![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På en ö med en stor hamn kan man förstå att hamnpolisen " limenarchi'o" har mycket att göra. Det är den reguljära båttrafiken, det är kontroll av hamnområdet generellt, det är alla fiskebåtar och småbåtar, turistande segelbåtar, det är flyktingsmuggling och sjöräddning.
Hamnpolisen har sitt kontor i en gammal byggnad just där den viktigaste piren börjar. Man har automatiserad telefonupplysning om ankomsttider och avfärdstider: 22430-24444, även på engelska. I annat fall kan man själv gå upp till andra våningen i det gamla huset och få sin information. Vid nöd VHF-kanal 12, mobil 108 www.yen.gr Tänker du ta med din nöjesbåt till Grekland? Tänk efter. I Sverige har vi ingen registrering av småbåtar ( om det inte ändrats sedan jag bodde där) men här krävs papper från registreringsmyndighet, annars får du inte sätta båten i sjön. Två år räcker tillståndet som gäller "vanliga" nöjesbåtar typ gummibåtar . Det är ett pass och innefattar en lista med många nödvändiga prylar man måste ha med, och vid kontroll gäller det att ha allting i ordning. Ska man fiska från båten måste man ha ytterligare ett tillstånd för detta. Motorer över 35 hp kräver förarbevis. Mitt råd är att du kollar med hamnpolisen innan du drar ner din svenska/norska/danska/finska båt. Annat: Om du tänker fiska på annat sätt än med metspö från brygga/strand behöver du ett fisketillstånd, det gäller också två år och som utlänning måste du ha en person som skriver under på att du kan simma o.s.v Det finna också en rad andra bestämmelser om var och hur man får harpunfiska, så ta reda på detta innan du hoppar i vattnet. Även jag, som inte fiskar ,men finns med i båten, måste ha fisketillstånd. Under maj månad är harpunfiske förbjudet. Segelbåtar som kommer till de periferare hamnarna Emborio och Vathy behöver inte anmäla sig, men om man vill ligga i Pothias hamn ska man kontakta hamnpolisen. Ni som seglar vet mer om detta än jag. Vill man lämna sin segelbåt över vintern kan man kontakta Kalydna Sailing som kan ombesörja kontroller o.s.v Tel 22430-29384, Vasilis Kappadakis Vill du dyka eller ta dyklektioner? Dykcentrum Nystasos (Dimitris och Skevos) tel 697 20 02 615 Det finns några områden där dykning är förbjuden men annars är Kalymnos enligt entusiaster jag pratat med ett underbart ställe, med grottor och vrak och spännande djup. En belgisk proffsdykare sa till mig att Kalymnos är mer intressant än Röda Havet och han borde ju veta vad han talar om. Sjöräddningen har mer än en gång fått rycka ut och assistera båtar som fått problem. Vädret skiftar vissa tider oerhört fort. |
![]() |
|
|