![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Jag fortsätter och fråga inför vår Kreta resa, jag har fått så bra svar hittills. En annan utflykt vi funderar på (utöver Knossos) är att vandra från Sougia till Lissos. Tror ni att det kan vara en lämplig tur med barn (en femåring och en sjuåring)? Det ser ut att vara lagomt långt, men är det besvärligt att ta sig dit? Lite lagomt krångel är ju bara roligt, men jag vill inte dra i väg med barnen på något som de inte klarar av. /Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Själva vandringen är inte så svår eller ansträngande,åtminstone inte för en vuxen. Sista biten ned mot Lissos är lite krokig och smal och är väl den del som kan vara lite jobbig.
Jag vet inte om en 5-årig och en 7-åring tycker att den här vandringen är så kul eller spännande. Jag hade kanske i stället valt en vandring med lite grottor och raviner. På sommaren kan ju en vandring bli jobbig mer p g a värmen än själva sträckan man skall tillryggalägga. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
OK, då kan de nog fixa det. Jag har lite svårt att hitta lämpaliga vandringsturer med ungarna. Vi skulle helst vilja hitta på något annat än att bara bada. Jag lånade boken "35 vandringsturer på Kreta" men de var antingen för långa eller för krävande, risk för stenras, branter att ramla utför och annat som kändes lite för spännande för hönsmamman. Därför fastnade jag för Sougia-Lissos. Men om du eller någon annan har andra förslag tar jag tacksamt emot dem. Grottorna i Mátala finns med på listan.
/Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Det kanske kan vara skoj att åka upp till sötvattensjön Kournas och trampa trampbåt eller ta en hyrbil och åka till Frango Kastello. Där finns både bra och barnvänligt bad (mycket fin strand) + en ruin som ser ut som en Robin Hood borg!
|
|
|||
|
|||
![]()
Turen fra Sougia til Lissos tar rundt 90 minutter å gå, for en voksen. Turen går opp til et platå som ligger på rundt 300 meter, og så gå det ned igjen til Lissos på en litt kronglete, smal sti. Jeg vil ikke si at denne turen er ideell for små barn, men de klarer helt sikkert å gjennomføre turen.
Det er mye spennende å se og oppleve i Lissos. Det er en liten badestrand, geiter, mange oldtidsruiner, blant annet rester av et tempel, hustufter og to gamle kirker. Kjempespennende for barn, vil jeg tro. Hvis dere velger å ikke gå til fots til Lissos, kan dere hyre båt. Captain George kan frakter dere dit, tror han tar rundt 20 € for en båttur. Henvend dere i kiosken eller i taxibua for å få kontakt med George. Og kanskje han kan svinge dere innom grotten i Lissos? Lykke til! |
|
|||
|
|||
![]()
En annen flott tur for barn er turen gjennom Milikløften. Milikløften ligger rett utenfor Rethymno, og her kan dere vandre blant nedlagte møller og en ruinlandsby fra venetiansk tid. I enden av kløften har en kunstner etablert seg med morsomme installasjoner.
Effektiv gangtid på denne turen (for en voksen) er rundt 1,5 timer. |
![]() |
|
|