Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-14, 12:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Det här med långa flygresor

Jag var denna morgon att lämna av Hustrun vid Umeå City Airport vid pass 09.00. Hustrun ska ta sig till yngste sonens kinesiska bröllop i ChengDu via Arlanda, ******** och Shanghai.

Det blir en dygnslång resa. Från Arlanda 17.00 med Turkish Airlines till ******** i afton. Ett par timmars väntan därstädes och sedan nonstop till Shanghai med samma bolag. Ankomst Shanghai vid halvelvatiden svensk tid i morgon bittida. Så ska alla bröllopdgästerna sammanstråla i Shanghai att umgås i tre dagar innan färden via inrikesflyget går vidare till ChengDu, en flygresa på strax under tre timmar, där bröllopet äger rum.

Själv mäktar jag icke med så långa flygresor. Dels sett mot bakgrund av att jag är 194 cm i strumplästen, dels för att jag med åren fått aversion mot långa flygresor. Hustrun förde ej ens på tal att jag skulle förlja med på denna resa.

Men, frågan inställer sig; Hur ser övriga kalimeravänner på det här med våldsamt långa flygturer till fjärran länder. Jag vet att det i vissa fall går att för dyr pengar köpa till extra benutrymme, men detta är för mig en chimär. Då erhåller jag bara det utrymme som normallånga personer får utan extrabetalning.

Själv har jag i förfluten tid förvisso mäktat med långa flygresor. I tidigt 1960-tal for jag till Leopoldville i dåvarande Kongo för FN-uppdrag. Vi reste från Malmslätt/Linköping i av USAF inhyrt trupptransportplan av typ Globemaster, en fyrmotorig historia med turbopropdrift.

Färden gick via USA-bas i Libyen (då usa-vänlig nation) och vidare till Kongo. Men då var jag ung, kanske yngre än de flesta, och hade bättre ork än nu för långa flygresor. Vill mig till minnes draga att den flygresan tog 32 timmar.

Men hur orkar ni andra med dessa långa resor till fjärran länder?

Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-14, 12:20
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jag håller med dig Arne. 3 timmars flygning från Köpenhamn eller Malmö till Grekland är alldeles tillräckligt att orka med. Jag flög till Queensland i Australien förra året i September. Från att jag gick ut från vår dörr tills jag gick in genom min väns dörr i Lammermore gick det 40 timmar. Att få komma dit var underbart men själva resandet var fruktansvärt tröttande.
Yeasou
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-14, 13:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med långa flygresor

För mig är det helt ok men jag är ju kort. Längsta flygresan utan mellanlandning varade i 12 timmar men jag har också varit på väg riktigt länge med mellanlandningar i Frankfurt och Rio för slutdestination Manaus. Då gungar allt men glädjen över att besöka helt nya miljöer och platser man bara drömt om överväger allt. Bekväma kläder, stödstrumpor, bra vattenintag, minimalt eller ingen alkohol och en bra bok för vakna stunder är ett måste. Sen är det bra att regelbundet göra de övingar med fötter och ben som brukar rekommenderas på långresor samt att inte sitta ner allt för länge åt gången.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-14, 14:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jag har rest över Atlanten en gång, minns inte hur lång tid det tog.

Men i vintras åkte jag tio timmar nonstop i charterplan. Fasade lite för det, utrymmet och bekvämligheten är ju mindre än i reguljärtrafiken. Men det gick hur bra som helst. Hade bokat plats på rad 7-8 där benutrymmet är större, tror det kostade mig 300-350 båda vägarna. Bokade dessutom ytterplats.

För mig är skillnaden rökningen. På den tiden jag rökte hade jag inte gjort det! Men om ett par veckor är det fem år sedan jag slutade
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-14, 15:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jag är glad att jag inte längre behöver pendla över Atlanten, för jag gillar inte heller långa flygresor. Sommartid går an, för då kan man åka Icelandair. Fyra timmar till Reykjavik och därifrån tre timmar till Halifax med ett par timmars paus emellan är uthärdligt, men sju-åtta timmar i sträck från Frankfurt till Montreal är riktigt jobbigt. Är också över medellängd och slår alltid i knäna och kan inte hitta en bekväm sittställning. Får man sedan framförsittandes huvud i knät, är det olidligt.

Karin
som nöjer sig med resan till Karpathos i år
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-14, 22:05
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 703
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jag håller med dig Arne, att åka 3 timmar till Grekland passar oss perfekt. Åkte förra året till La Gomera, vi tyckte det var ganska "segt" med 5 timmars resa enkel väg. Jag har sedan början av 80-talet rest cirka 5 gånger om året till Asien i jobbet, och är mer än trött på dessa långa resor, över flera tidzoner.

Tobbe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-15, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 807
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jag föredrar kortare resor, men kan tänka mig långresor i nödfall. Det blir rätt segt, som sagt. Även jag som normallång upplever att benutrymmet är för tight. Det är dock en aning bättre på större plan.
Vissa bolag har dock smällt in extra stolsrader, så man nästan måste klämma in sig med skohorn. Där är det tight! (ja, jag menar ett irländskt lågprisbolag!)

