|
||||
|
||||
Bombattentat i Aten
Den här händelsen visar på hur oerhört svår situationen är i Grekland och vilken skör tråd allt hänger på i dessa kristider.
Eva http://www.vk.se/Article.jsp?article=359701 |
|
||||
|
||||
Sv: Bombattentat i Aten
Det är med blandade känslor jag åker iväg nu, dottern (17 år) och hennes kompisar åker om en månad, jag hoppas verkligen de slipper bli fast i Aten pga. icke i förväg varslade strejker. Väldigt tragiskt med attentatet
|
|
||||
|
||||
Ja, det är fanimej inte klokt. Våldsattacker kan aldrig rättfärdigas!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Ja man kan verkligen undra hur det ska bli framöver....Jag är faktiskt rätt nöjd med att det är 2 månader tills jag ska iväg...men då kan det ju å andra sidan vara ännu värre
..och 2011 års resor ???? Vågar man ens boka .. Lissi |
|
|||
|
|||
Och den grekiska polisen gör allt vad de kan för att stoppa dessa idioter.
Jag har en svensk vännina som jobbar på samma företag som sin man, direkt efter jobbet går de och tränar på ett gym, de åker motorcykel tillsammans och efter träningen när de åker hem så har min väninna en ryggsäck med svettiga träningskläder på ryggen när hon sitter bak på motorcykeln. De har blivit stoppade hur många ggr som helst av polisen då de vill genomsöka hennes ryggsäck efter bomber, att de åker motorcykel gör att de oxå blir misstänksamma. Med motorcykel kan man ju ta sig snabbt fram på Atens gator. Väninnan och hennes man kan tycka att det är lite irriterande men är glada att polisen ändå har så hård kontroll, det finns många poliskontroller i Aten men tyvärr så kan vissa idioter ändå göra sina illdåd. Den grekiska polisen har även börjat åka mycket mer med motorcykel och man ser dem mycket på gatorna, även då jag bor 2 mil utanför Aten. Grekland har det jobbigt just nu men snälla turister fortsätt att komma, förstår att det tar emot med attentat och alla strejker Monica, som önskar alla en trevlig Midsommar |
|
||||
|
||||
Håller med Monica i Aten! Fortsätt att komma!
Det är inte fritt från oroligheter i Sverige heller. Jag skummar SvD, DN, GP och Motala Tidning dagligen och läser om olyckor och bränder och knivmord och överfall på åldringar och en massa elände i Sverige också , inte lika spektakulärt som en bomb i polishuset förstås, men Grekland är för vanligt folk lika tryggt som något annat ställe. Strejkerna är ohyggligt irriterande för den som drabbas. Jag har själv haft en del obehagliga upplevelser på grund av strejker. Dock får man ha lite förståelse för de strejkande också, det finns inte så många andra sätt att uttrycka sin frustration över de hårda ekonomiska villkoren som dagligen förändrar livsvillkoren här. Nya påbud hela tiden. Blir du fast några timmar i en hamn men hinner med ditt flyg i alla fall kan du väl ha något att berätta för arbetskompisarna vid kafferasten där hemma. Missar du flyget tycker jag synd om dig på allvar, det sabbar ju hela resan och ekonomin. Askmoln, strejker. stormar...livet är inte enligt fastställd tidtabell |
|
||||
|
||||
Men detta ar val i och for sig inget nytt for Greklands del.
Det star bl.a. vidare i artikeln (fran Vasterbottens-Kuriren som det lankades till ovan): "Två av Chrisochoidis företrädare överlevde också sprängattentat. Det senaste mordförsöket skedde i maj 2006, när den dåvarande konservative polisministerns bil attackerades. Det attentatet tog Revolutionära kampgruppen på sig. I april i år grep polisen sex av organisationens medlemmar." For oss (mig) som bor harnere pagar livet som vanligt, utan nagon storre dramatik. Jag maste forsvara mitt nya hemland och saga att jag, som mamma till tva sma barn, kanner mig saaaa mycket tryggare har i Grekland (aven i Aten, och tillika i mitt gamla hem/favoritkvarter Exarchia som de flesta greker forfasar sig over ) Jag laser i tidningarna, liksom Monica P harovan, om alla hemskheter i Sverige och undrar istallet vad som haller pa att handa med Sverige? Mord, ran, brander, narkotikahandel, pedofili, kvinnofridsbrott - det tar ju aldrig slut... Upplopp i Rosengard, unga man som skjuter varandra i gangkrig. Gatorna verkar vara fulla med obehandlade psyksjuka (och inte isbjornar som myten sager) som attackerar oskyldiga manniskor utan forvarning. Tur att utlandska turister inte kan lasa svenska tidningar, for da hade de aldrig vagat komma till gamla Svedala. Delfi |
|
||||
|
||||
Inlägget med länken var inte menat som ett angrepp på Grekland och absolut ingen jämförelse med Sverige och annan kriminalitet. Att tjänstemän och politiker dör i terrorattentat i inom EU är trots allt ganska ovanligt. Speciellt om det inte är en enskilds förvirrad människas verk utan en politiskt medveten attack av en grupp med ett uttalat syfte. Nturligtvis innebär det inte att både de som bor i Grekland och besökare behöver känna sig otrygga utan ger mer en uppfattning om hur oerhört komplex den politiska och ekonomiska situationen är för Grekalnd nu.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Att förhållandena i Sverige om de var fullt ut kända för de som reser hit skulle avskräcka någon som vill besöka landet tror jag inte ett dugg på. Hit kommer turisterna exempelvis för den vackra naturen, en av Europas finaste huvudstäder, fisket, midnattssolen, den behagliga temperaturen på sommaren, snön och skidåkningen på vintern, den höga hotellstandarden den goda maten etc. Sverige räknas internationellt sett som ett mycket säkert land att besöka när olika ställen rankas. Eva |
|
|||
|
|||
Hellas regnes også som et svært trygt land å reise til, og det er synd dersom noen holder seg borte pga urolighetene i Athen. Sjansene for å bli utsatt for bombeattentat e.l. er så forsvinnende liten at man kan regne den som null. Det er jo heller ikke nødvendig å oppsøke f.eks. Syntagma-plassen når man vet det foregår demonstrasjoner der.
|
|
|