|
||||
|
||||
Sista drivan
Igår försvann resterna av den sista snödrivan i det område där jag bor. På morgonen åkte vantarna på vid cykelturen till jobbet mest för säkerhets skull. Vid sjön kvittrade fåglarna som galna och det är en undebar cykelsträcka som jag gläds över varje morgon.
På em när jag kom ut från jobbet för att sluta lite extra tidigt då någon skvallrat att sommaren kommit var det 23 grader och staden var full av bara ben, glassätande människor och solbrillorna hade kommit på plats. I bostadsområdet stog grillarna på rad och oset doftade löftesrikt. Typiskt för den norrländska sommaren att göra entré med buller och bång även om skärtorsdagens em temperatur gav en försmak av vad som skulle komma. Idag växer björkarnas löv så det knakar och åskan drog fram med full fart under gårdagskvällen. Jag plockar fram shortsen, linnena och de tunna kjolarna för en underbar sommarhelg. Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Sista drivan
|
|
|||
|
|||
Härligt! Men man blir nästan överrumplad, sommaren kommer med buller och bång!
Vi gjorde rent på altanen igår, skurade med såpavatten, sen planterade jag ut mina fuchsior, stolarna åkte fram, infravärmarna... och så blev det altansittning - årets första! Herr koltrast underhåll oss och det blev svalare och svalare, men vi satt och kurade skymning. Hur har man klarat sig utan detta en hel mörk vinter, undrar jag varje vår. |
|
||||
|
||||
Här lite längre söder ut än Umeå låg isen kvar ovanligt länge (ja vi brukar väl egentligen inte ha någon is att tala om egentligen) Sjösättningen blev därmed försenad och inte förrän igår blev det premiärtur på havet.
Så underbart det var, strålande sol men bara värmande i lä, nåväl snart står körsbärsträden i full blom så det finns hopp // Helén |
|
|||
|
|||
Här i Kalmar 11 grader och helmulet, regn ska komma.
MÅTTE det bara vara åtminstone uppehåll i morgon, söndag, då mitt barnbarn Elise ska döpas vid en stor utomhusfest för släkt och vänner vid gamla byskolan i Skammelstorp utanför Kalmar. Då vi är ca 75 pers inkl alla barn så blir det ju inte alls så mysigt vid regn, även om "katastrofberedskap" finns för detta. Håll tummarna alla! Lissi - som förbereder bidrag till buffén och styr i köket hela dagen. |
|
|