|
||||
|
||||
Gå upp till Monte Smith?
Hej.
Har en liten fråga som jag funderat på: Finns det någon gångväg upp till Monte Smith? Eller får man gå utefter bilvägen upp dit? Det ser inte ut att vara så långt att gå från mitt hotell, men det blir ju längre om man måste gå vägen upp. Irene |
|
||||
|
||||
Sv: Gå upp till Monte Smith?
Vi har gått mange ganger opp til Monte Smith, og har alltid fulgt bilveien. Trafikken er ikke så stor at det er noe problem, og vi har som regel gått helt opp, og tatt veien langs kanten med utsikten mot Ixia, som er en nydelig tur. Vi har gått "ned" igjen gjennom et område hvor det av og til er kuer som beiter, til de sentrale stedene, Apollon-tempelet og stadion og amfiteatret. Jeg tror ikke det går noen gangvei utenom bilveiene, men det er uansett ikke så langt å gå. Vi har aldri vært der om sommeren med 40 grader, og det kan nok hende at turen virker lengre på den tiden........
|
|
||||
|
||||
Tack för svaret JohnS, Ja det kanske är för varmt att gå dit upp i slutet av juni, men tror att jag ska pröva ändå. Jag får väl ta ryggsäcken full med vattenflaskor med mig Sitter o tittar på G.earth o det ser inte ut att vara så väldigt långt att gå. Orkar jag inte så får jag väl vända nedåt igen
Irene |
|
|||
|
|||
Ja det finns en genväg upp till Monte Smith. Till Höger om Hotell Belvedere har du en gata som heter Papalouka. Gå upp ca 75 meter på denna gata så finns en stig till höger upp till berget. Stigen kan vara lite svår att hitta om man börjar nerifrån. Stigen går genom ett litet bostadsområde som ligger på sluttningen till Monte Smith. Monte Smith är inte alls så högt som man kan tro. Om man tar stigen upp så tar det bara ca 10 minuter att gå upp. Lycka till!
|
|
||||
|
||||
Tack för svaret Toven, har en karta framför mig nu. Ska märka ut på ett ungefär vart stigen kan börja så kanske jag hittar. Kan ju inte bara ligga på stranden i två veckor, får hitta på lite annat o göra också Eftersom jag inte är så noga med att köra bil i stan får jag använda benen desto mer
Det kanske finns några andra platser som man kan gå till från mitt hotell? Ligger på ett hotell på 28 Okt. gatan. Någon som har några tips? Irene |
|
||||
|
||||
Vi liker også å gå, og vi har gått en del sør for Gamlebyen, i den nye delen av byen. Der er det nesten ikke turister, og selv om litt av "mysigheten" mangler, får man sett en del gresk dagligliv. Gatemarkedet like utenfor muren rundt Gamlebyen er verdt et besøk, men jeg husker ikke hvilken dag. Derfra har vi gjerne gått ned mot Zefyros-stranden, og spist lunch på en av snack-barene i det området, hvor han som serverer gjerne tar på seg en skjorte utenpå undertrøyen han går i, når han ser det kommer turister . Sist vi var der, drev de og bygget om veien langs stranden, så det var ganske kaotisk, og jeg vet ikke hvordan det ble etterpå.
En litt lengre tur er det å gå til Rodini-parken, som er en fredelig oase, nesten uten folk. Det så ut som det var startet en opprydding og mye nødvendig vedlikehold der sist, så jeg håper den nå tar seg bedre ut enn for noen år siden, da den var ganske forfallen. Det er verdt å ta turen opp til toppen med Ptolemeus-graven. Vi bodde også i 28.Okt-gaten, på hotel Africa, så det var vel 3 km hver vei. men koster ikke så mange Euro hvis man tar drosje den ene veien. |
|
||||
|
||||
Tack för svaret JohnS. Rodini parken skulle jag vilja se, mor min som var på Rh. för ca. 30 år sen har visat lite bilder där ifrån. Men jag vet inte om det är så lämpligt att gå där alldeles själv Marknaden kommer jag också gå till är det tänkt, kommer inte ihåg vilka dagar den är på men det har jag nog fått reda på tills jag är där. Jag tycker jag har sett det mesta i den norra delen av stan, så jag ska dra mig lite söder ut denna gången. Den enda gången som jag vart söder ut var den gången för 2 år sedan jag o min dotter gick fel, när vi kom ut ur alldeles fel port från gamla stan och gick åt vänster istället för höger Tror vi kom ut i en port söder om Ambosie-porten, så vi var helt vilse. Då fick vi leta oss fram i en sovande stadsdel, det var inget kul alls. Överallt var det stora fina hus med höga murar och grindar med skyltar som varnade för hundar. Undrar vart vi va då? Tillslut när vi hade vi irrat omkring säkert en timme träffade vi på en kvinna som kunde hjälpa oss på knagglig engelska. Var inte tillbaka på hotellet förrens klockan var 01.00-01.30 på natten. Det var lite läskigt faktiskt.
Irene |
|
|