![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hade tänkt skriva min fråga i strumpor-i-sandaler-tråden, men insåg att den skulle drunkna där.
![]() Jag tänker närmast på när man är i Aten, Barcelona, större platser där det ständigt varnas för ficktjuvar. Jag har ett värdebälte/midjebälte som man kan ha innanför kläderna med plats för pass, pengar, biljetter etc. Och midjeväska (!) för plånbok, mobil, solglasögon, liten kamera... Eller trekvartsbyxor med massor med fickor. Problemet infinner sig på kvällen om man som kvinna vill ha klänning. Då är det inte snyggt med midjeväska! Axelremsväska med lång rem känns inte så tryggt i en storstad. Hur enkelt som helst att rycka till sig eller skära av remmen. Har någon tips på bra snygg väska för förvaring av "det viktigaste" (plånbok, liten kamera, mobil) som man kan ha nära kroppen utan att det är en midjeväska? Ett alternativ är att låta maken ta hand om alla värdesaker, men det går ju inte när jag ska resa ensam. ![]() Aina |
|
||||
|
||||
![]()
När jag reste till Manaus för några år sedan köpte jag produkter från Pac Safe. Midjebälte mycket tunnt, hudfärgat fungerade för några sedlar och syntes inte under ett linne. Kamera och annat hade jag när jag ville ha det med i en liten axelväska med stållina och lite andra finesser. Fungerar för vanliga ficktjuvar men inte för den som verkligen vill ha dina saker.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg bruker bare ha en vanlig veske med ganske lang rem, slik at jeg kan henge den på skrå over kroppen, om dere forstår hva jeg mener. Jeg tenker som så at blir den stjålet, ja så blir den stjålet. Noen ting i livet kan man ikke sikre seg mot, bare være forberedt på at det kan skje og ta sine forholdsregler:
- Jeg har backup av telefonnumrene osv, slik at om mobilen blir stjålet så kan jeg enkelt overføre alle data til ny telefon. - Jeg har mange små minnekort i stedet for et stort til kameraet, slik at ikke alle feriebildene går tapt om kameraet stjeles. (Det er også greit om minnekortet skulle bli ødelagt.) - Jeg har aldri mange kontanter med meg ut. - Jeg har alltid to bankkort med meg, og lar alltid ett av dem ligge i safen på hotellet, slik at jeg ikke står helt uten penger om jeg blir ranet. - Passet har jeg avfotografert og sendt i en mail til meg selv, slik at jeg enkelt kan framskaffe kopi. (Men man kan jo også bare ha en papirkopi.) - Reiseforsikring I tillegg oppholder jeg meg i trafikkerte, opplyste gater på kveldstid (om mulig), og går som om jeg vet hvor jeg skal, ikke vimser rundt som en "hjelpeløs" turist. Kroppsspråk er noe lommetyvene kan lese, regner jeg med, og det å se hjemmevant og selvsikker ut kan iallfall ikke skade. ![]() Må legge til at dette gjelder storbyer, de fleste steder i Hellas er jeg mye mer uforsiktig... Bør vel også legge til at jeg ikke pleier å dra til "farlige" turistland som f.eks. Sierra Leone og Afghanistan. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har pengarna i Bh.. faktiskt bästa stället! Har sytt av ett tunt tyg och satt ett snöre som jag sätter fast den i bh-n. Där har jag sedlar och Visa kort samt körkort. Efter incidenten i Athen där min vännina blev bestulen ur sitt midjebälte är jag mer uppmärksam. Handväska har jag aldrig med mig när jag är nere i Athen men i bland har jag en liten väska och där har jag endast mobil och en liten börs för mynt samt någon vattenflaska.
Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, Admirala. Jag gör ungefär som du (har två bankkort med mig, flashar inte min tjocka plånbok i mörka gränder med skumma typer...osv!), men du gav mig ytterligare några tips.
Barcelona i juli för något år sedan kändes inte farligare än Stockholm. Skulle man ha oturen att bli knivrånad hjälper ju ingenting. Bara att säga "Varsågod!" om man överhuvudtaget säger någonting. (Varsågod har jag ännu inte lärt mig på grekiska. Om det inte är samma som please - parakalå. Jag lyssnar på en kurs i grekiska. Stavning och skriva är överkurs, men vill kunna säga några ord.) Aina |
|
||||
|
||||
![]()
BH:n använder nog många kvinnor för pengar. Ett tunt midjebälte som man bär under kläderna funkar nog lika bra. Mina tunna sommar-BH:ar blir nog bara vansinnigt obekväma om jag skulle försöka stoppa fler saker i dem!
![]() Aina |
|
||||
|
||||
![]()
Stoppa dom nu inte i bh´n =)
Sy fast en liten bit kardborreband på en liten påse, ficka, smyckespåse och sen en pyttebit på utsidan bh´n. Tex under armhålan. Så är det bara att trycka fast påsen på hotellet och sen kan du ta fram den vid behov. För att smidigast komma åt den, ha kortärmat så kan du smyga ut den utan att någon märker det =) För många år sedan fanns strumpeband med en tunn plånbok men som vi vet, 80 talet är slut =) Annars så fodral för visitkort fungerar bra för kort och några få sedlar. För kameran, använd mobilkamera =) |
|
|||
|
|||
![]()
Vilka fiffiga lösningar ni har allihop! Själv förvarar jag mina pengar som jag gör hemma - i plånboken i väskan. Dock har jag i princip aldrig så mycket kontanter med mig, bara ett kort som jag fyller på med jämna mellanrum från Internet så att det aldrig finns mer än ett par tusen kronor kopplat till kortet åt gången.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det blir mitt gamla värdebälte (PacSafe) runt midjan som man har under kläderna. Då pratar jag storstäder och flygplatser när man har pass och mycket kontanter på sig.
Tittade lite på PacSafes väskor och midjeväskor, men de är både fula och dyra. Köpte i stället en svart axelremsväska i tyg med reglerbart band. Lagom stor för mobil, liten kamera, glasögon - ev till och med en pocketbok. Går att bära tvärsöver kroppen under armen på t ex fullpackad t-bana. Aina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pac Safe är billigt här i stan jag har bara betalt några få hundralappar för mina grejer på Utebutiken men det är nog ingen kedja utan finns bara här tror jag. Dina varianter kommer säkert att fungera även i Pireus. Det gäller väl att vara ganska vaksam också och se upp för den som försöker distrahera en. Turister som är trötta efter resan och varvar ner med ett par öl eller vinglas är nog tacksamma objekt. Även barnfamiljer som har fullt upp med att hålla ögonen på barnen har varit utsatta men det kan säkert gå på alla om de är skickliga tjuvar. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kör, som en av er skrev, med trekvartsbyxor med många fickor. Ofta är fickorna så djupa att mobilen + plånboken ligger säkert där.
Men man kan ju inte alltid ha såna byxor... På kvällarna när jag har klänning använder jag en handväska. Den kan jag sätta över axeln, sedan håller jag den i handen. Jag har nästan aldrig kontanter med mig. Det "värsta" de kan stjäla är mobilen tror jag. ![]() Ett bra tips är att låta sin sambo/pojk-/flickvän/kompis bära värdesakerna när man har klänning ![]() |
![]() |
|
|