Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-14, 11:36
Rupen Rupen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Standard Platinias 3 veckor,lite frågor!

Hejsan, vi ska åka till Platinias vi ska vara där 3 veckor och vi har lite frågor.

1. Finns det någon större butik t ex Lidl om inte vart?

2. Är det stort? Vi har varit i Rhodos 2 gånger varv 1 vecka och 2 veckor, vi trivdes väldigt bra för det ganska stort mycket diskotek restauranger affärer..

3. Kan ni rekommendera någon bra restaurang med Grekisk buffé?

4. Vi vill gärna åka till Chania hur tar vi oss dit lättas och billigast?

5. kan man hyra moped i platinias utan att ha bil eller mc körkort?

Tack för alla svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-14, 22:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Platinias 3 veckor,lite frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av Rupen Visa inlägg
Hejsan, vi ska åka till Platinias vi ska vara där 3 veckor och vi har lite frågor.

1. Finns det någon större butik t ex Lidl om inte vart?
2. Är det stort? Vi har varit i Rhodos 2 gånger varv 1 vecka och 2 veckor, vi trivdes väldigt bra för det ganska stort mycket diskotek restauranger affärer..
3. Kan ni rekommendera någon bra restaurang med Grekisk buffé?
4. Vi vill gärna åka till Chania hur tar vi oss dit lättas och billigast?
5. kan man hyra moped i platinias utan att ha bil eller mc körkort?
1. Mitt i Platanias finns IN.KA, en stor matbutik. Strax utanför by, i Gerani, finns Marinopolous. Tar ni bussen till Agios Apostolii hittar ni LIDL och alla större matbutiker.

2. Platanias är håll-i-gång i Juli/Augusti, men pga krisen är det osäker hur knöfullt det blir. Barer, restauranger och butiker finns det gott om.

3. Grekisk buffé? Gå till Drosia, en taverna i Platanias, och be dem om mezedes eller välj många förrätter från menyn. Var inte rädda att prova vad som rekommenderas. Vill ni äta riktig grekisk mat ska ni nog undvika buffeér.

4.Till Chania har ni bussar flera gånger per dag, tyvärr kan de bli fulla. Räkna med väntetid och ev. trängsel. Pris per person ca 1.80€. Oftast är det billigare om man köper biljetten i en kiosk innan. Inne i Chania har ni alla butiker ni kan önska er. I år finns även Zara Woman och Stradivarius (lite rockigare).

5. Ni får inte hyra/köra mopeder utan körkort.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-09, 14:20
Rupen Rupen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Platinias 3 veckor,lite frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
1. Mitt i Platanias finns IN.KA, en stor matbutik. Strax utanför by, i Gerani, finns Marinopolous. Tar ni bussen till Agios Apostolii hittar ni LIDL och alla större matbutiker.

2. Platanias är håll-i-gång i Juli/Augusti, men pga krisen är det osäker hur knöfullt det blir. Barer, restauranger och butiker finns det gott om.

3. Grekisk buffé? Gå till Drosia, en taverna i Platanias, och be dem om mezedes eller välj många förrätter från menyn. Var inte rädda att prova vad som rekommenderas. Vill ni äta riktig grekisk mat ska ni nog undvika buffeér.

4.Till Chania har ni bussar flera gånger per dag, tyvärr kan de bli fulla. Räkna med väntetid och ev. trängsel. Pris per person ca 1.80€. Oftast är det billigare om man köper biljetten i en kiosk innan. Inne i Chania har ni alla butiker ni kan önska er. I år finns även Zara Woman och Stradivarius (lite rockigare).

5. Ni får inte hyra/köra mopeder utan körkort.
Okej tack!
Hur långt är det från platinias till agi apostoli*?
Om man tar bussen blir inte maten gammal ?p.g.a värmen?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-09, 14:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Platinias 3 veckor,lite frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av Rupen Visa inlägg
Okej tack!
Hur långt är det från platinias till agi apostoli*? Om man tar bussen blir inte maten gammal ?p.g.a värmen?

Mellan Agios Apostoli och Platanias är det ca 4km och det vet jag med säkerhet att maten överlever. Ska ni ta bussen så se till att "veva" när den kommer så de vet att ni vill med. Handflatan nedåt, tummen mitt i handen och flaxa som en skadsjuten kråka.

Andra tecken, typ handflatan upp eller "liftsignal" tolkas lätt som stötande och oanständiga av lokalbefolkningen. Handflatan mot någons ansikte är en direkt förolämpning, och vad liftande påminner om låter jag dig filura ut själv
Jag är mer "grekifierad" än jag trott och tar väldigt illa vid mig när någon ger mig handflatan, även om de troligen inte menar något illa.

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT