|
||||
|
||||
En liten reflexion ...
Vill bara säga att idag - en av få dagar - längtar jag inte till Grekland.
Sitter eller snarare ligger i solstolen. Termometern här i Mälardalen visar 30 grader, det är näst intill vindstilla. Solen har nu fått sällskap av några molntussar, själv har jag sällskap av en björktrast och i fjärran en gräsklippare. Jag sitter omgiven av rosor som med sitt hov av pioner, akeleja, digitalis, iris, vallmo bjuder på doft och fägring. Det är nu man vill stoppa tiden! Oops! På tal om tid så ska jag strax njuta av grannens trädgård ... och av sill och potatis. |
|
|||
|
|||
Sv: En liten reflexion ...
..samma här! Inte ens ett stråk av längtan här heller.
Vi åkte på morgonen ner till Ängö i Kalmar alldeles nära city.Där finns en finfin badplats med brygga och stege och toa om man behöver. Panoramautsikt över Ölandsbron.Vi tog vårt morgondopp, åt frukost och njöt av dagens DN i strålande sol.....Vi stannade även så vi kunde äta medhavd lunch..... Många bad blev det! Nu vid 15-tiden nästan tömdes badplatsen då många ville hem och se fotboll Tyskland-England. Så även vi. Sen blir det hemlagad Papoutsia ev.med retsina hemtagen från Parga. Därefter en cykeltur till en annan badplats för kvällsdopp. Livet kan väl inte bli så mycket bättre..... Hela nästa vecka ska vädret här i Småland bli lika fint! Lissi |
|
||||
|
||||
Låter härligt Lissi! Och papoutsakia, retsina ... vi måste få en dos Grekland i alla fall.
Igår åt vi saganaki, tsatsiki, lammkotletter, grönsaker, till det ouzo och retsina. |
|
||||
|
||||
När man vet att man ej kan åka till Grekland i år så ställler man
faktiskt in sig. Sverige är så vackert nu. Grekisk mat kan man ju tilllaga hemma samt fixa till lite grekisk över det hela. Går att stå ut till nästa års resa. Birgitta |
|
||||
|
||||
Att träffas över en papoutsakia och ett glas retsina ... prata greklandsminnen är alltid trevligt.
Lissi bor i Kalmar, Birgitta, däremot vet jag inte var Näset ligger något säger mig att det ligger norröver, Umeå, Piteå? Men har ni vägarna förbi Mälardalen i sommar är ni välkomna på en fika eller ett glas retsina eller ... |
|
|||
|
|||
Ja Sverige är fantastiskt och härligt att få njuta i solen, stranden o härliga trädgårdsblomster ..god mat o god dryck MEN kan ändå inte låta bli att sakna atomosfären när man är ute o reser ...då är det bra att kocka ihop lite god grekisk mat med tillbehör o god dryck så jag kan förkorta "pinan"
Vi hade tidigare en kollega som kom just från Grekland och han hade lite svårt att förstå varför vi svenskar planerade så mycket inför våra semesterar o aktiviteter..."det förstår du när du lär dig känna till våra årstider och klimat, svarade jag"....nu har han bott här några år och förstår precis |
|
|||
|
|||
Citat:
Mälardalen denna tid på året går inte av för hackor heller... Lissi -nyss hemkommen efter 5 timmar med sol och bad vid Kalmarsund |
|
||||
|
||||
Näset ligger utanför Malmö ... geografi inte är min starka sida.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Jadå Näset ligger i Höllviken , Lissi har helt rätt .
3 mil söder om Malmö . Vi har kanon fin strand med vit finkornig sand samt mysiga klitter med små hålor att ligga i . Vattnet är badvänlig för små samt stora och en tall/ björkskog i nacken.Många Malmöbor bilar ner till oss för vi har bättre strand. Kalimera Uffe som har en egen blogghörna ( fast det var mkt längesedan vi hörde av honom ). Han skrev en gång " va har du på Kreta att göra när du bor i Höllviken " Har tidigare visat bilder här på vår strand så den är omtyckt av alla . Ej för att skryta men det går ej att hitta en sån fin strand utomlands. Många säger likadant när dem kommer hem från utlandet . Fast Grekland är Grekland för mig samt man blir lätt hemmablind. Semester för mig är att dra ifrån allt som en mamma måste göra hemma,ni vet nog vad jag menar .För mig är det en en ren viloplats i Grekland samt en dundervitaminkur för själen. Birgitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Höllviken som ej har haft sol i dag fast det gick lättare att jobba i dag. Hoppas på strandväder i morgon.Har 2 lediga dagar nu innan jag går på helgen igen. Har ej haft äran att dra ner till vår strand. Sommaren är kort det mesta regnar bort Birgitta |
|
|