![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi åker till Kreta, Kata Stalos 20 augusti. Vår dotter är då 2 år och 3 månader gammal. Hon är älskar att bada, är helt orädd för allt och alla, springer jämt, och har lite svårt att vara stilla.. hehe. Nu börjar vi nästan gruva oss lite inför resan. Vi vill gärna ha många tips på vad man kan tänka på när man reser med en 2 årig busunge
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bra fråga...vi ska resa med barn på 1,5 och 3,5. De har lika mycket spring i benen så jag ser framemot svaren på denna tråd.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Förlåt, ser nu att du skrivit var ni ska bo! Ha alltid med något pyssel som barnet kan roa sig med när ni åker flyg, buss, väntar, är på resturang tex penna och papper eller en liten leksak som barnet gillar. Väntar med spänning på alla tips av de som rest med små barn!!
|
|
||||
|
||||
![]()
Aldrig barfota, det är det enda jag kommer ihåg. I sanden gömmer sig allt möjligt.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Barn under tre år kan inte använda myggmedel så en liten tub mild cortisonkräm kan vara bra att ha om de regerar på myggbetten. Bättre att köpa hemma så är ni säker på att ni inte får en för stark sort. Jag tog också med lite Alsollösning och lite klorhexidin för eventuell sårtvätt. Behövdes aldrig. Alsol kan också dämpa irritationer av insektsbett. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Eva, jag menar generellt att småbarn inte ska vara barfota i Grekland! Det finns givetvis jättefina stränder som är fria från glasbitar, taggar, borstmaskar, vassa stenar och sånt. Baserat på erfarenhet från mina egna barn ville jag dock inte riskera småbarns delikata skinn. Har plockat ut tillräckligt med stickor och taggar...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi tar alltid med oss vätskeersättning, alvedon, myggmedel. Mina barn är känsliga mot myggor, vår barnläkare skriver av den anledningen ut flytande Clarityn som vi kan ge om det blir en kraftigare reaktion tex i ansiktet. Har skrivit det tidigare gällande välling, att det enligt BVC funkar bra som vätskeersättning. Om ert barn gillar det så ta med, ibland kan det vara svårt att få i barnen tillräckligt med vätska och då kan det va skönt att ha välling som komplement. Vi körde det som mellanmål och frukost när våra barn var små. Pysselkit till flygresan kan va bra att ta med, lite pennor och papper, nåt enklare pussel, böcker... |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har rest en hel del med våra barn och då haft med oss tex: Sagor att lyssna på, små pixi-böcker (väger inget...) och självklart papper och pennor. Sådana där ark som man klistra bilder på som sedan går att flytta om och om igen är också bra.
Viktigast av allt är att få med en bra keps/solhatt. Nu har de ju dessutom börja sälja "badtröjor" t o m på HM, förr fanns de bara i Australien och på nätet. Har ni en sådan behöver ni inte tänka på att smörja på rygg och mage hela tiden. (När det gäller maten så var vi med om att vår son absolut inte ville äta i Asien och då hade jag läste någonstans att bara de får i sig vätska, bananer och pommes frites så är det ingen fara... de överlever.) Trevlig resa |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
2-åringen dricker vatten och persikojuice. Pommes är klara favoriter. Bananer som frukt är det som gäller. Lite kyckling kan gå i bästa fall. Vi ska inte heller glömma glass. Hon är pigg och glad och sover inte middag på dagarna. Lyckligtvis är inte föräldrarna särskilt oroliga.... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Visst blir sanden het som någon skrev därför höll vi ofta till i strandkanten och var bara där tidigt på morgonen och sent på em. Vi bodde alldeles vid stranden så det var enkelt att gå till och från och och dessutom på en liten ort i lågsäsong med inte allt för många tuister. Stranden städades minutiöst. Glas såg jag aldrig där men det finns säkert ändå på många ställen. Bäst är nog att ha skorna på. Att vistas på stranden mitt på dagen kan vara svårt.
Vi har nog haft tur i vår familj med våra barfotavandringar för jag kan aldrig minnas att jag fått plocka glas från mina barns fötter under våra resor. Lite problem hade vi med att barnbarnet saknade sin matstol så en resevariant skulle jag ta med till ett litet barn som inte lärt sig att sitta på en egen stol vid måltiderna. Han fick äta från det min dotter och jag åt och långkoksmaten,oliverna och favvan föll honom i smaken. Potatisen som kokat med ungsätterna bör ju vara en favorit hos många små. Flera av rätterna var han dock van med hemifrån så då är det kanske enklare då. Sandleksaker är enkelt att köpa på plats så det behöver ni inte dra med. Värdfamiljen vi bodde hos hade egna barnbarn så vi hade god tillgång på leksaker, fick mat till barnbarnet etc. Sånt finns ju inte om man bor på ett större ställe. Kanske fler leksaker måste tas med då. Jag vet jag inget specifikt om den ort ni ska till annat än att det är många charterarrangörer som ordnar resor dit. Eva |
![]() |
|
|