Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-11, 16:00
kalasklar kalasklar är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard meltemi?

Just spontanbokat en resa till Karpathos! Det blir jag, mamma och pappa och den 29 juli bär det av. Första gånger för oss alla! Vi var ute sent och hade väldigt med begränsade datum vi alla kunde åka på. Vi valde att åka med Apollo och bo på Meltemi i Karpathos Stad.

Någon som vet om det är okej? Ville ville bara ha nåt enkelt och inte alltför dyrt...

Tacksam för lite inputs!

/Clara
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 16:55

Standard Sv: meltemi?

Nu känner jag mig lite dum, den som letar finner. Jag hittade en gammal tråd om Meltemi. Verkar ok.

I övrigt när surfat runt verkar det vara både lite ris och ros om Karpathos så det ska bli intressant att se med egna ögon...

Tydligen är stranden i karpathos stad inte den bästa, stämmer det?

/Clara
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 17:15
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Den är helt okey! Det finns gamla trådar om stranden med och meningarna har varit lite delade där också. Smaken är som baken helt enkelt!

Trevlig resa, ni blir säkert jättenöjda!
Katitzi
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 23:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av kalasklar Visa inlägg
Tydligen är stranden i karpathos stad inte den bästa, stämmer det?

/Clara
Det beror på vilka önskemål man har vad gäller strand. Men oavsett att uppfattningen varierar vad gäller stranden i Pigadia så tycker jag att det är lite märkligt om man gör sig besväret att åka till Karpathos och sedan nöjer sig med stranden i Pigadia. Minsta insatsen att göra för att byta upp sig är 20 min buss till Amopi som erbjuder betydligt bättre stränder. Bl a en stor sandstrand, men kolla gärna även den lilla mysiga stranden intill tavernan Calypso där bussen stannar.

Men de i mitt tycke riktigt fina stränderna är Achata och Apela som består av runda mjuka stenar och för det mesta kristallklart vatten, jämte en underbart vacker inramning. De spelar liksom i en annan division. Även Kyra Panagia är en strand som är värd en resa om man föredrar sandstrand.

Jag som är strandälskare längtar ständigt tillbaka till Karpathos.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 00:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

O, glöm inte de härliga sandstränderna längs västkusten!

Karin
med knappt en vecka kvar...
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 08:32
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag är inte så imponerad av stranden vid Pigadia men det finns så många andra stränder som flera nämner och min favorit är Achata och Karpathos är en härlig Ö som jag gärna besöker då och då.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 09:14

Tack för svaren! Ska absolut besöka Apela och Achata, enligt de flesta bilder ser dom underbara ut! Hur lång tid med bil tar det? Och bussarna, avgår de flesta från Piadia?

/Clara
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 10:33
karinafps avatar

Citat:
Och bussarna, avgår de flesta från Piadia?
Alla bussar avgår från Pigadia. Om du går in mot centrum från Meltemi, hittar du busstationen till höger mitt emot Gergatsoulis supermarket.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 16:53
Chrillan Chrillan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag tycker nog att det är mest rosor man hittar om man surfar runt och läser om Karpathos Och jag tror inte att du blir besviken, det är en underbar ö!

När det gäller stranden i Pigadia tycker jag att den är helt OK. Vi brukar hålla till en bit bort nära ett ganska nybyggt hotell och där går det bra att man använder deras toa. Vi brukar gå till den stranden när vi kommer ner och sen någon mer dag (under en vecka). Resten av dagarna åker vi helst till Apela men även Diakofti (nära flygplatsen) och Nikolaou (västkusten) är trevliga stränder.

Jag är en sån där konstig person som faktiskt(!) inte alls gillar Amopi
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 00:48
Masses avatar

Citat:
Tack för svaren! Ska absolut besöka Apela och Achata, enligt de flesta bilder ser dom underbara ut! Hur lång tid med bil tar det? Och bussarna, avgår de flesta från Piadia?

/Clara
Vi har alltid valt att använda vår hyrda moppe för att ta oss till Achata, Apela och Kyra Panagia. Vill minnas att det tog c:a 20 min till Achata och 5-10 min mera till de båda andra. Med bil lär det ta något kortare tid, men inte mycket eftersom en del av vägen är ganska slingrig och smal, men dock asfalterad numera.

