Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-24, 14:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Leva på Kalymnos 6 Myndigheter

Polis, kommunalpolis, brandkår.

Den vanliga polisen har sin lilla station strax norr om taxitorget. Där kan du få information om olika saker som rör bil och moppe, arbetstillstånd och sånt. EU-medborgare behöver inte uppehållstillstånd.

Tel 22430-22100

Grekiskregistrerade bilar mer än 5 år gamla ska besiktigas vartannat år och koloxidhalt varje år.
Detta sker på nya KTEO, privat besiktningsstation , tel 22430-24950

Så småningom ska även tvåhjulingar över 50cc kontrolleras.

Bil / MC-skatt : man får mot årets slut en inbetalningsblankett. Betalas på post eller bank varvid man får sitt kontrollmärke. Om man nyss köpt bilen/MC:n kan det vara bäst att gå direkt till skattekontoret och betala, för det kan dröja innan papperen kommer och det kostar dubbelt om man inte betalar i tid. Detta år blev det väldigt mycket dyrare skatt på stora fordon.

Moppar under 50cc : Betala en "paravolo" på skattekontoret (ligger på vägen mot Masouri c:a två km från centrum: " eforia") - och gå sen till polisen första veckan i januari och fyll i en blankett. Du får en liten bok med moppens data. Ha med försäkringsintyget.

Det talas om en samstämning av skatt, försäkring och besiktning typ den vi har i Sverige eftersom det nu cirkulerar oerhört många fordon som inte har något av detta...

Polisen gör sina sporadiska försök att kontrollera fordon och trafik men det är inte lätt, jag säger inte mer. Hjälmtvång finns förvisso och uppfattas just som ett tvång. Blir man fast får man böta. De dagar det pågår kontroll gör alla en massa tecken åt varann så att man kan köra en annan väg.

Polisen har tyvärr mycket att göra då ett ökande antal missbrukare gör ett ökande antal inbrott o.s.v
Väskryckningar är så ovanliga att de rapporteras i lokal-TV, såsom varande en skymf mot mammor och mostrar.

Det finns sedan i våras en grupp lokala kommunalpoliser som patrullerar nere på stan för att förbättra parkeringsmoralen , sophantering och annat.
De har inte samma auktoritet som vanliga poliser men vill du slippa böter bör du parkera korrekt och inte som kalymnosborna fortsätter att göra!

Bara någon månad sen fick ön sin första yrkesbrandkår och en ny brandbil som är stationerad nere vid hamnen.
Tel 22430-22222
De tre proffsen får assistans av en frivilligstyrka och hamnpolisen som har en tankbil.
Första veckan de tjänstgjorde hade vi dels en skogsbrand, dels brand i ett restaurangkök, allt med lyckligt slut.
Svara med citat
Gammal 2010-06-24, 23:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Leva på Kalymnos 6 Myndigheter

Tack för intressant info om polisväsende, fordon mm. Det för onekligen tankarna till den grekiska trafiken.

Vad gäller trafik i Grekland är det ju som överallt annars varierande beroende på storlek på ort mm. Men om man ändå får vara lite generell så är mitt allmänna intryck att den liksom i övriga sydeuropa är något mera rörig och kaosartad än i norra Europa. En intressant kontrast till det är erfarenhet som jag har, nämligen att man är mycket hänsynsfull och försiktig gentemot folk på moppe och scooter (åtminstone oss turister). Under massor av Greklandsresor och otaliga turer på moppe så har jag alltid känt det som att man är mycket försiktig vid omkörningar mm. Positivt!

Vad gäller hjälm-lagen så tycks den vara mycket flexibel i sin tillämpning och kontroll både från moppeuthyrare och poliser. Numera, med stigande ålder och förstånd?, använder vi hjälm. Det är dock en härligare känsla att nån gång åka med fullt ös och utan hjälm låta vinden rufsa i håret. Men som sagt, håret har ju blivit mindre (blåst bort?) och förståndet förhoppningsvis lite större, så utan hjälm det var förr det. När vi då åkte utan hjälm såg vi ändå till att ha dem med oss, hängande på styret el dyl, som en del greker också gör. Trots stopp av polis blev påföljden dock aldrig mera än en tillsägelse. Men nu har kanske tonen skärpts? Vad händer idag om någon mot förmodan stoppas utan hjälm? Blir det något straff eller är det mest snack? Görs det i det avseendet skillnad mellan turister och bofasta?

Detta är kanske något med mycket stor variation mellan öarna???

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-06-25, 07:40
Monica Ps avatar

Jag ska fråga en polis nästa gång jag ser någon!
Svara med citat
Gammal 2010-06-25, 13:02
Monica Ps avatar

Träffade nyss ett gäng poliser som (troligen) stod och väntade på ägarna till fyra stora MC som var parkerade mitt på hörnet vid kommunalhuset, på busshållplatsen ungefär...

350 euro ska det kosta att åka utan hjälm. Statsskulden är strax betald! Fler böter måste utkrävas! Moppefolket räddar Greklands ekonomi!

Så imponerad blev jag av detta stora belopp att jag glömde att fråga om de gör nån skillnad på turister och bofasta. Här på ön gäller dock en helt oskriven lag, att man söder om rondellen vid Kalymnia inte behöver ha hjälm, norröver däremot!
Svara med citat
Gammal 2010-06-25, 21:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Här på ön gäller dock en helt oskriven lag, att man söder om rondellen vid Kalymnia inte behöver ha hjälm, norröver däremot!
Så typiskt Grekiskt...

Jag åkte på böter, jag tror det var -03, för att jag inte hade hjälm... 73 € tyckte de att jag skulle betala för den förseelsen.... Men som god Grek åkte (smet) jag därifrån utan att betala... Jag hukar fortfarande varje gång jag ser en Polis på Tinos!

Men periodvis så är de rätt stränga med både hjälm och bälteslagen i Grekland. Så det enklaste är ju att följa vad lagen säger...
Svara med citat
Gammal 2010-06-25, 22:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Polisen har tyvärr mycket att göra då ett ökande antal missbrukare gör ett ökande antal inbrott o.s.v
Hur är det med missbrukare på Kalymnos? Jag satt för några år sedan med en god vän och pratade om detta. Han sade att på Tinos så fanns "allt" man kunde önska. Kokain, Heroin, Amfetamin ner till Hasch... Han sade att det skulle ta honom 10 min att hämta något om jag ville... Vilket jag INTE ville!

Jag har genom åren tillbringat ca 1 år på Tinos men aldrig sett några uppenbara missbrukare / narkomaner. Inte på andra öar heller egentligen. Förutom på Ios på 80-talet...

Ser man det på Kalymnos? Eller är det bara bakgrundskriminaliteten som märks?
Svara med citat
Gammal 2010-06-26, 07:03
Monica Ps avatar

Peter, du frågar fel person. Jag är hemma om kvällarna och vet ingenting om nattlivet, men folk pratar om hur illa det står till och alla har nån dom känner som har nån dom känner som är missbrukare av ett eller annat. På dagtid , mitt i folkvimlet, är det väl inte ovanligt att man ser någon som skiljer sig från turister eller "vanligt folk" men mitt otränade öga kan inte se vad det är som orsakar det udda beteendet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.