Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-02, 14:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Vi är på väg!

Så ha vi nu lämnat ett Umeå fullt med meterhöga drivor av snö. Vi avreste med SAS vid pass 12.50 från Umeå City Airport och landade timmen senare på Arlanda. Färden skedde med en gammal MD-82-a. en relik från ett svunnet 80-tal. En äkta "Järnkamin"

Ett telefonsamtal senare blev vi upphämtade av skyttelbussen från Arlanda Hotellby för snabb färd. Arlanda Hotellby är i vårt tycke ett nästintill perfekt boende i väntan på avfärd till främmande land, i detta fall Grekland och Kreta. Ett villaliknande boende där alla har en utealtan i loftgång. Perfekt för oss rökare.

Lite dyrare än Rest and Fly, javisst, men det skilja endast dryga hundralappen i pris. Då får vi ett perfekt hotellrum i en villaliknande by med plats för 160 gäster. I priset ingår en förträfflig frukost samt. som tidigare angivits, fri transfer till Arlanda. En minibar på rummet med tvenne fria starköl samt dito Ramlösa förgyller helhetsintrycket.

Vi ska resa vidare i morgon lördag strax efter lunch med Norwegian direkt till Chania och beräknad ankomst vid pass 19.50.

Vi har bokat in oss hos George på La Casa del Amore i Chania Old Town för tre nätter. Takvåningen.

Vi avser återkomma med snabbdagbok under rubriken ”Arne och Birgittas hörna” närhelst vi wlan erhålla.

Lite bilder från det Umeå vi just lämnat komma här, och kunna återfinnas i bildgalleriet under ”Bistert Umeå”

Vi se nu verkligen fram emot att möta våren på Kreta. Aldrig tidigare har vi rest till övärlden så tidigt, och därav se vi fram emot nya och spännande vyer i ett vårfagert Kreta med blommor och grönt. Vi har nu en hel månad på oss att utforska denna vackra och mångfacetterade ö.

Färdplanen som följer; Tre dagar i Chania, ytterligare tre dagar på Paleochora, samt därefter minst en vecka på Chora Sfakion. Resten ligga öppet. Hemresan sker från Chania den 1 Maj.

I afton ska vi spisa finare middag på Hotellets resstaurang i anledning av Hustruns födelsedag.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 16:02
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Vi är på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I afton ska vi spisa finare middag på Hotellets resstaurang i anledning av Hustruns födelsedag. Arne och Birgitta
Ett stort grattis på födelsedagen Birgitta, vi ses över en lunch på måndag!

Jag hör av mig om mötesplats, det lutar åt Nea Chora hamn och lilla Oyzetinou, sämre val än så kan man göra, så får ni nära hem. Vi måste sen vidare för "efterrätt" hemma hos jaja (mormor i detta fall) och det kan sluta hur som helst... Nu ska här firas påsk med allt vad det innebär

Kramar//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 16:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

GRATTIS på födelsedagen, Birgitta!

Måste kännas riktigt, riktigt skööönt att ha en hel månad fylld med Grekland framför er, hoppas det blir en härlig resa!
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 16:08
Arnes avatar

Precis perfekt Kickie. Gångavstånd från La Casa. Vi vandrar dit medförande en liten påse med de viktualier du beställt. (Tvenne påsar kryddpeppar, Vaniljsocker en burk samt några påsar härdiga svenska dill- och gräslöksfrön)

Rabarberfrön förmenas ej på marknaden finnas, och våra egna rabarberrötter var vid morgonens avresa täckta av meterhöga snödrivor.

Vi ses!

Arne och Birgitta
Direkt Arlanda Hotellby
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 16:20
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Åhh vad gott det låter, att fara bort ifrån snön i Ume. Hoppas att allt är borta när ni kommer hem igen. Gratulera frugan oxå. Ha det så underbart ni bara kan.

Irene
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 16:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ha en helt underbar resa! Kreta ÄR otroligt vackert denna tid på året. Jag ser fram emot att få resa med er via Kalimera. Träffar ni Git och Calle så får ni gärna hälsa.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 17:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Även jag önskar er en underbar resa med många härliga upplevelser!
...och GRATTIS på födelsedagen, Birgitta!
När ni kommer hem har min väntan krympt från 2 månader till 1 månad!
Hälsa till Git och Calle! ...och till George på Casa! ...och till Kikh!

En liten fråga...finns det inte dill och gräslök på Kreta...alt. frön?

Yanna - som längtar!
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 18:17
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:

Vi avser återkomma med snabbdagbok under rubriken ”Arne och Birgittas hörna” närhelst vi wlan erhålla.

I afton ska vi spisa finare middag på Hotellets resstaurang i anledning av Hustruns födelsedag.