Till Amopi tog det nog bara 10-15 min med moppe, men dit åkte vi oftast buss de dagar vi inte hade moppen.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 12:36
Katitzis avatar

Vi åkte också till de olika stränderna med vespa. Det gick bra, men fy så höga stup på vissa ställen! Man får inte vara FÖR höjdrädd. Det var på gränsen för mig tex uppe på bergssluttningen på väg till Apella beach när man ligger på utsidan närmast kanten!
Man får också vara uppmärksam på kastvindarna då det kan blåsa rejält på Karpathos!
Men vackert var det!!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 17:23

Tack för alla svar och tips! Åhh vad jag längtar nu haha. Sitter varje dag och googlar upp bilder.

Någon som förresten vet om stranden på Apollos hemsida (under info om Karpathos stad) är just den som hör till Pigadia? Ibland har ju bilderna en tendens att vara plockade från andra ställen...Den såg hursom väldigt fin ut!
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 20:26
karinafps avatar

Den långa stranden ser ut att vara Lefkos...
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 22:28
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Vi åkte också till de olika stränderna med vespa. Det gick bra, men fy så höga stup på vissa ställen! Man får inte vara FÖR höjdrädd. Det var på gränsen för mig tex uppe på bergssluttningen på väg till Apella beach när man ligger på utsidan närmast kanten!
Man får också vara uppmärksam på kastvindarna då det kan blåsa rejält på Karpathos!
Men vackert var det!!

Katitzi
Ha, ha.... Jag älskar häftig åkning med både vespa och bil, i såväl storstäder som serpentinvägar. Det plus att vespan ger skön och nära naturupplevelse har gjort att vi oftast väljer det för transport. Andra alternativet är lokala busstrafiken som ger nära kontakt med vardagen.

Men första gången vi var på Karpathos var serpentinvägen ner till Apela med sina stup och kanter endast belagd med rullsten. Jag insåg att oavsett fordon var det väldigt svårt att få stopp på något i de backarna och kurvorna. Det stärkte ytterligare vårt val av vespa som man själv har koll på. Inte lika kul med buss med någon kusin till Michael Schumacher vid ratten. Men strunt samma..... åk hur du vill, målet är definitivt värt resan.

Citat:
Tack för alla svar och tips! Åhh vad jag längtar nu haha. Sitter varje dag och googlar upp bilder.

Någon som förresten vet om stranden på Apollos hemsida (under info om Karpathos stad) är just den som hör till Pigadia? Ibland har ju bilderna en tendens att vara plockade från andra ställen...Den såg hursom väldigt fin ut!
Med anledning av din fråga var jag inne och kollade på Apollo. Under Karpathos stad visas 5 bilder. 2 av dem är strand. Bild 2 är en strand som jag inte säkert kan definiera. Men beträffande bild 4 håller jag med Karin, det är utan tvekan Lefkos. Fin sandstrand, men lite längre resa om man bor i Pigadia.

Oj vad jag längtar till Karpathos. Ha en fin resa!
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 20:54
Katitzis avatar

Har också tittat på bilderna på Apollo. Ingen av stränderna är från Pigadia.
Men här ser du en bild från stranden med staden i bakgrunden! Håll till godo! /Katitzi

Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 21:41
sailorman sailorman är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Bra bild Katitzi !
Kan vara tagen någonstans vid det nya fula höghushotellet Konstantinos Palace !!
Stranden tycker jag är Ok, i det här området, några stenar en bit ut i vattnet !
Schysst snorkling vid de två stenhällarna till vänster i bild !!
Ett bra område, med bra boende, nära till allt, tavernor, sup.mark osv. 10 min. prom. till "stan", med "allt" på vägen dit !
Har bott på Aelos apts. o Diakonis i området. Kanonställen !! (Airtours)
Kom hem för tre veckor sedan ! Åker snart ner igen, om inte regnet upphör !!!
Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 22:38
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Jeg kom hjem fra Karpathos igår, og hadde en flott ferie, som alltid!

Stranden ved Arkasa, Agios Nikolaos er en veldig fin, flott langgrunn sandstrand, men ofte med mye bølger.

Ellers synes jeg de flotteste strendene ligger nord på øya, Forokli og Agias Minas. Men det er ikke så enkelt å komme seg dit, veiene er ganske skumle, og man må ha jeep. Men strendene er nydelige, med sorte og hvite små steiner. Og man har gjerne hele stranden for seg selv.
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 22:24

Tack Katitzi för den underbara bilden!
Ser helt ok ut...

Knappt en månad kvar nu!
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 22:37
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Här kommer ett par bilder till från härliga Karpathos:
Apella

Agios Nikolaus
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:16.