Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-04, 15:28
Marlee Marlee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 3
Standard Förvirrad över vart att bo...

Hej, hoppas kunna få lite hjälp här, jag har lite problem med att välja boende.

Jag, min mamma och min dotter (fem år, ej simkunnig) ska i slutet av augusti åka till Grekland. Har varit på flera öar innan och vill helst ha en "ny" ö och då lockar Samos litegrann. Men det står olika vart jag än läser, blir mest förvirrad.

Är ute efter:
*långgrund sandstrand (finkornig) och gärna en strand med möjlighet till snorkling
*någorlunda närhet till lite kultur (via cykel, taxi, bus, promenad)
*max tre stjärnigt hotell, men ändå någorlunda fräscht, nära till strand (mindre än 300m), prisvänligt är bara bra

Vi är inte ute efter shopping, stadsbesök eller nattliv, utan vila, bad och sol står i centrum. Möjligtvis tar vi en båttur in till Aten eller dyl.
Är Samos rätt ställe för oss? Vart rekommenderar ni att vi bor? =)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-04, 15:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Om ni flyger till och hem från Samos är en båttur in till Aten inget att rekommendera. Det blir en lång båtresa till en stad som knappast roar en femåring. Jag tror ni får mycket mer ut av att besöka någon av de närligande öarna i den aktuella ö-gruppen Östra Egeiska eller Patmos om ni vill besöka en annan ö.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-04, 16:05
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

ni bor bra hos eva på pension sunshine i pythagorio. här trivs ni säkert och kan kanske ta en liten dagstur med båt till turkiet?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-04, 16:41
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

På Samos finns det en jättefin långgrund finkornig sandstrand som heter "Psilli amos" strax utanför Votsalakia. Vet inte hur det är att bo där men jag tror att vila, bad och sol och ej nattliv, stadsbesök och shopping stämmer bra in på det i alla fall.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-04, 16:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Pension Sunshine som dromprinsen rekommenderar är ett av mina absoluta favoritboenden i Grekland. Osäker dock om det finns större rum än de jag bott i som är rätt små. För några få dagar kan de rummen rymma tre personer men för en hel semeester på 1-2 veckor kan det bli lite trångt. Kanske inte det ultimata boendet med en 5-åring och tre generationer.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-04, 17:02
Marlee Marlee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Att åka båt i ett par timmar är inga problem för någon av oss i familjen, lillflickan gillar allt så tom Aten, eller främst då museet är nog inga problem.

Men just nu lutar det åt att välja Kefalonia ist...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-04, 17:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Båten mellan Samos och Aten tar betydligt längre tid än så.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-05, 07:40
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Jag tror att jag skulle rekommendera att på på Potokaki stranden. Det finns några hotell där som är bra och det är nära stranden. Visserligen stenstrand men långgrunt. Det tar ca 15 minuter att gå in till Phytagorion. Åka båt till Aten är ingen bra idé då det tar 10-12 timmar. Men det finns ju så många andra öar och en dagstur till Turkiet finns det också. Inne i Pythagorion kan ni ta bussen till Samos stad och därifrån vidare till andra delar på ön. T.ex. Kokkari.
Det är mitt tips! Har gjort resan med familj, vänner och ensam - det är alltid Potokaki som blir bäst tillslut. Låt dig inte skrämmas av att det är nära flygplatsen, det går inga sena flyg - så man sover mycket gott.
Lycka till!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-05, 23:51
Anna71 Anna71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Stranden i Potokaki är stenig, men kommer man ut i vattnet är det sand. Utanför Pythagorion finns en strand, psili amos som har underbar sand. Från Pythagorion går det en badbåt om man inte vill ta taxi eller hyra bil/vespa.
Skulle inte rekommendera nordliga sidan och Kookari då det är ganska stora vågor där, även om byn är underbar. Våga prova Samos, de flesta blir nöjda!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-05, 23:53
Marlee Marlee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Tack för alla råd, men vi bestämde oss för Zakynthos istället. Får bli Samos senare. =)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-10, 10:29
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 211
Standard Sv: Förvirrad över vart att bo...

Synd......Samos har allt att bjuda på!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT