|
|||
|
|||
Buss Agii Apostoli - Chania, priser och regler?
Hej!
Jag är ny här och registrerade mig idag, då vi (en tvåbarnsfamilj) ska resa till Agii Apostoli den 30/7. Har försökt läsa mig till vad som gäller för buss, men blir inte riktigt klok på vad som gäller. Så jag har några frågor och blir glad för alla svar jag kan få. Vad exakt kostar en biljett? Åker barn gratis? Ska man förköpa biljetter? Finns rabbaterade biljetter såsom rabatthäften, veckokort o s v? Blir man blåst (som jag såg att en här har blivit) om man köper biljett på bussen? Finns flygbussar? Har också några frågor ang taxi. Kan man få taxi med barnstolar? Kör taxichaufförerna som biltjuvar även runt Chania? Tack på förhand /Anna |
|
|||
|
|||
Sv: Buss Agii Apostoli - Chania, priser och regler?
Lugn bara lugn, taxichaufförerna kör inte som biltjuvar inte dom vi åkte med iallfall dom känner sitt Kreta. Sen kör dom helt annorlunda på Kreta det får du räkna med och det beror inte på taxin utan på trafikreglerna. Taxi med barnstol får du nog leta efter dom använder nästan inte ens hjälm på vespa, jo inne i chania såg vi faktiskt flera med hjälm. En taxi från Agia marina till chania kostde 15 Evro enkel per person, vår elvaåring betalade fullt. samma pris från Agia till Agi A.... . Vi fick inte bättre pris för att vi förköpte biljetterna i butik, vi testade båda alternativen. Sen får du räkna med att vänta på bussen, är den full kör den förbi och det kan vara 5 bussar á 15-20 minuter som kör förbi. Koppla ner och försök tänka grekiskt så klarar du dig, eller ta en taxi om du är stressad, fast det är inte alltid taxin är tillgänglig iheller det beror på tidpunkt och väder. Hur som helst kommer du att få en undebar semester det är jag säker på. Kram och hälsa KRETA
|
|
|||
|
|||
Hej Kermit!
Tack för svar. Jag har varit en hel del på Kreta, men det var många år sedan och två barn sen. (Då liftade vi hem från Chania framåt småtimmarna). Minns från den tiden att man kör aningen "hetsigare" där än i Stockholm. Jag blir lite förvirrad när du pratar om taxi och biljett? Eller syftar du på att bussresan kostar lika mycket, vare sig man förköpt eller inte? Mina barn är 3 och 5 år, måste de också ha biljett? Har du någon koll på vad bussbiljetten kostar (för det kan väl inte vara 15 euro)? Annars planerar vi inte att göra många knop, väl på plats. Det är mest det att man blir uppstressad av småbarn som är varma, trötta och otåliga. Finns det god gyros i Agii Apostoli är risken stor att vi skippar att åka in till Chania. Kram och jag lovar hälsa Kreta |
|
|||
|
|||
Fick förklarat för mig att barn åker buss gratis tills de fyller 5 år.Då betalar man fullt pris. Fick också förklarat för mig att i Grekland säger man att barnet är 5 år när det fyllt 4 år dvs ett barn som är 4 år och en dag benämns som en 5-åring av grekerna.
I Sverige så säger vi ju att barnet är 5 år ända tills det fyllt 6 år. Från Agia Marina till Chania och Agii Apostoli kostade det 1,5 euro med buss per person. Jag sa att mitt barn var 5 år ( enligt grekernas sätt att resonera var han 6 år ) och inte skulle behöva betala |
|
|||
|
|||
Var nog lite trött när jag skrev glömde kommatecknet och naturligtvis är det bussen som kostar 1,5 euro inte taxin. Vi betalade lika mycket oavsett om vi förköpte biljetten eller betalade på bussen sen är det ju en smaksak vad man tycker är smidigast.
|
|
||||
|
||||
Från busshållplatsen vid korsningen upp mot Daratso in till Chania kostade det 0.9 euro om man köpt biljett i förväg mot 1,5 om man betalade kontant, så var det åtminstone i våras. Biljetterna köper man i supermarkets eller i automaten vid busshållplatsen i Chania. Om ni tar bussarna uppe vid Kissamosvägen är det nummer 15 eller 21 som gäller. De gröna bussarna stannar inte. Nytt från förra året är att det finns tavlor som visar när nästa buss kommer.
Gunilla |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack för alla svar. Jag kommer nog att satsa på att förköpa då. Det skadar ju iaf inte. Hoppas att det finns supermarkets i Agii Apostoli. |
|
|||
|
|||
Vi brukar bo i A. Apostoloi, eller några hundra meter innan, i Cryssi Akti. Och vi tar alltid taxi - det kostar 6 euro = samma pris som för två vuxna och två ungdomar...