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig är skillnaden rökningen. På den tiden jag rökte hade jag inte gjort det! Men om ett par veckor är det fem år sedan jag slutade
Grattis! Ditt livs bästa beslut, eller hur? Själv tog jag beslutet för 12-13 år sen. Har aldrig ångrat mig!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-15, 07:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

För mig är skillnaden rökningen. På den tiden jag rökte hade jag inte gjort det! Men om ett par veckor är det fem år sedan jag slutade
Jag tror många inbitna nikotinister kör med ersättningspreparat under resan. Vad roligt att du lyckades med att sluta röka. Stort Grattis.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-15, 10:33
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jag är just hemkommen efter två veckor i Pakistan.

Med alla transporter och väntetid innebar hemresan 25 timmar på väg.
I min ålder är det jobbigt och jag är lycklig att vi på dessa resor kan
resa businessclass pga riskläget i Pakistan (=speciell lounge och snabbt iväg vid ankomst och avfärd i Islamabad).

I BC har man ju förutom komforten på själva resan tillgång till speciella lounger
vid transfer (Islamabad, Abu Dhabi, Frankfurt/London). I loungerna är det betydligt lugnare än i terminalerna. Där finns mat, tillgång till dusch och internet m.m.

Det är något man som privarperson sällan/aldrig har råd med.

Från Europa till Pakistan och vice versa åker vi med Etihad Airways. Det är ett relativt nytt bolag (2003) från Förenade Arabemiraten som två år i sträck blivit klassat nr 1 i världen (tror jag). Man betonar starkt mångspråkigheten hos besättningen. Varje delsträcka vi åkt har besättningen pratat ca 10 olika språk och det har inte bara varit de stora språken utan filippinska, rumänska ryska, japanska m.m. Skall ni någon gång resa och har Etihad som alternativ är det inget att tveka om. Etihads filosofi är att alla som flyger med bolaget ska känna sig välkomna som en väldigt unik gäst. Det låter som en floskel och är svårt att efterleva. Man lyckades fullt ut.

Denna gång var det extra skönt att komma hem. I Pakistan hade vi tillgång till internet och ca 60 tvkanaler varav några engelskspråkiga från Pakistan. Att dagligen matas med nyhetsflashar om explosioner och självmordsbombare inte lång ifrån där man befinner sig är inte upplyftande. Några smällar och explosioner hörde jag aldrig.

Pespektiv på den egna tillvaron hemma är ordet.

/pawik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-15, 11:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Hustru Birgitta hava nu lyckligt landat i Shanghai. Efter visst virrande efter incheckad väska vid fel bagageband (Ankommande från Ulan Bator) fann hon omsider rätt band och väska.

Hustrun befinna sig nu i lokal tids eftermiddag (15.00) på väg i taxi till sitt Hotell tillsammans med trenne kinesiska affärsmän!

Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-15, 19:28
BSRs avatar
BSR BSR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 33
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Tack o lov!
Med mina 168 cm i strumplästen sitter jag utmärkt i alla plan, och ni som har det svårt med rökbegäret, gör som jag. När jag tagit sista blosset innan säkerhetskontrollen, kopplar jag av från all rökning. Glömmer helt bort att jag är rökare. Det har alltid funkat.
Hälsningar från ett soligt och varmt väder i Nyköping.
Bengt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-15, 19:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Grattis! Ditt livs bästa beslut, eller hur? Själv tog jag beslutet för 12-13 år sen. Har aldrig ångrat mig!
Tack! Ja, rökslutet och första beslutet att åka till Grekland är väl bland de bättre besluten jag fattat

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag tror många inbitna nikotinister kör med ersättningspreparat under resan. Vad roligt att du lyckades med att sluta röka. Stort Grattis.
Tack!

Jag prövade nikontuggummi på flygresor men det hjälpte väldigt lite. Det var RÖKA jag ville göra. Nu finns det inte på kartan längre
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-15, 22:21
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Jaa och här är man då precis hemkommen från en 30 timmar lång bussresa från Frankrike. Faktiskt inte alls så farligt. Men långa flygturer, usch... Kollar först och främst efter närliggande resmål både av bekvämlighet och miljötanke. Det längsta jag suttit på ett plan utan mellanlandning är 7 timmar och de var mer än tillräckligt. Tumlade ut från planet som en klubbad säl
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-15, 23:39
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Det här med långa flygresor

åkte "hem"från FN-tjänst Libanon -cypern stockholm 19 timmar Herkulel inte bekvämt om man så säger!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-16, 04:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 805
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Direkt från Shanghai:

Resan tog 26 timmar. Det var ganska jobbigt för jag kunde inte alls sova. Men rökningen var det inget problem med, när man är inställd på att inte röka.

Nu har jag sovit igen mig och skall om en stund ut på champagne-brunch tillsammans med "ungdomarna"

Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-16, 16:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Hej Birgitta

26 timmar

Kul att se att laptopen verkar vara med, dock
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-16, 16:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 805
Standard Sv: Det här med långa flygresor

Dom 6 grabbarna blev utslagna efter 3 timmars brunchen. Nu är klockan 22.30 och dom har inte synts till. Sonen ringde för 3 timmar sedan och sa att jag själv kunde gå ut och äta. Men med en sådan brunch håller man sig till morgondagens middag. då i Chengdu, 2 timmars flygresa härifrån där bröllopet ska hållas på torsdag.

Men jag tror att grabbarna åt för lite mat och mycket dricka. Jag tog det omvända. Och det ångrar jag inte.

Imorgon ska vi på marknad innan vi lämnar Shanghai. Grabbarna, som kom tidigare, har måttbeställt kavajer som ska avhämtas.

Jag ser fram emot nästa storstad, byter ner mig från 20 miljoner till 11!

Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT