Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-28, 16:24
Chevaliers avatar
Chevalier Chevalier är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010
Standard Ö-luff

Hej!
Ny medlem här, så jag har inte hunnit bekanta mig med varende tråd riktigt, ännu. Så hänvisa gärna till andra trådar om det redan har skrivits något matnyttigt.

Undertecknad och undertecknads vänner ska resa runt i den alltid så vackra grekiska övärlden i mitten av Juli till Augusti. På grund utav hektiska scheman och georgrafiska skillnader har vi ännu ingen färdig planering, men det ska nu bli ändring på det, därför har jag lite frågor.

Det som är skrivet i sten är att vi utgår från Kos, för att två veckor senare ta ett flyg från Rhodos.

Är det en för romantiserad tankebild att vi kan komma dit helt open-minded och låta sporadiska infall styra vår färdväg?

Vad måste bokas innan?

Är det några svårigheter att hitta hotel/boende?

Går det att smidigt ta sig ifrån Kykladerna till Rhodos?

Vilka av Tolvöarna samt Kykladerna måste besökas, och vilka gör man bäst i att bara passera?

Hur har ni gjort med pengar, fungerar det att ta ut allt eftersom? Fungerar kortbetalning, och i sånt fall med vilka kort?

Har någon kanske ett konkret tips på en möjlig rutt ni redan testat med gott resultat?

Dela gärna med er av tips, erfarenheter, råd och allehanda annat matnyttigt för förstagångs-"luffare"! Särskillt information om boende vore underbart att få!

// Chevalier
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 18:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ö-luff

Har ni bara 2 veckor på er så skulle jag stanna i Dodekaneserna. Färjenätet inom samma ögrupp är alltid bättre än om man ska byta ögrupp. Det är mitt generella svar.

Från Kos skulle jag ta mig via Nissyros till Tilos och sen till Rhodos. Symi är också en fin ö. (Om det är förbindelse direkt mellan Tilos och Symi kan ni ju åka direkt dit. Annars blir det via Rhodos). Jag skulle avsluta med flera dagar på Rhodos där jag skulle ha minst tre dagar innan hemfärd. Nissyros-Tilos-Symi är små sinsemellan olika öar och de kan man utforska på 3 dagar vardera. Jag skulle även stanna på Kos någon dag innan jag åkte vidare.

Jag skulle ha is i magen och inte förboka utan låta färjetiderna bestämma rutten.

Nissyros tror jag inte alls ni behöver förboka.....Kanske Tilos blir svårare men jag tror nästan att det finns rum, men kanske inte superbilligt. Det ÄR färre turister i år på alla öar verkar det som.

Detta är mitt förslag.

Lissi . som varit på alla av dessa öar utom Nissyros som vi TYVÄRR åkte förbi på väg till Kos från Tilos. Har alltid ångrat mig.
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 19:52
Chevaliers avatar
Chevalier Chevalier är inte uppkopplad

Tack för ditt svar Lissi!
Kul med ett tips på en beprövad rutt. Tilos har vi redan i åtanke, vad beträffar de andra så läggs de till på listan över tänkbara mål

Trevligt om du upplever att förtidsbokning inte är nödvändigt, det gör det hela så mycket roligare!

Vad gäller beträffande någon slags grekisk motsvarighet till våran svenska allemansrätt?
Är det några problem att fritt ströva omkring på öarna samt stränder/klippor?
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 22:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Allemansrätt är unikt för Sverige tror jag, men Tilos t ex har många fina vandringar och att vandra fritt på öarna är inga problem såvida det inte är inhägnade områden med hus på, då går man ju inte in. Symi är också fint att vandra på. mrwalker här på Kalimera är en sann vandrare och kan säkert ge tips!
Tilos har många fina stränder man når genom att gå...
Jag blir riktigt "längtig" till Tilos där vi var 14 dagar år 2004. Det var då vi åkte till Kos 3 dagar för att hälsa på makens son som jobbade där. 2005 var vi på Symi 14 dagar . Rhodos var jag på 1984 en vecka samt en natt vid transfern till Symi.
Rhodos är en ö jag skulle vilja vara ytterligare en tid på då det är så mycket mer än Rhodos stad.

Tips: Sök under ÖAR på Kalimeras startsida t v så kan du läsa om öarna i Dodekaneserna och läsa resebrev så får Du mer info.(Du kanske redan gjort detta)

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 13:09
morx2 morx2 är inte uppkopplad

Jag åker också på Dodekaneserna med utgång och slut på Kos. Jag åker med mina tonårsbarn och vi vill ha det lugnt och skönt med möjlighet till bad, gärna långt ifrån charterturisterna. Vi startar med två nätter på Kos (Mastichari), vidare till Astypalea, därifrån Tilos och åter till Kos. allt boende är bokat förutom sista dagarna på Kos. De bokar vi imorgon när vi kommer dit - resan startar ikväll. Vi bor aldrig på hotell utan väljer studio med kokmöjlighet. Eget tekokande och bageribröd på morgonen är ett måste! Rumspriserna är mellan 55-65 Euro. På Kos nära stranden, Astypalea ett traditionellt gammalt stadshus vid borgen och på Tilos har vi 10 meter till stranden. Vi har hört mkt fint om Nisyros men hoppar den ön eftersom ön är en turistutflykt för charterresenärer på Kos. Nu under högsäsong känns det inte så kul med lämmeltåget av turister och guider.
Inga båtbiljetter är bokade, det gör vi på Kos så slipper vi vara bundna till att hämta dem på någon speciell resebyrå. Alla båttidtabeller och linjer är kollade i förväg på nätet så rutten är "säker". Hoppas ni får en härlig resa - vi är också ute två veckor. Jag har luffat runt med ungarna i Cykladerna tidigare (Naxos-Paros-Antiparos-Koufunissi-Donoussa) vid några tillfällen och det har funkat utmärkt! För egen del startade jag ö-lufferiet 1979 Lycka till och trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.