Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-15, 22:00
Ingridsara Ingridsara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Hjälp med restips till öar från Aten!

Hej!
Har aldrig tidigare varit i Grekland men ser verkligen fram emot att resa dit! Ska vara borta två veckor men sista veckan är en kurs i Aten. Min förhoppning är att hinna ut till någon ö utanför Aten och insupa lite härlig medelhavskultur. Är ute efter god mat, fina stränder och lite av det genuina Grekland. Inga partyöar är av intresse, men gärna mysiga tavernor.
Vilka öar är lättillgängliga från Aten? Landar sö 4 juli och sedan åker resesällskapet hem fre 9 juli. Har läst om Milos och Koufonissi men kanske är de öarna för långt bort!? Naxos och Santorini är inte intressanta då mitt sällskap precis besökt dessa ställen.
Alla tips tas emot med glädje! Gärna tips på färjor också!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-15, 22:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Jag föreslår Agistri! Jättelätt att ta sig dit och det tar max 2 timmar dit. En lugn ö med underbara pinjeskogar och många pärlor och mysiga tavernor.

Det finns flera färjeförbindelser men de gånger jag åkt har jag åkt med Agistri Express...tror jag det hette. Man kan också göra utflykter från Agistri till Hydra, Egina och Poros...alla 3 i samma utflykt.

Yanna - som har Agistri på top 5 över besökta öar!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-21, 10:38
Ingridsara Ingridsara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Yanna!
Tack för bra tips! Ska kolla vidare om denna ö!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-21, 11:08
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Mölleberga, Skåne
Inlägg: 50
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Vi älskade Tinos! Det tog nog ca 2 timmar med färjan från Rafina (som var betydligt lugnare än Pireaus!)

Här kändes livet lugnt och avslappnat. De som turistar här är greker och därför kändes ön väldigt genuin för oss. Landsbygden såg ut som vykort, med otroligt välvårdade byar, vitkalkade hus med blå fönster och massor med vackra blommor, torg och väderkvarnar!

Den lilla hamnen var mysig, lugn med flera restauranger och uppe i byn (stan..? ) fanns ännu mera krogar, tavernor och caféer. Jättemysigt!

Vi bodde hos Nikoleta, en fantastisk bekantskap som vi verkligen kommer att återvända till!

Svårt att välja..

/H
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-21, 18:54
Ingridsara Ingridsara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Hello Höstluffare,
Kanske ska överväga denna ö istället... Rafina? Är det lika enkelt att ta sig dit som det verkar till Pireus från Aten? Hur är det med stränder på Tinos? Jag vill bada! Kan tänka att man behöver svalka av sig ibland under juli månad... Ha det gott!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-21, 20:09
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Mölleberga, Skåne
Inlägg: 50
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Busenkelt att åka till Rafina! Vi åkte buss direkt från flygplatsen och jag vill minnas att det var en kort resväg. Bussar gick även från centrala Aten, med korta intervaller.

Stränderna var fina. Inte så fina som tex Naxos, men väl i stil med Paros och många andra stränder vi besökt världen över, tyckte vi. Vi åkte ju i oktober (Höstluffare är vi ju.. ) och då var det lite folk, men det fanns flera trevliga strandserveringar och fina stränder runt om på ön!

Lissi, här på forumet, är en riktig Tinosexpert och fantast! Det var hon och Peter, även han finns på forumet, som tipsade oss från början. För vår del var det riktig kärlek och vi kommer definitivt att åka tillbaka! Tinos kändes enormt genuint och oturistiskt och det är det vi säker när vi reser. Där var lugnt och mysigt, men ändå mycket folk i rörelse, trots den sena årstiden, och väldigt vackert!

Läs gärna Lissis olika reseberättelser! Eller hör av dig om du vill ha flera tips!

Så härligt nära din resa är!

/H
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-01, 20:32
Ingridsara Ingridsara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Ville bara säga att jag efter min första Greklandsvistelse blivit helt såld på det vacka landet! Visserligen blev det en helt annan rutt än den tänkta... Det blev Paros, Antiparos, innan besök i Aten...därefter ett kort visit på Egina! Fantastisk mat, vackra vyer, underbart vatten och otroligt trevliga människor. Nästa år blir det en längre ö-luff! Det kan jag lova.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-01, 21:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Hjälp med restips till öar från Aten!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingridsara Visa inlägg
Ville bara säga att jag efter min första Greklandsvistelse blivit helt såld på det vacka landet!
Kul!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT