Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-17, 21:37
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Pigadia - Karpathos stad ?

Hej!

Sitter med beslutsångest vart nästa resa skall bära iväg. Ganska trevlig "ångest" för den delen. Var på Naxos förra året och var helt såld, men blir ändå en annan ö denna gång pga. att vi bara kan resa iväg en vecka. Till Naxos vill jag tillbaka en längre tid och utforska ön.
Har fastnat lite för Karpathos, men min undran är hur stor är staden Pigadia om man jämför med Naxos stad?
Förstår att man inte kan jämföra mysighetsfaktor eller arkitektur.. men jag undrar storleksmässigt? Går man över den ganska fort, eller kan man upptäcka lite nytt varje kväll?
Vi skall iofs. bara vara en vecka, men lite utbud på butiker och restauranger är ju mysigt. Inte ute efter någon storshopping alls utan lite strosa-titta -ÄTA . Stränderna har jag förstått är fina. Är tidigt ute, resan blir i augusti eller början på september. Förutom Naxos har jag varit på Rhodos och Skiathos så jag är ingen erfaren Greklandsresenär.
En fråga till, Karpathos kontra Samos? Andra tips mottages också gärna

Senast redigerad av Foppis den 2010-02-17 klockan 22:03.
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 08:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Pigadia - Karpathos stad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Foppis Visa inlägg
Har fastnat lite för Karpathos, men min undran är hur stor är staden Pigadia om man jämför med Naxos stad? Förstår att man inte kan jämföra mysighetsfaktor eller arkitektur.. men jag undrar storleksmässigt? Går man över den ganska fort, eller kan man upptäcka lite nytt varje kväll?
Naxos stad är större än Pigadia. Det bor cirka 6500 pers i Naxos stad, och runt 1700 i Pigadia. Utbudet i Pigadia räcker ändå till och blir över, ni kommer inte hinna äta på alla ställen under en vecka.
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 10:56
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pigadia - Karpathos stad ?

Det centrala Pigadia går man runt rätt fort, men på en vecka hinner ni inte mer än att få ett litet smakprov av allt som finns. Turistshoppingen ligger koncentrerad runt ett par gator, men om ni sprider era vandringar utanför dessa kvarter hittar ni de butiker där Pigadiaborna själva handlar, och där kan man göra riktiga fynd.

Det finns mängder av caféer, barer, tavernor och restauranger av alla de slag, både inne i centrala staden och utefter vägen längs stranden. Vi har varit där sammanlagt tio veckor nu, och har bara hunnit äta oss igenom en bråkdel..

Två ställen ni inte bör missa är Faros ouzeria och taverna Pelagos. Uppe hos Ilias på Faros tar vi en god ouzo, gärna med lite meze till, medan vi ser solen gå ner bakom bergen på andra sidan bukten. Den lättaste vägen dit är att gå kafégatan fram och titta upp varje gång det går en trappa uppåt tills man sker skylten som visar vart man ska gå. Till Pelagos ska ni gå om ni gillar att höra riktig grekisk musik, till skillnad från den utslätade turistvarianten. Här äter vi gärna som grekerna och beställer in ett antal smårätter och smakar av alltihop.

Karin
som om 17 veckor gör precis detta...
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 18:59
malle_ts avatar
malle_t malle_t är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010
Standard Sv: Pigadi - Karpathos stad ?

Jag har en fråga som kanske inte passar in just på det här ämnet men jag ställer den ändå.

Hur är det att ta sig fram med barnvagn på gatorna i Amopi och Pigadia? jag menar då en liten barnvagn, typ sulky.

Tacksam för svar
Mvh Marlene
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:37
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Tack för svaren och alla tips! Låter härligt Skall begrunda detta och så får vi se vart kosan bär ...
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 19:08
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av malle_t Visa inlägg
Jag har en fråga som kanske inte passar in just på det här ämnet men jag ställer den ändå.

Hur är det att ta sig fram med barnvagn på gatorna i Amopi och Pigadia? jag menar då en liten barnvagn, typ sulky.

Tacksam för svar
Mvh Marlene
Det borde nog gå ganska bra i Pigadias gränder. Det finns ju en del trappor här och där, men antingen kan man gå en annan väg eller bära vagnen.
I Amoopi finns inga gränder, bara en liten landsväg som går förbi hotellen.

Katitzi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.