![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Var bunkrar man bäst upp proviant som familj i Pireus inför den långa båtresan Aten-Amorgos. Vore skönt att slippa handla tråkig mat ombord.
|
|
||||
|
||||
![]()
Precis mittemot kajen där Blue star-båtarna till Cykladerna ligger, på andra sidan stora gatan, ligger ett kanonställe där du kan köpa alla möjliga sorters pajer o smörgåsar. Intill finns det oxå en kiosk.
Stället heter Everest och är svårt att missa! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tavernan ligger (om jag minns rätt) i huset där det står ANEK LINES. |
|
||||
|
||||
![]()
Åhh, tack för bilden. Jag passar på att meddela att Everest ligger i huset till höger om "T-bana", på hörnet mot kajen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Den lilla lilla tavernan där vi brukar handla gyros ligger i huset närmast rulltrappan/ T-Banan, man sitter mitt i avgaserna och äter, men gyrosen är väldigt goda
![]() Går du in på gatorna bakom de husen som syns i fronten så hittar du en liten "mini saluhall", fin frukt och bröd finns det där. // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Verkligen kanon med detta forum, att få så snabba och initierade svar. Tackar så mycket!
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Pilen där flygbussen ska stanna funderar jag på. När vi för flera år sedan åkte buss till Pireus så var kajen slutstation för bussen och "alla" klev av på samma ställe. Men förra sommaren när vi åkte så for inte bussen ut på kajen utan den åkte bara förbi ute på vägen och många var vi som inte visste detta och vi fick gå rätt så långt med all packning. Chauffören tog inte hänsyn till att vi skulle av med all packning och drog i väg med ett av våra bagage. Vet inte om det är så med alla bussar från flyget men det var inte lätt att veta när man skulle gå av. /Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Ofelia;
samma sak hände mig förra året. Man är van att den kör in till höger på bilden och stannar vid kajen. Nu fortsatte den rakt fram och stannade på en hållplats på stora gatan framför kajen vi ser på bilden. Jag såg att många "ryggsäckar" gick av så jag gjorde likadant... |
|
||||
|
||||
![]()
Det er klart det er bra å proviantere litt til en så lang tur
![]() - men når det sies "tråkig mat" må jeg bare fortelle at vi ble positivt overrasket over kafeterian ombord i BLUE STAR , da vi reiste Pireus - Astypalea! Det var mye og velge i og maten smakte som på en helt ok taverna ![]() - bak disken sto 2 kokker i "full mundur" ![]() Om dette er vanlig Blue Star" standard vet jeg ikke, oftest har vi tatt fhv korte turer og sittet ute på overfarten ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dessutom har det funnits en Goodys på alla Blue Star jag åkt med. Det är en Grekisk hamburgerkedja som har helt OK hamburgare. Smakar som hemma.
Man behöver inte svälta när man åker mad Blue Star! Samtidigt är det säkert billigare att bunkra på land. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan bara instämma. Maten på BS-båtarna är numera riktigt god. Åker man däremot med någon mindre och äldre båt, som t ex Nisse Kalymnos, så är det ingen större kulinarisk hit.
Åker jag med BS-båtarna, så brukar jag ha med lite dricka och nån frukt. Övrigt köper jag ombord. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Bara jag som förordar Everest?
Alltså en frappe, alla sorters feta-, spenat- osv-pajer, baguetter med grekiska delikatesser, dessutom till kanonpriser. everest är en grekisk fastfoodkedja. Ofta har jag bunkrat för mycket bara för att det ligger upplagt som en fröjd för ögat och priset är så bra. Det blir en kanonkvällsmat när man väl kommit fram alldeles för sent för att uppsöka en taverna... Klart trevligare än en burgare och/eller pommes ombord. Och betydligt mer prisvärt. Några Mythos i kiosken bredvid brukar slinka ner i matsäcken ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tänker att man köper med sig vatten och frukt i Pireus. Med en lång båtresa framför sig (Pireus-Amorgos i vårt fall) kan det vara skönt med ett avbrott för "middag" på båten.
Aina |
|
||||
|
||||
![]()
oooch vari finnes problemet i att man har denna middag med sig i en plastpåse från Pireus till en mycket billigare och smakligare penning?
|
|
||||
|
||||
![]()
Inget problem alls om man ska äta omgående. Jag tror vi funderar vidare över detta om ca 90 dagar!
![]() Aina |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Och "barman sleep..." Första gången jag åkte med Nisse var från Rhodos mot Nissyros. Har jag för mig. Den går inte den vägen längre tror jag. Men strax efter att vi avgått menade färdkamraten att hon ville ha något i magen! Ivrig att vara till lags rusade jag ner till baren. Och där satt en man som såg duglig ut. Men när jag försökte beställa så fick bara "barman sleep" till svar. Och mycket riktigt låg det ett 20-årigt vrak och sov på en soffa... Efter första hamnen, det lär väl ha varit Symi, vaknade liket till liv och faktiskt började fungera som människa. Att han stank minst två dagars gammal Ouzo har jag försökt förtränga... Kassan var en plastmugg på disken.... Och min första beställning kunde han inte betala tillbaka på... ![]() ![]() Är ni i norra Doddarna, försök ta en tur med Nisse! Det är hon värd. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ingen fråga om proviantering men jag lånar tråden eftersom Jannes bild passar bra till min fråga.
Jag har aldrig åkt buss till Pireus, bara taxi och det är länge sedan. Nån som vet var Aegean speedlines catamaran Speedrunner lägger till? Eller rättare sagt - var busshållplatsen ligger i förhållande till den kajen. |
|
||||
|
||||
![]()
Jannes bild är tagen rakt mot E5,E6.
Det finns en skiss på aegeanspeedlines hemsida också, som ser ut så här: http://www.aegeanspeedlines.gr/Content/gates_gr.htm En liten bit till höger i bild, kommer deras båtar in // Helén |
![]() |
|
|