Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-09, 15:52
Karin_E Karin_E är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Ryggsäcksfrågor

Vi ska åka till Grekland och båtluffa 2 veckor juli/aug.
Vi är 2 vuxna och 3 barn ( 7,9,12 år) och nu har jag börjat fundera på vilken typ av ryggsäck vi ska ha. Hur stora? Hur mycket orkar barnen bära?
Ska barnen ha 25l, 30l eller större/mindre?
Klarar vi oss vuxna med var sin 45l ryggsäck?

Vi har redan när vi köpte flygbiljetterna till Santorini bestämt antal väskor vi ska checka in. Vi valde 4 (minsta barnets ryggsäck får gå som handbagage). Det skulle bli dyrare att bestämma det vid incheckningen än när biljetterna köptes.

Sen är ju nästa "problem", har bara åkt charter tidigare till Grekland och alltid packat ner aldeles för mycket kläder.
Hur mycket ska man packa ner och vad får man inte glömma?

Det var många frågor.

Hoppas någon har erfarenhet av detta och kan dela med sig.
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:13
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Ryggsäcksfrågor

Jag är inte rätt person att svara på dina frågor, men vi ska också båtluffa och står i samma situation.
Under rubriken "Inför resan" här intill tror jag det finns förslag på packlista. Titta på den och ta bort hälften!
Spontant tror jag att det är bättre att ha en lite för stor ryggsäck med lite tomrum än en liten smäckfull. Tänker på möjligheten att snabbt få upp saker ur säcken. Och plats för böcker.
Sedan tror jag man klarar sig med mycket färre klädesplagg än man normalt tar med sig. Det är varmt, man kan tvätta/skölja upp.

Saker som är bra att ha med och ha till hands tycker jag är plåster och skavsårsplåster, huvudvärkstabletter, tvättlappar (jag brukar ha sönderklippta handdukar), salt och peppar i små burkar - fast allt går ju att köpa. Viktigast är PASS och BILJETTER!

Lycka till med packningen (när det är dags)!
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:26
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nu ska ni få ett helt annat råd
Strunta i att köpa dyra ryggsäckar, det funkar utmärkt att ö-luffa ned medelstor eller t o m liten rullväska.
Vi har gjort så på senare år och vi ser ingen vits med att bära tungt på ryggen, det är bara jobbigt och svettigt.
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:33
Ainas avatar

Någon dyr ryggsäck behöver man ju inte köpa. Jag tänkte ta min 25 år gamla, bör duga. Eller köpa en ny kabinresväska. Skulle vara underbart om jag kunde klara mig med en sån, inte ens behöva checka in nåt bagage!
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:44
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Mitt råd:
Vi har de senaste åren båtluffat med rullväskor!
Det har funkat kanonbra! Vi har som handbagage haft mindre ryggsäckar som också varit bra att ha som utflyktssäckar på resmålet.

//Lena
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:45
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Ja, jeg går også ind for en trillekuffert, den er fremkommelig næsten alle steder, der er ingen grund at bære alt på ryggen.
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 19:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Ja, och här har du då en som tycker att det går alldeles utmärkt att bära packningen på ryggen! Jag skulle satsa på 50 liter. Jag har en Lundhag Dovre på 40 liter och även om det är ont om plats från början så kan det bli lite väl trångt när man byter ö och ska packa ner "använda/smutsiga" kläder, de tar ju större plats. Men jag är lång, 1.78 så jag har inga problem med att ryggsäckarna är för stora för att sitta bra.

Kläder tar inte den största platsen utan jag har massor av prylar jag inte kan klara mig utan! Men det gäller att rensa. Necessären behöver inte ta halva utrymmet om man verkligen tänker efter vad man behöver. T.ex. så tar 10 klädnypor större plats än man tror. Och våra 30 klädnypor vi köpte på Ikaria i somras kostade 3€, så... Men en liten flaska diskmedel kan vara bra att ha. För tvätt och ja, disk!

I klädväg brukar jag tänka fyra! Fyra shorts/klänningar/kjolar, Fyra linnen. Och underkläder, kanske leggings. Skor är det jag brukar ha störst problem med... 3-4 par brukar det bli där också

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 19:54
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Ryggsäckar är till för väglöst land, jag har aldrig förstått varför man skall släpa på ryggsäck, när det finns rullväskor av bra kvalitet.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 20:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Karin_E Visa inlägg
Klarar vi oss vuxna med var sin 45l ryggsäck?
Ja det gör ni, vi har var sin 30 liters, det har barnen haft när de åkt med också, men visst får man tvätta någon gång.

Nu har ni redan beställt för incheckat bagage, men de går som handbagage så länge man håller sig till viktgränsen som kan variera rätt så kraftigt
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 20:40
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Skor är det jag brukar ha störst problem med... 3-4 par brukar det bli där också
Måhända är jag galen, eller så är det för att jag är man (eller så var det där en tavtologi...) men jag äger inte ens 4 par skor...
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 21:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Måhända är jag galen, eller så är det för att jag är man (eller så var det där en tavtologi...) men jag äger inte ens 4 par skor...
En vild gissning- men du äger säkert inte en endaste handväska heller och är lika glad för det.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 22:21
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Som du förstår är det en smaksak om man ska ha rullväska eller ryggsäck. Ämnet har stötts och blöts här i forumet tidigare.

Själv köpte jag en ny väska förra året då den gamla gått sönder efter 15 år i grekiska arkipelagen. Jag funderade mkt fram och tillbaka och landade i att åter köpa en ryggsäck. Jag tycker nämligen att det är skönt att ha händerna fria när jag reser med barn. Särskilt när man står på kajen och båten är på väg in.

