![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här är en fråga som jag har tänkt ställa främst till er i Grekland boende Kalimerianer, men även andra med kunskap är förstås välkomna med svar:
När vi var på Chios i höstas och vid en beställning av mat önskade lammkotletter, så undrade servitören varför vi inte i stället valde nåt från trakten. Och upplyste om att lamm nästan alltid är importerat i Grekland. Vanligtvis från Nya Zeeland. Förutom i norra delarna av fastlandet. Jag har ju alltid ansett lamm vara en av de typiskt grekiska råvarorna, men när man tänker efter så är det ju faktiskt inte så ofta man ser just lamm (dvs får), åtminstone inte på öarna. Däremot en massa getter. Och så tänker man ju givetvis även på fetaosten, som jag tidigare ofta har kallat fårost, men det vore kanske korrektare med getost? Alltså, kan nån reda ut det här för mej: 1. Stämmer det att lamm- och fårkött oftast är importerat (utom i norr)? 2. Är fetaost oftast (nästan alltid?) tillverkad av getmjölk? /Thomas |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
2. Feta ska göras på getmjölk, men visst fuskas det även där när man vill framställa mildare sorter. Själv vill jag att Fetan biter tillbaks när jag äter den ![]() //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Det kallar jag raka besked, tack för upplysningarna, Kikh!
/Thomas |
|
||||
|
||||
![]()
Som du skriver finns det mycket get.
Get är ett mycket bra och gott kött. Är specialitet på vissa ställen/öar i Grekland. Faktiskt så toppar (ung)Getkött min köttlista före gåslever, (tam)kanin, spädris, vildsvin och argentinsk/sydamerikanskt oxkött. Japansk Kobebiff har jag aldrig ätit. Gissar att den kommer högt upp på listan! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Vildget", såna ni ser runt vägarna i grekland, kan tyvärr bli lite torr i köttet och smakar inte lika gott som lamm (tycker jag då). Här grillades det ungget så sent som i söndags-----> //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Killing som getungen kallas är en av mina favoriträtter. Den godaste har jag ätit på den pyttelilla strandtavernan på Kambistranden på Fourni samt på en av tavernorna i Chora på Folegandros.
Både på Folegandros och Sifnos har jag sett en hel del får när jag vandrat i naturen. På båda öarna görs det också en hel del mycket god get och fårost. Vanligt att mjölken blandas i vissa ostar. Den som kommer till Folegandros får inte missa att smaka den mjuka fetan som är en riktig delikatess. Eva |
![]() |
|
|