|
||||
|
||||
Dagsutflykt från Ios till..?
Vi är sex tjejer som åker till Ios den 14 juni, och fyra av de stannar bara en vecka (3 av de har aldrig varit i Kykladerna någonsin). Därför skulle jag vilja göra en dagsutflykt, möjligtvis en övernattning (helst inte) på någon annan ö, för att visa de lite mer av Kykladerna.
Vilken ö bör jag välja? Vill inte till Naxos, har varit där 5 gånger och vill även jag se lite nytt. Funderar på Sikinos, men är det en sevärd ö? Måste ju tänka på att det ska finnas bra färjeförbindelser också. Kan tänka mig att vi, den dagen vill ta det riktigt lugnt och bara sola på en fin strand, kika i butiker och äta god mat. Några tips? |
|
||||
|
||||
Sv: Dagsutflykt från Ios till..?
Folegandros? Lugnet själv i Kykladerna, men absolut inte lika fina stränder som på Ios.
// Helén |
|
||||
|
||||
Funderade lite på Folegandros, var där senast för 8-9 år sedan! Jättefin ö, fina stränder på de mest oåtkomliga ställena och mysig Chora. Men tyvärr drar avstånden ner suget lite. Eftersom vi bara vill vara där en dag och sola och strosa runt, vill jag nog inte slösa dagen på att behöva ta sig runt, längre sträckor.
När jag och mor var på Milos, åkte vi över en dag till Kimolos. Där var allt så lättåtkomligt eftersom allting låg vid hamnen. Det är någonting i den stilen jag är ute efter . Tack för tipset ändå! |
|
|||
|
|||
Folegandros. Som de andra säger. Inget "sol och bad-ställe" direkt. Men det är / var, lugnt och mysigt när jag åkte över dit från Ios på 80-talet. Chora är helt ok att tillbringa en dag, eller två i.
Sola och bada kan ni göra på Ios. Och Folegrandos är absolut värt ett besök! Men kolla att ni kan "tura" fram och tillbaka över en dag! Och håll koll på vädret! Det var mindre båtar när jag åkte! Och det kan blåsa rejält mellan dessa öar. Så det var många turer som var inställda då! Nu är det säkert större båtar som gör att det fungerar lite bättre och säkrare. |
|
||||
|
||||
Om ni valjer mellan Folegandros och Sikinos skulle jag vilja rekommendera Folegandros. Har besokt bada oarna. Ni kan ta er till Angali stranden med buss fran Chora pa mindre an en kvart men jag skulle stanna i Chora. Strosa runt dar, beundra Kastro och den fina utsikten, ata gott och vandra upp till kyrkan. Finns flera fina torg, mysiga tavernor och ni kan ga till det fina hotellet Fata Morgana, kopa en drink och be om att fa bada i deras pool. Har ar utsikten over havet enorm. Fata Morgana ligger i utkanten av Chora pa vag mot Ano Meria och ungefar 2-3 min promenad fran det sista torget. Maten i Chora pa Folegandros slar det mesta jag smakat i Grekland och Choran ar kanske den finaste Choran av alla.
Eva |
|
||||
|
||||
Ja, Folegandros har jag ju varit på, men minns inte precis hur det såg ut, men jag vet att det var jättefint! Vi bodde på ett hotell som hade enormt vacker utsikt när det var dags för solnedgången! Fata Morgana lät ju inte helt fel att slappa vid ett tag, med tanke på utsikten!
Är det någon som vet ifall det till och med ordnas dagsutflykter till någon ö från Ios? Ifall det inte finns färjor som passar? |
|
|