Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-25, 07:14
Beata Beata är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009
Standard Barnfamilj på rutten Naxos/Koufonissi/Amorgos

Feedback önskas på rutt o antal dgr.

Vi kommer till Naxos slutet maj o har 10 hela dgr på oss. Hur många dgr ca på Naxos, vi har räknat med troligt 5-6 säkert.

Vilken ö därefter, Koufonissi eller Amorgos eller hinner man med båda? Hur många dagar på respektive? Eller ngn helt annan? Vi är två familjer med två små barn vardera ålder 3-7 år.
Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 10:30
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Barnfamilj på rutten Naxos/Koufonissi/Amorgos

Hade jag varit som er hade jag nog valt Naxos och Koufonissia. Med barn så hade jag tyckt att det räcker med 2 öar och att inte ha för långa båtturer. Jag hade försökt att först ta mig till Koufonissia och stannat där 6-7 dagar för att avsluta på Naxos. Hur hamnar ni på Naxos? Kommer ni från Santorini eller har ni kommit med båt från Pireus? Dessvärre ser det ut som om gamla Scopelitis inte längre orkar tuffa runt i småcykladerna. Finns inte med i några båttidtabeller (som jag sett iaf) och senaste veckorna har man inte kunnat se den lämna Naxos på em. (Jag kollar ofta på webbcameran)
//maji
Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 10:35
Kajode Kajode är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hej! Var flyger ni till/ifrån? Det känns som 3 öar blir för mycket att hinna med, speciellt om ni ska flyga hem från Aten.

Vi har själv varit både på Amorgos och Koufonissi, är förtjust i båda men har Amorgos som favorit. Mina barn dock älskar Koufonissi som har riktigt fina stränder. Jag skulle nog välja Koufonissi om det är fina bad ni är ute efter. Egiali har annars en fin sandstrand i byn med gott om skugga, skugga på Koufonissis stränder finns knappt. Vad ni ska välja beror på vad ni är ute efter!

/Karin
Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 10:43
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Har ni bara 10 dagar på er så tycker jag ni ska nöja er med en ö efter Naxos (förresten kan ni fundera på att avsluta på Naxos, iom att förbindelserna är bättre därifrån till Pireus eller Santorini eller vart ni nu ska flyga hem ifrån).
Koufonissi eller Amorgos, beror ju på vad ni är ute efter. Men för barnens del är Koufonissi perfekt; litet, mysigt, fina stränder och jämnåriga skandinaviska lekkamrater.

Lars
Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 11:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Dessvärre ser det ut som om gamla Scopelitis inte längre orkar tuffa runt i småcykladerna. Finns inte med i några båttidtabeller (som jag sett iaf) och senaste veckorna har man inte kunnat se den lämna Naxos på em. (Jag kollar ofta på webbcameran)
//
Har du nån annan info än webcam eller gtp:s tabeller som tyder på att Skopelitis inte skulle komma i trafik ?
Small cyclades line som rederiet heter är, om jag nu inte är helt fel ute, lokalt och drivs med ägarintressen från öarna i småkykladerna och Amorgos. Båten är eller har varit oerhört viktig för småöarnas möjligheter till kommunikationer, transporter av varor samt för småöarnas turistnäring.
Att den skulle läggas ner är svårt att tro och isåfall tragiskt

Lars
Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 16:59
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

För några år sedan gjorde vi den nästan perfekta ö-luffen. Amorgos 5 dagar, Koufonissi 3 dagar, Naxos 5 dagar. Våra barn var då lite äldre än era, vår yngsta var 11, och de älskade alla tre öarna. Har ni bara 10 dagar till förfogande skulle jag inte stressa och försöka hinna med tre öar, välj två!
Naxos och Koufonissi tex, trots att min absoluta favoritö är Amorgos men den kan ni besöka när barnen är större.
Anne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.