Jag köpte en 55 L och tycker att den är lagom, men mina barn är så små att de endast bär sina leksaker än så länge.

Lycka till!

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 22:40
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej!
Våra barn reser med egna ryggsäckar. Det har de alltid gjort, i olika storlekar förstås! Förra året (då var de 8 och 6 år) köpte vi "riktiga" ryggsäckar som man bär mer bekvämt än tex en skolryggsäck, alltså med midjeband och ställbara axelband. De tar 40 L. Ambitiöst tycker säkert många, men för oss är det inte bara en fråga om att bära, utan också om att lära sig ta ansvar, komma ihåg sina saker, och välja sälv om man tycker att det är värt att bära stora stenar, många leksaker etc. Våra ungar tycker det är jätteroligt att packa och packa upp, när vi byter ö. Det blir liksom en del av rutinen. Från och med förra året bär de all sin egen packning (till 95% i varje fall). Inga problem!
Själva har vi varsin halvtom 50 L... Borde egentligen kunna packas om i en rygga, men dit har vi inte hunnit ännu...

Rullväska har jag aldrig provat, kan tänka mig att det absolut är lika enkelt, eller kanske enklare för den delen, men ryggsäck är liksom en del av luffen för mig.

Bea
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 22:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Ryggsäck hade jag -96 0ch -97 och aldrig mer!!!!
Rullväska är bättre och lättare!

Yanna som får ont i rygg, nacke o axlar av ryggsäck...rena rama pinan faktiskt!!
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 23:15
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
men ryggsäck är liksom en del av luffen för mig.

Bea
Samma här, vill ha interrailkänslan fr 88 med på resan. Dessutom vill jag att det ska synas att jag luffar (barnsligt menmen), sen hänger liggunderlaget bättre på ryggsäcken.
Men jag har svårt att värja mej mot rullväskvurmarnas argument toh...
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 23:20
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Samma här, vill ha interrailkänslan fr 88 med på resan. Dessutom vill jag att det ska synas att jag luffar (barnsligt menmen), sen hänger liggunderlaget bättre på ryggsäcken.
Men jag har svårt att värja mej mot rullväskvurmarnas argument toh...
Hej Gävle!
Jag förstår känslan med ryggsäcken , men jag fixar inte ryggan, får ont!
Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 23:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle aldrig byta bort ryggsäcken, det är ju helt underbart att ha två lediga händer, speciellt då man som vi har en 1-åring och en 4-åring med oss.
Vi har precis köpt nya ryggsäckar, det blev varsin 65 liters Haglöfs, kanske är de lite för stora men hellre har jag en för stor ryggsäck som inte blir helt fylld än att jag har en mindre och inte får ner grejorna då vi ska byta ö. Vid nerresan är ju oftast packningen lite mindre än då man har bytt ö någon gång och leksakerna ska ju också få plats i våra ryggor än så länge.
Vad jag tänkte extra på då vi köpte ryggsäck är att de ska ha öppningsbar front, alltså inte enbart toppmatade, då är det enkelt att plocka ut även det som ligger längst ner för det är ju där det finns det man behöver först. Sedan ska man också akta sej för ryggsäckar i mörka färger, det blir fruktansvärt varmt i en svart ryggsäck om man är ute och går i solsken och det är lätt att nånting förstörs i den.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 09:19
Ainas avatar

Det här ger ju anledning att fundera... Vi var först inne på ryggsäckar, men att dra en resväska på hjul är ju ganska smärtfritt och då har man ryggen fri för sin lilla ryggsäck. Vi funderar på en rullväska för oss vuxna och en för barnen. Våra tonåringar vill nog inte att vi håller dem i handen, så det är inget problem!

Fyra par skor blev det nog förra sommaren: gåsandaler, joggingskor, fina sandaler, simfötter och flip-flops. Ja, det blir fem.
I år tänkte jag reducera till sandaler och joggingskor. Snorkla funkar utan simfötter.

Och inte så mycket kläder - jag brukar alltid komma hem med kläder jag aldrig använt.

/Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 09:39
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Det här ger ju anledning att fundera... Vi var först inne på ryggsäckar, men att dra en resväska på hjul är ju ganska smärtfritt och då har man ryggen fri för sin lilla ryggsäck. Vi funderar på en rullväska för oss vuxna och en för barnen./Aina
Ett bra beslut. Det är faktiskt så också att man sällan behöver dra väskan några längre sträckor. Till och från boenden på öarna får man i regel skjuts.
I Aten däremot har man glädje av hjulen på väskan mellan hamn-tunnelbana-hotell-flygbuss-flygplats. Men att kånka hela packningen på ryggen i Atens värme vill jag aldrig mer göra om . Förstår dock er med små barn, i ert fall är det värdefullt att ha båda händerna fria.
Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 11:50
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Ryggsäck hade jag -96 0ch -97 och aldrig mer!!!!
Rullväska är bättre och lättare!

Yanna som får ont i rygg, nacke o axlar av ryggsäck...rena rama pinan faktiskt!!

Lika här! Aldrig ryggsäck! Även om jag inte luffar runt (stannar på ett ställe) så älskar jag min rullbag... Köpte en ny, röd och fin , förra året som jag är så glad i... Den gamla jag hade fick man köpa på finlandsbåten för 60 kr för många år sedan om man fyllde den med en viss kvot... . Jag kan inte heller bära nåt på ryggen, hatar det! Det blir varmt, tungt och jag blir jag så orörlig. Det är bara en stor, stor, stor klump som är otroligt obekväm och då blir jag SÅ grinig...

/Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.