|
|||
|
|||
Taxi från flygplatsen istället för transfer?
Hej,
Vi planerar att åka till Karpathos, lefkos med apollo i sommar och läser i katalogen att det kan bli väntetider upp mot 1,5 timmar vid ankomst......det verkar trist. Är det så eller värre? Hur är det med taxi annars? Finns det gott om bilar vid flygplatsen? och är det någon som har någon aning om hur mycket det ungefär skulle kosta....med tanke på att man iallafall måste betala extra för transferbussen..... Tacksam för svar |
|
||||
|
||||
Sv: Taxi från flygplatsen istället för transfer?
Hej,
Jag var på Karpathos för några år sedan. Som jag kommer ihåg det är flygplatsen en av de mindre som svenska charterbolag reser till. Jag tror du ska tolka Apollos information som att det kan ta tid att få ut väskorna, något som tar mer eller mindre tid på alla flygplatser. Själva transfern går förmodligen direkt då det inte finns några stopp på vägen. Vill du ändå åka taxi bör du förboka hämtning, räkna med att det kostar en bra slant pga avståndet. Lefkos är en underbar liten by med flera fina stränder, bland annat en mitt i byn. /Göran |
|
||||
|
||||
Det stämmer att man får vänta på flygplatsen, när man sedan ska vidare till Lefkos. Man väntar nämligen in göteborgsplanet för att sedan fylla transferbussen. Detta för att den ska slippa köra två vändor till Lefkos.
Fast det är rätt trevligt att gå upp till tavernan och ta en Mythos och en första greksallad medan man väntar. |
|
||||
|
||||
Kollade just på Apollo, Arlanda lyfter 06.35 och Landvetter 07.40 samma dag. Det förklarar säkert väntetiden vid transferbussen.
|
|
||||
|
||||
Googlade fram en siffra - taxikostnaden från flygplatsen till Lefkos angavs till 39euro.
Vågar dock inte svära på hur aktuell den är - så räkna med minst det. |
|
|||
|
|||
Vær også obs på at det kan ta tid å vente på ledig taxi. Det er mange som reiser til Karpathos som har forhåndsbestilt taxi. Hvis jeg skulle ha reist til Lefkos, så hadde jeg kanskje tatt transfer.
Det er flott i Lefkos, særlig hvis man vil ha en meget stille og rolig ferie. Vi bruker reise dit en dag for bading, men det er altfor lite liv der for min del.. Hvis dere vil ha det stille og rolig, men samtidig muligheten for å reise en kortere tur inn til hovedstaden Pigadia, så hadde jeg heller valgt å reise til Amopi. Men det er bare min mening, da |
|
||||
|
||||
Citat:
/Göran |
|
||||
|
||||
Det har inte varit mellanlandningar på många år när man åker från Landvetter. Från Arlanda, vet jag inte
Riitta |
|
||||
|
||||
2005 var det mellanlandning på Samos från Landvetter. Men sedan dess har det inte varit det.
|
|
|||
|
|||
Wow, tack för alla svar! det var första gången jag använde detta forum! Hittade Kalimera när jag googlade fram information om resmål.
Och ja, vi har delvis valt Lefkos utifrån det jag har läst här, vi vill ha ett lugnt litet ställe där vi kan vara och slappa, äta god mat och ta det lugnt i en vecka. När jag varit på större orter innan, är min erfarenhet att man iallfall hittar några favoritrestauranger som man går tillbaka till så något jätteutbud behövs inte, enligt min mening, för en vecka....Vi har en bad- och strandglad 7-åring som inte gillar att åka bil alls, så vår plan var att hitta ett ställe som var tillräckligt mysigt att vara still på. Jag har sett att många rekommendationer om tex stränder & ställen, bygger på att man har hyrbil eller tar buss. Vi vill bara vara..... Bra tips det där med att det fanns ett ställe att äta på i väntan på bussen...vår kille blir lätt illamående i bil/buss om han inte har ätit....(det var delvis det som gjorde mig orolig att vänta länge på en liten flygplats utan mat...)så det blir transferbuss... Tack ! /Jessi |
|
||||
|
||||
Lefkos i en vecka med en 7-åring tror jag kan bli hur bra som helst. Där är vackert, fina sandstränder, säkert andra ungar att umgås med.
Tavernan vid flygplatsen ligger bara en liten bit upp längs vägen. Ni kan säkert bara säga till reseledare på plats att ni finns där om de skulle behöva få tag i er. |
|
|||
|
|||
Verkar toppen det där med tavernan!
|
|
|||
|
|||
Hej Jessi ! Om du önskar uppgift om en trevlig taxi från flyget kan du ringa:Taxi nr 1 TAE9216,Panagiotis & Yiannis Margarotis. TEL: + 0030 6977 271997 eller 0030 6972 696452. Hålsn. MIM
|
|
||||
|
||||
Citat:
Nä, tyvärr Göran, När man ska hem är det tvärtom - då får göteborgarna vänta på att komma iväg. |
|
|