Och så går det fortare och smidigare med taxi... Vi har testat bussen någon gång, men ser inte fördelarna där. I A.A finns supermarkets, många sådana. Rekommenderar IN.KA, min favorit. köp oliver, ost etc i delikatessen, billigare och godare! |
|
|||
|
|||
Citat:
Hur lång tid tar färden med taxi - en kvart c:a? Nu känner jag att jag kapar min egen tråd, men jag måste fråga: Finns det något bra gyros-hak i AA? |
|
|||
|
|||
Taxi tar ca 5 minuter, kanske 10 om det är trafik... närmare 5, tror jag! Man tänker inte på tiden när man är ledig och relaxad!
Jag har inte sett gyros-ställe i A.A, men väl inne i Chania, precis vid taxitorget. |
|
|||
|
|||
Jeg kom hjem fra Agi Apostoli for en uke siden. Tok bussen inn til byen flere ganger. Kjøpte billett på hotellet der vi bodde(Triton) og det kostet 0,90 E hver vei. Det går buss både nede ifra Agi A ca 1 gang i timen og oppe i fra hovedveien ca hvert 20 min. Den var ofte full, men vi kom med hver gang men fikk ofte ståplass.
Bussen går tilbake fra samme sted som du går av. Taxi fra Chania til Agi A (Triton) kostet 7 E. Taxiene kjørte veldig pent og behagelig, det samme gjorde bussene. Annette |
|
|||
|
|||
Gita, då blir det gyros i Chania.
Anette, vilken tur jag har att träffa på någon som just varit i A A! Jag har ju varit i Chania-trakten, men det var länge sedan och inte i AA. Tar gärna emot tips just för AA. Skönt att de kör lugnt, för det låter ju rätt så skönt och smidigt med taxi. |
|
|||
|
|||
Kom hem från Agi Apostolii för en vecka sedan var där med barn och barnbarn 3 och 5 år. Vi bodde på Flamingo,taxi tog vi till Chania 8 euro. smidigt och bra efter en stadspromenad med trötta barn och vuxna för den delen. Om man går upp till stora vägen,,,vet ej vilket hotell ni bor på,,,,så finns det ett ställe som säljer gyros jättegott man kan även ta med sig hem,,,perfekt då man är lite småtrött och barnen lite trötta efter heldag på stranden
Ha de bra |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Elca, våra barn är exakt lika gamla som dina barnbarn.
Skönt att höra att det verkar funka bra med sånarn i AA. Vi ska bo på hotell Okeanis Resort. Vilket bodde ni på? Janérik, det låter som en mycket bra lösning. Jag har ätit mycket medioker mat på tavernor och några fåtal ggr hisnande bra mat. (Bl a på en fantastisk fiskkrog i Chania, men minns ej var, förutom att den låg undanskymt bakom ngn fabrik i en liten hamn.) Så jag brukar tycka att det är lätt att rodda ihop en god sallad, tzatziki och lite lammkotletter "hemma". Man kan liksom leva utan de där 10 torra pommes fritesen och 10 ärtorna. Men en god gyros...det är något man bara kan få ute. Om ngn även har tips på vad man kan äta bra moussaka, friterad squash och vita bönor i tomatsås så är idel öra. *Fotrsätter att kapa tråden* |
|
||||
|
||||
Paralia i Agia Marina har god moussaka, friterad squash (och auberginer o svamp) kan du få på Leventis i Pano Stalos, gigantes äter man på Markos som ligger mellan Kato o Pano Stalos! Så fick jag göra lite reklam för mina byar också.
Gunilla |
|
|||
|
|||
Gunilla, vilka bra tips, tack!
Det blir trevligt att göra små avstickare för matens skull. Längtar redan. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Hej! Ni som varit till Agii Apostroli, hur är trafiken här? Lika vild som övriga kreta? Finns det någon souvenir-butik alls, hör bara talas om supermarkets? Skulle gärna åka hit, men får inget grepp om stället riktigt!
|
|
|||
|
|||
Hejsan Annron! Såg att Ni ska bo på Okeanis Resort! Om ni kommer åt en dator under semsterveckan så skicka gärna en liten rapport vad ni tycket om hotellet. Vi ska dit v.32 och är jättenyfikna både på Kreta och hotellet. Har inte hittat några kommentarer om hotellet (föutom Solresors) någonstans. Vi har bokat lägenhet med egen pool men eftersom det inte finns några direkta bilder på poolen så undrar man ju lite?:-). Det kanske bara är ett fotbad, he, he. Ha en skön resa!
Senast redigerad av KYSSEN den 2010-07-19 klockan 09:29. Anledning: Glömde ta citera Annrons inlägg |
|
|