Arne och Birgitta
Åh vad härligt!!! Både födelsedag och på väg till Grekland! Jag ser fram mot er reseddagbok med stor glädje och förväntan... Det är enligt mitt sätt att se på saken bland det trevligaste man kan använda Internet till, att läsa om (och få massor med bra och använbara tips) era fantastiska resor

Önskar er en trevlig resa och en riktigt "smarrig" födelsedags middag till dig Birgitta!

MVH zakka som får nöja sig med påsklunch...
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 18:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Kalo taxidi, kales diakopes!! (trevlig resa och trevlig semester!) Hälsa Kretalandet
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 19:52
Arnes avatar

Middagen var mer än superb!

Som svar på frågan om fröpåsarna med dill och gräslök kunna följande svar avgivas; De svenska fröna äro mer härdiga än de grekiska, allt enligt Kickie på Kreta.

Låt oss så här mellan skål och vägg komplettera informationen om Arlanda Stugby. Det finnes inalles 148 rum och utöver tvåbäddsalternativet som är standard, kunna man därtill även erbjuda tre- resp fyrabäddsrum.
De senare alternativen avser extrabäddar och det kan då bliva lite trångt, men det fungerar.

Prisnivån på hotellets restaurang var klart godkänd. Det fanns allt från budgetmiddag runt 80 Kr till 260 Kr för oxfilé. Ett helrör vin av husets tappning betingade pris av 190 Sek..

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 21:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Arlanda stugby har jag nyttjat både för arbetsmöten med kollegor och övernattning rent privat. Den lilla stugan på gården är helt perfekt för en liten arbetsgrupp och miljön på topp. Tänkt att jag glömt Birgittas födelsedag. Skäms. Stort Grattis och njut nu av semester och Kretas sol. Jag lovar att snödrivorna är borta när ni återvänder till Umeå.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 23:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Middagen var mer än superb!

Som svar på frågan om fröpåsarna med dill och gräslök kunna följande svar avgivas; De svenska fröna äro mer härdiga än de grekiska, allt enligt Kickie på Kreta.

Arne och Birgitta
Då ska jag handla med mig fröer till Kreta! Tack Arne!

Yanna - busfrö
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 08:40
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Önskar Arne o Birgitta en trevlig vistelse på Kreta..och Grattis Birgitta!
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 09:31
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Jag undrar om gräslök överhuvudtaget finns i Grekland?

I Italien fick jag veta att det inte finns att få tag i där i alla fall, och förra sommaren tog jag med mig en liten minikruka med gräslök i handbagaget, det var inga problem med det i säkerhetskontrollen, men om det är helt tillåtet att införa i Grekland vet jag inte. Någon som vet?
Med en liten planta har man ju gräslök meddetsamma och står den med lagom sol och blir vattnat så har man glädje av den år efter år.
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 11:42
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
...En liten fråga...finns det inte dill och gräslök på Kreta...alt. frön? Yanna - som längtar!
Dillfrö (Dill=Anithos) finns men jag har inte sett gräslök eller krondill. Fast som Arne säger är den svenska sorten härdigare. Jag håller på att anlägga en liten örtagårt på ena balkongen, nu när jag inte har grannungar som rycker upp gräslöksskotten längre...

Glad påsk!
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 16:12
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Rabarberfrön förmenas ej på marknaden finnas, och våra egna rabarberrötter var vid morgonens avresa täckta av meterhöga snödrivor.
Efter lite sökande på nätet hittade jag en fröfirma som säljer rabarberfröer och säger att de finns i lager. Det ska vara någon engelsk sort med lägre oxalsyra och vid tidig sådd sägs man kunna skörda först året... Kanske något att titta vidare på även om det är för sent i år. Fröfirman heter Impecta och har hur mycket roliga fröer som helst!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 18:20
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Efter lite sökande på nätet hittade jag en fröfirma som säljer rabarberfröer och säger att de finns i lager. Det ska vara någon engelsk sort med lägre oxalsyra och vid tidig sådd sägs man kunna skörda först året... Kanske något att titta vidare på även om det är för sent i år. Fröfirman heter Impecta och har hur mycket roliga fröer som helst!

MVH zakka

Tusen tack för tipset!

Jag kan meddela att Arne och Birgitta kommer ner till helt fantastiskt väder. Solen gassar, temperaturen ligger på runt 24 grader och vi har nyss återinvigt shortsen. Nu ska morgondagens påsklunch förberedas och ikväll ska vi se Judas brännas på bål. Efter det blir det nattamat, eftersom fastan bryts, sen åker många vidare för en "kaffe" som oftast är alkoholhaltig. Efter 5 dagars påskfirande är jag redo för en vända på "torken"

Soliga hälsningar//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 23:57
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Väntar på en spännande fortsättning på er resa
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.