Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-06, 14:08
Annika E Annika E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 7
Standard Tolon och Iria?

Hej,

Vi ska åka till Peleponnesos två veckor i sommar med våra tre barn 7,8 och 10 år. En vecka har vi hyrt en lägenhet i Koroni sen har vi också tänkt tillbringa några dagar (4?) i Napflion trakten. Jag har tittat på att ha Tolon som bas. Någon som varit där och kan rekommendera? Jag har även sett ett mindre ställe som heter "Iria" i näheten. Känner någon till det här? Eller finns det andra ställen jag borde välja som bas?

Vi kommer inte ha någon bil utan använda oss av lokalbussar, så jag vill bo på ett ställe där man kan ta sig runt på detta sätt, samt gå till strad och by.

Något annat som man absolut inte bör missa på Peleponnesos? Eller kanske någon annan del som är bättre att besöka än Napfliontrakten?

Stort tack på förhand!
Annika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-06, 15:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tolon och Iria?

Nafplio-trakten er et utmerket valg!

Hvis dere vil bo i nærheten av en barnevennlig strand, er Tolo et betydelig bedre utgangspunkt en Iria. Iria ligger langt fra det meste, stranden er ikke noe særlig å skryte av, landsbyen består nærmest av et par hus og transportmulighetene er dårlige.

Tolo har en lang, fin og langgrunn sandstrand som burde passe bra for barn. Selve byen er nokså turistifisert, men ikke så ille som f.eks. de mest populære chartermålene på øyene. Det finnes godt med bra spisesteder, særlig om man beveger seg litt vekk fra dem på stranden.
Bussene går til Nafplio (hvor en av hovedbusstasjonene ligger, den andre ligger i Argos) ca en gang i timen, fram til kl 8 eller 9 på kveldstid. Taxi mellom de to byene koster ca 10 euro (ca 1 mil).

Nafplio er selvsagt en mye hyggeligere by å bo i, og betydelig enklere om dere skal bevege dere rundt i fylket. Aberet er bystranden, som består av stein og ikke er særlig langgrunn - men ikke helt brådyp heller, litt avhengig av hvor dere bader fra. Selv ville jeg nok valgt å bo i Nafplio, og heller ta bussen til Tolo for bading på dagtid, men ha betydelig triveligere kvelder i Nafplio, med sine bilfrie gater, tre borger og yrende liv.

Jeg har nylig laget et nettsted om Nafplio og Argolida. Linken ligger inne under Nafplio-informasjonen her på Kalimera (under "Fastlandet" i menyen til venstre), vil du gå direkte er adressen: http://www.visitnafplio.net

Senast redigerad av Admirala den 2010-07-06 klockan 15:40.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-06, 18:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tolon och Iria?

Jag håller helt med Admirala om att bo i Nafplio och tillbringa baddagarna i Tolon.
För mig som jag såg Tolon den kväll vi var där är det i princip bara en lång lång "turistgata" längs stranden, inte så mycket mer.....men jag tittade kanske inte så noga eftersom vi bodde i Nafplio.

..stadsstranden är ju som sagt inte så himla fin för barn, men visst badade vi på en annan strand bara en liten bit utanför Nafplio? Går det buss dit?? Admirala, du vet vilken strand jag menar

Superbra val med Peloponessos...Dit åker jag på ensamresa 2011 då jag just tänker bo i Nafplio...

Lisssi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-06, 20:16
Annika E Annika E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Tolon och Iria?

Hej,

Stort tack till er båda för era svar!

Ok, jag känner mig nog mer sugen på att bo i Nafplion efter att ha läst era svar. Gillar att det är lite trevligt levande by och kvällsliv oxå. Jag har dock lite svårt att hitta bra boendealternativ för oss. Om möjligt skule jag föredra något lite mer lägenhetsaktiigt med egen uteplats/balkong - eller ett rum där vi iallafall får plats alla fem. Någon som har tips på boende som skulle kunna passa?

Stort tack på förhand!
Annika
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-06, 21:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tolon och Iria?

Admirala bor ju i Nafplion. Skriv till hennes inbox så kanske hon har tips. Hon är så himla hjälpsam.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-06, 23:15
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Tolon och Iria?

Tolon er et av disse stedene som ikke er spesielle på noen måte, og som ikke har noen store attraksjoner, men som likevel på en merkelig måte fikk oss til å trives bedre enn mange andre plasser vi har vært. Utrolig vennlige og imøtekommende mennesker, gode (og varierte) tavernaer, fine områder å gå små turer, og en veldig laid-back stemning. I tillegg var stranden bra og barnevennlig, selv om det ikke betyr noe særlig for meg.

Kort avstand til Nafplion - med gode bussforbindelser - var et absolutt pluss. Med barn på den aldrern dere har, tror jeg egentlig at jeg ville valgt den motsatte varianten av det Admirala anbefaler, og bo i Tolon og ta noen bussturer inn til Nafplion. Men uansett valg, tror jeg dere vil få en fin tid i området der.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-07, 08:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tolon och Iria?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..stadsstranden är ju som sagt inte så himla fin för barn, men visst badade vi på en annan strand bara en liten bit utanför Nafplio? Går det buss dit?? Admirala, du vet vilken strand jag menar
Du mener nok Karathona, den ligger ca 3 km fra Nafplio, men det går dessverre ikke buss dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Annika E Visa inlägg
Hej,
Ok, jag känner mig nog mer sugen på att bo i Nafplion efter att ha läst era svar. Gillar att det är lite trevligt levande by och kvällsliv oxå. Jag har dock lite svårt att hitta bra boendealternativ för oss. Om möjligt skule jag föredra något lite mer lägenhetsaktiigt med egen uteplats/balkong - eller ett rum där vi iallafall får plats alla fem. Någon som har tips på boende som skulle kunna passa?
Det finnes ikke leilighetshotell i Nafplio, iallfall vet ikke jeg om noe. Hotell Marianna (link ligger på Kalimeras Nafplio-info og nettstedet mitt) har familierom, men ikke alle har uteplass så det må du be om dersom du bestiller der.

Flere andre hotell/pensjonat har familierom med plass til fem, men jeg vet ikke om de har balkong/uteplass. Du kan f.eks sjekke med Hotel Latini og Pension Omorfi Poli. Det kan være problemer å finne ledig hotellrom i Nafplio sommerstid, så jeg ville bestillt på forhånd.

Gi beskjed hvis ingen av disse forslagene passer, så skal vi nok klare å lete fram noe annet!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT