koufosissi om man inte vill åka på natten? sökt men hittar bara nattbåtar
Mvh Kalle |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Bra- helt rätt. Jag missade att lägga ribban för vad som är dyrt. Jag har varit i Grekland varje sommar sedan 1993 och sett hur priserna gått upp. I juli får Du nog räkna med EU40-45 för ett rum och ca 50 för en studio. Men som sagt var beredd på att börja pruta, då du talar om hur länge du stannar. Lycka till! |
|
|||
|
|||
Citat:
Man måste boka rum på den ön i juli eller? |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej!
Det har byggts väldigt många rum på Koufonissi de senaste tre åren så det borde inte vara något problem att hitta ett rum även i slutet av juli om ni bara är två personer och inte har bestämt er för att bo exakt på ett speciellt ställe. Kofonissi har de senaste åren åter blivit trendigt hos rika atenare vilket har drivit upp priserna i juli och augusti, många rum kan då kosta upp till 100 euro/natt, men det finns fortfarande billigare rum om man nöjer sig med enkelt, rent och öppna fönster som AC. Bra att veta kan vara att ALLA som har lediga rum går ner till hamnen och möter båtarna, men sen har de ofta andra jobb att göra, så man riskerar att bli utan rum om man inte förhandlar där! Ju bättre ni vet vad ni önskar angående rummet desto lättare blir det att hitta rätt rum. I hamnen kan också den rumsuthyrare ni pratar med hänvisa vidare till någon annan som kanske bättre passar era önskemål då de alla känner varandra. Om ni bestämmer er i hamnen men sen inte blir nöjda hjälper många till med att t ex ringa andra ställen för att hitta rum åt er om de har tid. Förvänta er inte att få lika hög standard som t ex på Naxos till ett lågt pris, Koufonissi är en dyr ö. Läs här på Kalimera under rubriken Småkykladerna så får du aktuell information när det börjar dra ihop sig. Lycka till med båtluffandet! Våga |
|
|||
|
|||
Tack Våga
|
|
|||
|
|||
Tittade på bilder på pireus hamn den ser jättestor ut!
Är det svårt att hitta till de båtar man ska åka med? |
|
||||
|
||||
Ska du till Paros/Naxos är det väl förmodligen Blue Star du åker med, alternativt någon highspeed. Dom hittar du jättelätt, ligger så att säga på första parkett när du väl kommer till Pireus med bussen. Du får bra info när du köper biljetten om du köper den på plats.
|
|
|||
|
|||
Ja de blir Blue star från Pireus!
Tror ni de är några problem att åka med SAS ?? nu när de blåser om de igen! |
|
|