Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-01, 17:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Dag 39. Ios. The Mills. Homeros. Skarkos. Drakos. Mylopotas. Far Out.

Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Ios på Kalimera.

Ni kan läsa inlägget här...

Senast redigerad av Kalimera den 2014-02-19 klockan 16:18. Anledning: Länkat inlägget till Kalimeras sida om Ios
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 18:17
cribbelini cribbelini är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Dag 39. Ios. The Mills. Homeros. Skarkos. Drakos. Mylopotas. Far Out.

Mylopotas... Gamla Far Out... Himmelriket på jorden när det begav sig.
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 18:21
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dag 39. Ios. The Mills. Homeros. Skarkos. Drakos. Mylopotas. Far Out.

Oj, The Mills! När jag var på Ios hela sommaren 2002 bodde jag i huset med dörren precis till höger om The Mills. Jag minns att de öppnade väldigt sent på säsongen det året och att vi hade hela gården för oss själva nästan hela sommaren. När där väl öppnade tröttnade de snabbt på våra gårdsfester. Haha.

Jag åt aldrig där, tavernamat var över budget på den tiden - det var gyros från Porky's och en och annan gratispizza från Terrasini som gällde.
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 19:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack för fina bilder och texter igen. Jag har ju inte varit på Ios (än). Men var allt bättre förr? Jo, det var det säkert. Det som absolut är bättre idag är att vi har internet och Kalimera!
/Anne
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 19:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det som absolut är bättre idag är att vi har internet och Kalimera!
Det var fint skrivet. Tack!
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 21:44
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Å så roligt att ni skrev om lite antik historia och arkeologiska utgrävningar. Eftersom jag själv inte varit på Ios var det spänande att se bilderna. Håller på att ta en master i antikens historia och klassisk arkeologi. Har jobbat mycket med Homoros, han kommer igen gång på gång i antikenämnet, man blir aldrig av med honom.
Skriver bl.a. om modergudinnan i minoisk kontext. Snubblar ni över någon intressant information om modergudinnor under bronsålder eller matriarkiska grekiska matronerav idag, lyssnar jag gära önskar er allt gott och tack för att vi får läsa er resedagbok. Har hört att Olympos kvinnor på Karpathos skall vara något alldeles extra?
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 22:11
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Väntar tålmodigt tills er nya Eguide om Ios blir klar! Ni och dottern min måste varit samtidigt på Ios...
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 22:16
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ja, det funderar jag också på om vi var! Jag åkte motvilligt hem den 27 från Ios, efter två veckors UNDERBAR semester på ön. Var ni där då?
Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 09:43
Carina Carina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vad härligt att läsa allt trevligt, det är helt fantastiskt. Jag har nu läst ikapp sedan vi kom hem från Skopelos, vi sågs ju där, men nu är det flera veckor sedan. Det har varit fullt med arbete, men snart sommarsemester.
Det ni skrev om Andros ger mersmak, har pratat med maken om att vi ska besöka Andros.

Tack för allt trevligt ni skriver och ha det så bra på fortsatta färden.

Carina

(vad god mat ni äter, skulle vara hopplöst för mig gick upp 1,5 kg på Skopelosveckan)
Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 16:21
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Skriver bl.a. om modergudinnan i minoisk kontext. Snubblar ni över någon intressant information om modergudinnor under bronsålder eller matriarkiska grekiska matronerav idag, lyssnar jag gära
Du borde besöka Kea som ligger nära Aten. I Agia Irini ligger en av de första bosättningarna på Kea. Utgrävningar har visat att de första bosättarna slog sig ner redan på 3000-talet f.Kr. Staden förstördes ett flertal gånger under årens lopp, men byggdes upp igen på samma plats ända fram till 1000-talet f.Kr då staden slutligen övergavs för gott. Idag återstår mest ruiner av alla gamla byggnader, helgedomar och tempel. I Chora finns ett arkeologiskt museum. I museet finns intressanta fynd från Keas forntida städer Agia Irini och Karthea. Det som fängslar mest är de unika lerstatyerna som föreställer kvinnor med stora hängande bröst och tjocka halsband. Statyerna hittades vid utgrävningar i Agia Irini och varierar i storlek från 0.60 m till 1.05 m. Man tror att de härstammar från 1500-talet f.Kr. Liknande statyer har inte hittas någon annanstans i Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Väntar tålmodigt tills er nya Eguide om Ios blir klar!
Inte behöver väl du någon E-guide om Ios. Du kan väl ön utantill.

Citat:
Ursprungligen postat av ioslinajr Visa inlägg
Ja, det funderar jag också på om vi var! Jag åkte motvilligt hem den 27 från Ios, efter två veckors UNDERBAR semester på ön. Var ni där då?
Vi kom den 28 juni så missade varandra precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
.Tack för allt trevligt ni skriver och ha det så bra på fortsatta färden. Vad god mat ni äter, skulle vara hopplöst för mig gick upp 1,5 kg på Skopelosveckan.
Tack för trevligt samtal på Skopelos. Hoppas vi ses igen och får lite mer tid att talas vid. God mat är ett problem, vi har garanterat gått upp mer än 1,5 kg.

Åk till Andros! Det borde alla göra.
Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 17:21
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Drakos, fantastisk fisktaverna, var där våren 2009
Mylopotas helt klart bättre förr

//Berra

Senast redigerad av Kalimera den 2010-07-02 klockan 17:26. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 09:25
Jonas© Jonas© är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Imorgon ska vi lämna igen mopeden och – äntligen – gå till favoritstranden: Valma beach!
Åhhh, världens underbaraste strand!
Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 07:39
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Var på Mills igår kväll, håller med fullständigt, fantastisk mat, personal och dessutom bra priser
//Berra Och Gunsan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.