![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej.
Jag är ny här på forumet och har inte hunnit titta igenom alla inlägg än sp jag tror nog att svaren på mina frågor redan finns någonstans, men jag tänkte ändå ställa min frågor. ![]() Jag och min hustru har bestämt oss för att tågluffa ute i Europa. Våra hittills planerade resmål är från Sverige -> Grekland -> Italien -> Franska Rivieran -> Paris -> Amsterdam -> Sverige. Detta är än så länge en grov planering utan detaljer. Nu skulle jag vilja ha svar på följande frågor: 1. Hur lång tid tar det att resa mellan de olika platserna? 2. Vilken rutt mellan de olika platserna rekommenderas? 3. Vad bör man tänka på? 4. Reseförsäkring eller liknande? 5 Övrig info och tips uppskattas. Jag är oerhört tacksam för svar. ![]() MVH/ Stefan |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,tack vare tågluffen hittade jag Grekland som glad 17-åring!Vi sträckåkte Stockholm-Köpenhamn-Munchen-Aten.En resa på över 40 timmar.Då åkte man igenom Jugoslavien och där gick det inte fort...Hur rutten ser ut idag kan jag inte svara på men om jag hade obegränsat med semester och pengar,skulle jag absolut ta tåget!
Anki |
|
||||
|
||||
![]()
Samma här! Jag fann Grekland som 19-åring tack vare en tågluffning!! Vi åkte Hamburg, Mûnchen, Venedig,Verona, Brindisi, Korfu, Patras, Piraeus, Ios, Santorini, hemvägen tog vi över Nice, Paris och England...
Borta en månad, med alldeles för lite pengar än om jag skulle åka nu... Dottern är sugen att tågluffa, som visst verkar bli poppis igen. Så lycka till med era resplaner och resan! |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag är riktigt sugen! Fler och fler åker iväg och tågluffar nu. Men som det ser ut blir det ingen tågluff för mig i år. Får "nöja mig" med två veckors öluff i Kykladerna istället
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Åker ni med Pass för en månad? Tänk på att det tar tid att åka tåg. Skippa ett av era mål! Varje ställe tar sin tid... Och även om ni åker natt så är man rätt "däven" dagen efter... Det första jag hade strukit är Amsterdam. Kul ställe, men... Dit kan man åka billigt ändå på annat sätt! Alternativ två att stryka hade varit Paris. Det är en fantastisk stad men det tar tid att uppleva Paris. Det är ingen stad man springer igenom. Och det finns massa sätt att åka dit en vecka för att verkligen uppleva staden. Sist Italien. Blir ofta ett genomgångsland. Tyvärr. För det finns så mycket fint och intressant där. Men bestäm er då för EN ort ni vill besöka. Ni kommer inte ha tid för mer. Eller skippa Italien till förmån för något av era andra mål... Ett alternativ är att kombinera Italienska, Monacos och Franska Rivieran genom att bo i Diano Marina i Italien tex. Där kan ni hyra bil och göra utflykter i området. Det är ca 2 mil till Monaco. Sedan är det Franska Rivieran där bortom.... Inte ett helt billigt område att vistas eller åka runt i... Men väl värt pengarna! Jag kan rekommendera hotellet som ligger ovanför Restaurante Il Dialovolo i Diano Marina. Om det finns kvar. Lite slitet men rent och billigt... Kolla om ni kan få det bästa rummet på tredje våningen med utsikt över havet! Har för mig det var 312... Men jag är lite osäker på nummret dock... ![]() Ha en skön luff. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipsen!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kom gärna med fler tips.
Hur mycket fickpengar behöver man? Hur många resmål är rimliga att hinna med om man är ute tre resp fyra veckor? |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har nu bestämt att vår första tågluffning ska vara tre veckor lång och vi siktar i oss på Italien och Grekland. Vi skulle vilja ha lite tips på vad man bör tänka inför tågluffningen.
MVH / Stefan & Marika |
![]() |
|
|