Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-06, 07:59
guleböj guleböj är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Någon som varit i Balos??

Jag har sett på nätet att det ser såå fint ut i(på) Balos. Det är på Kretas nordvästra udde. Vi reser med barn på 1,5 samt 3,5. Är det långt att gå från man parkerat bilen om vi ska till stranden? Är det någon som varit i Balos? Tips på resväg och annat som är av intresse. Finns det toalett/dass där? Är det långgrunt och är det sandstrand? Många frågor och jag hoppas på många svar!!

Tack på förhand!!
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 08:22
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Någon som varit i Balos??

Citat:
Ursprungligen postat av guleböj Visa inlägg
Jag har sett på nätet att det ser såå fint ut i(på) Balos. Det är på Kretas nordvästra udde. Vi reser med barn på 1,5 samt 3,5. Är det långt att gå från man parkerat bilen om vi ska till stranden? Är det någon som varit i Balos? Tips på resväg och annat som är av intresse. Finns det toalett/dass där? Är det långgrunt och är det sandstrand? Många frågor och jag hoppas på många svar!! Tack på förhand!!
Balos är fantastiskt! Från parkeringen ner till stranden tar det ca 15-20 minuter att gå. Hur lång tid det tar upp vågar jag inte gissa
Långgrunt och klart är det och det finns två vikar med vit/rosa sand att välja på beroende på vindriktningen. Det är några år sen jag var där och jag minns varken kantin, solstolar eller toaletter, det borde det ju finnas, men jag hade fyllt jämt dagen innan och var aningen ur slag...Jag kom med båt från Kolymbari och fick vada iland, men jag ville också besöka ön Gramvoussa.

Resvägen går från Chania efter kusten, det är längre men vackrare. Efter vägen hittar ni Agia Sofia, en kyrka inbyggd i en grotta och klostret i Kolymbari som båda är sevärda. Vill ni kan ni åka ner till Ravdoucha på hemvägen för middag på Wave on The Rock - En yttepyttig taverna nere vid havet som bjuder makalös mat för små priser.

Hoppas någon kan komplettera med info om toaletter.

Trevlig tur!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 08:49

Om vi ska åka till ett ställe, vad är finast och bäst när vi reser med små barn 2 och 4 år, Balos eller Elafonissi? Båda verkar fantastiska!! Är det färre som besöker Balos så det är lugnare? Tacksam för tips!!
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 08:49
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Balos var helt underbart och man blev barn på nytt! Varmt, nästan hett vatten bitvis, barnen och vuxna lekte och sprang. Men inga toaletter, det är väldigt basic. Bara en strand.

Så ta med mat och dricka, kanske en liten parasoll också!
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 08:51
Gita Gita är inte uppkopplad

Elafonissi kan vara så förbaskat blåsigt och då blir det kyligt... jag hatar blåst! Men vackert är det! Längtar dock inte tillbaka dit, däremot så kan jag gärna åka till Balos en gång till!
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 08:59

Hur lång tid tar det att köra bil från Kato Stalos till Balos? Skulle vara härligt att vara där långt innan många flera kommer dit... Barnen är ju morgonpigga så det finns potential att åka tidigt!!
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 18:31
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Man kan ta en båttur från Kastelli och få både Balos och Gramvoussa. En härlig tur tyckte jag. Där fanns småbåtar som tog en in till stranden. God mat på båten, dom grillade souvlaki medans folk badade och det fanns toalett. Om jag åker dit igen så tar jag denna tur, den var så mysig.
Ha det så fint på semestern...Myssa
Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 20:59
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag rekommenderar att ta båten från Kastelli till Balos och Gramvoussa. En jättemysig tur. Tror att det är mycket roligare för barnen att ta båten istället för att sitta instängda i en svettig bil. Allt finns på båten. Toaletter, dryck, mat, parasoller att hyra. Bilvägen ser inget vidare ut när man ser den från båten.
Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 08:02
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Jag rekommenderar att ta båten från Kastelli till Balos och Gramvoussa. En jättemysig tur...
Jag håller med Monkan, ta båten så ni inte missar Gramvoussa!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 09:40
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Standard Re: Någon som varit i Balos??

Om ni väljer Balos före Elafonissos så instämmer jag med föregående skribenter, ta båten!! Bilturen och promenaden, framför allt den tillbaka till parkeringen, är ingen höjdare särskilt inte för barn.
Kalo taxidi!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2010-06-19, 19:23
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Vi tog båt turen, och hade tur att få åka med den stora färjan, på vägen hem fick vi sällskap ev delfiner vilket ju var en trevlig bonus.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.