Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-18, 08:41
camilla I camilla I är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Samos

Hej!

Åker till samos för 6;e gången, har några frågor inför min resa:

Är det någon som besökt följande ställen?

Posidonio
Agia Paraskevi
Mourtia

Är platserna värt ett besök eller? Undrar också om det är fint att åka runt med moppe kring dessa ställen?

jag skulle också vilja åka söderut, mot votsalakia har aldrig varit där i krokarna. Undrar därför om det går att åka moppe dit från pytagorion, vilken väg skall man ta, vilken är bäst? jag är lite höjdrädd, men har klarat åka moppe från pytagorion till karlovassi så det borde väl gå endå

skulle också vilja åka till potami, någon som varit där? tips om man skall besöka vattenfallet, stranden osv?

hoppas på tips
Camilla Eskilstuna
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 19:26
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Samos

Vi bodde i Kalamiområdet och det ligger efter vägen till Agia Paraskevi,vi tog en tur med bilen en eftermiddag.Slingrig och smal väg och där vägen tog slut var det en liten strand,ett kapell och en restaurang.Inte så mycket att se.
Vattenfallet var vi till,det är inte stort men det var skönt att bada i sötvatten.
Det blåste mycket den dan vi var dit så stranden var vi aldrig till.
Hur det är att åka moppe på Samos vet inte jag men andra kanske kan tala om hur det är.
Ha en bra resa till Samos,vi ska också dit!

Pia
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 21:37
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av camilla I Visa inlägg

jag skulle också vilja åka söderut, mot votsalakia har aldrig varit där i krokarna. Undrar därför om det går att åka moppe dit från pytagorion, vilken väg skall man ta, vilken är bäst? jag är lite höjdrädd, men har klarat åka moppe från pytagorion till karlovassi så det borde väl gå endå
Jag är tveksam till att åka moppe till Votsalakia, vägarna är OK men det är ganska långt och mycket uppför och nerför. Åka fram och tillbaka samma dag är inte att rekommendera enligt min mening, men övernattar du finns mycket fina utflyktsmål väster om Votsalakia, bland annat Psili Ammos (ja, det finns två stränder med samma namn) och en fin liten bergsby som jag glömt namnet på.
Lycka till på resan!
/Göran
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 23:22
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Vad är det som är så bra med Samos?T Båt från Pireus?
Tack för svar
Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 08:55
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Maria/Micke Visa inlägg
Tack för svar
Svårt att sammanfatta snabbt, beror kanske också vad man är ute efter. Läs gärna mina (och andras) resebrev från 2007 och 2008, så kanske ni får en bild av vad det kan vara.

Men medan man är på Samos vet man inte vad man missar på andra öar. Jag menar att jag bara kan berätta om de öar jag besökt i Grekland (ganska få). Vill du har mer information, så finns det att ösa ur här på Kalimera.

Till Camilla från Eskilstuna (min gamla hemstad!):
Moppe på Samos? Vi har varit på Samos två gånger. Första gången tyckte jag att bara bussresan från flygplatsen till Votsolakia var ganska hissnande... Maken tyckte det var läskigt att köra bil på Samos. Det är ganska backigt...

Pythagorion - Posidonio var inte så hemskt backigt (hela vägen) om jag minns rätt. Vi var där och åt lunch och badade.
Potami tycker jag absolut du ska besöka. Inte så mycket till vattenfall kanske, men det är en svalkande promenad i skugga och skönt att bada i det kalla vattnet. Kustremsan Kokkari-Potami tror jag inte heller är så vansinnigt backig, men minnet kanske lurar mig. Det bästa är nog att skaffa en karta med höjdkurvor innan du planerar moppeturerna.

De andra två orterna du nämner har vi inte besökt.
Hälsn, Aina
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 08:42
furan furan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Hej. Har varit på samos fyra gånger, och nu åker vi dit i maj igen. Samos är lugnt, avstressande och mysigt. Vi har bott både i Kokkari och Phytagorion. Kokkari är en liten fiske by med ett torg efter en liten gata med ett härligt bageri. Vi har bott på La Plage och Maria. 2 enkla hotell. Badade gjorde vi i havet, något blåsigt och med höga vågor. Vi vart bra vänner med en restaurang som hade solstolar ner mot havet( kommer ej ihåg namnet men man gick till vänster på gatan när vi bodde på La Plage och skulle till stranden). Ta gärna en promenad efter vägen mot Karlovassi där finns det också fina badvikar. Näktergalsdalen är värt ett besök. Man går genom en härlig skog innan man kommer fram. Jag är höjdrädd så min sambo fick klättra upp själv.
Augusti 2008 bodde vi i Phytagorion hotell Evelyn enkelt men mysigt. Tittade på lite utgrävningar och badade vid Potokaki stranden. Iår ska vi åka till Votsolakia för första gången en vecka men i augusti återkommer vi till Phytagorion i 2 veckor. Mycket nöje med Samos.
Furan
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 15:25
furan furan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Maria/Micke Visa inlägg
Tack för svar
Lugnet, åker man till Samos kopplar man av det är ingen hålligång ö.
Vi har bott i både Kokkari och Phytagorion, nu i maj ska vi prova på Votsolakia. Ha en trevlig resa ni blir ej besvikna.
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 16:36
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi har varit på alla tre ställena. Posidonio är väl inte så mycket att se, men dom andra två är lite mysiga om man vill se nåt mer gediget grekiskt!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.