|
|||
|
|||
Skala Potamias
Vi åker till Skala potamias 2 - 9 juni och ska bo på Egli studios ( det heter också souzana studios ) är det någon som bott där och vet lite mer om hotellet? Är det någon som ska dit samma vecka som oss( vi är 6 stycken som kommer att åka dit då). Hoppas det blir soligt och varmt när vi är där, jag har läst här på forumet att det kan vara ostadigt väder där i början på juni Är det lätt att ta sig runt ön med buss? Om man t.ex. vill ta sig till Paradise beach tur och retur, eller till marknaden som är varje måndag?
Hälsn. Kiwi |
|
||||
|
||||
Sv: Skala Potamias
Hej Kiwi! Jag har inte bott på Egli studios men ett par gånger nära det (när jag tittar på kartan).
Skala Potamia är ju full av små hotel, det är en verklig semesterort med en lång, fin strand. Byn Potamia lite uppåt på bergen är en genuin grekisk by och det är lätt att vandra dit eller ta en buss. Det lilla Vagís-museet (skulptör Polýgnotos Vagís) är en fridfull fin oas på kanten av byn. Det är mycket lätt att köra med buss där men det lönar sig att skaffa en tidtabell på busstationen i Limenas (Thassos stad). Om vädret kan man inte säga något säkert. Jag har besökt Thassos tjugotals gånger i början av juni och nästan alltid har det varit ett härligt soligt väder, just passande för mig, i slutet av min semester redan för hett. Dock kan det regna på nån dag men i allmänhet går det snart görbi. Men havsvattnet är naturligtvis ganska kyligt och uppfriskande på den tiden, men alltid har jag simmat varje dag! Trevlig semester på det natursköna Thassos! mvh/eija |
|
||||
|
||||
Har bara varit på Thassos en gång, men det var just i början av juni och i Skala Potamias. Hade bra väder hela veckan, och det var badvärme (gör skillnad på bad och dopp) i havet hela tiden.
|
|
|||
|
|||
Förra året var jag i Skala Potamia 3-17 juni, första dagen lite mulet och regnet hängde i luften, alla andra dagar hade vi 28-33 grader. Vi hyrde bil och åkte runt, så jag kan inte svara dig på hur det är med bussarna... Annars är det en enkel ö att utforska och det finns massor att se. Detta året åker vi den 16 juni, även vi ska bo (för första gången) på Egli, så jag hoppas du är snabb och berättar allt när du kommit hem
|
|
|||
|
|||
Glömde tillägga att Egli Studios finns på facebook om du vill vet mer. Ägaren heter Dimitris och bor med en svensk tjej, så det går bra att skriva på svenska.
|
|
|||
|
|||
Tack snälla för alla tips. Jag har tyvärr inte facebook men dottern har så jag kan ju be henne kolla. Jag lovar att berätta allt om hotellet när vi kommit hem. Tur att hotellet har pool, ifall det skulle vara för kallt för ett dopp i havet. Jag undrar också om det finns några bra restauranger i närheten som ni kan tipsa om.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Lite svårt att tipsa om restauranger eftersom många ut av dem öppnar just den veckan.
Så var det iaf när jag var där nästan exakt samma period för två år sedan. Det öppnade i prinicp en "ny" restaurang varje dag. |
|
|||
|
|||
Känner mig aningen lugnare angående vädret och vi nordbor är ju vana att bada i sjöar med 17-18 grader. Vi har tur som kommer den veckan som restaurangerna öppnar, då kanske vi får bra service Så en fråga till Eija: kommer du att åka till Thassos i början på juni i år också?
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vi ska inte bo på det hotellet i år men tar nog en sväng förbi. Idag bara 89 dagar kvar. |
|
|||
|
|||
Är det någon som vet hur vägarna och trafiken är på Thassos? Är det riskabelt att hyra bil och ta sig runt själv? Vi var med om att en taxichufför somnade vid ratten på Kreta för några år sedan. Det var en bergvägg på ena sidan och ett stup på den andra, som tur var fick min man tag i ratten annars vet vi inte hur det hade slutat. Sedan dess är jag lite bilrädd när jag är utomlands.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Om jag nu kommer nånstans (alltså hoppas att detta vulkanutbrott inte dröjer så länge !), tyvärr inte till Thassos nu i juni, bara till Peloponnesos. Men kanske i höst. Alltid får man drömma om sånt . |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||