|
|||
|
|||
Hemkommen!
Ok...jag lovade att återkomma med mina tankar om Samos!
Vi har varit 15 dagar i Pythagorion och vi har bott ca 2 km från byn vilket gav oss många promenader! Jag blev positivt överraskad och hade nog väntat mig mer "charterstämning" än det lilla som nu kan tänkas vid hamnpromenaden. För våra tonåringar var det ju helt super att själva knata runt och de tyckte det var kul att det fanns lite att titta på. Vi hyrde bil och åkte runt Karlovassi,Kokkari,Mytilini (underbart fint!) och jag slogs av hur enormt gulligt Kokkari var-men hur HEMSKT det var med alla inkastare-mycket värre än i Pythagorion! Vi kunde inte gå en meter utan att de kastade sig på oss och sa "vill ni titta på menyn svenskar?" och jag har under alla kvällar i Pythagorion aldrig varit med om detta. Det förtog verkligen stämingen! Vi tog Samos Star till Patmos och bussen till Chora och klostret-där åt vi lunch och njöt av utsikten-verkligen ett tips! Varmt var det... Bussresan ner till Skala gick runt ön vilket var kul. Vi tog oss till vattenfallen där barnen och min man tog sig BORTOM vattenfallen så de hade det onekligen tufft att kravla sig tillbaka - själv satt jag på den BEDÅRANDE tavernan uppe på berget och bara njöt av miljön-det var nog bland de finaste tavernor jag sett med alla fina gamla möbler och inramade gamla fotografier. Det var FINT att sitta där och dricka Samosvin och läsa. Barnen och min man vandrade upp till Manolates och tog sig till Mikro Seitini genom skogen-en paradisstrand! Dock utan skugga så de åt sina spenatpajer i ett hål i berget och sedan snorklade de i det torkosa vattnet! En ljuvlig måltid intog vi på den mittersta tavernan på Tsamadou Beach - det var magnifikt att se havet uppifrån terrassen. På El Toro nere på hamnpromenaden i Pythagorion åt vi de två absolut godaste middagarna - vällagat och roliga menyer med vildsvin i myntasås t.ex. Däremot blev jag besviken på upphypade Elia - de har nog fått lite hybris av allt bra som stått om dem för väntatiden var alldeles för lång medan "vänner" till ägaren gick före - inget citronvatten att tvätta händerna med till de grillade räkorna och när vi frågade om innehållen i såserna sa de bara "secret". Sådant faller tokbort för mig-mat ska inte vara en hemlighet utan en upplevelse! Mitt tips är att ta sig bort från hamnpromenaden och ut bakom piren till tavernorna med bord på stranden-det var mäktigt att sitta och titta på en fullmåne och havet och sippa vin! Istället för att inta drinken på de skräniga barerna längs huvudgatan-ta er upp på den lilla chillbaren en trappa upp några hundra meter till höger om Elia. Där satt vi och drack Mojitos till tonerna av bra musik. Det var en liten rapport-jag återkommer med nästa. |
|
||||
|
||||
Sv: Hemkommen!
Det låter som att ni har haft en bra semester på Samos! Vi har bara knappt en vecka kvar nu tills vi åker, ska bli så skönt!
Har läst många inlägg här på forumet om vattenfallet, var på ön ligger det och går det att ta sig dit med bil eller vespa? Hälsningar Jonna! |
|
|||
|
|||
Hej igen!
Åh lyllos som har ditt underbara kvar Men jag har verkligen njutit av varenda sekund så jag har lovat mig själv att LEVA på detta nu! Vattenfallen ligger vid Karlovassi (Potami) och det är en FANTASTISK promenad genom vad som känns vara tropisk regnskog-ha kameran med för vi såg fantastiska trollsländor! Ni går tio minuter ungefär genom skogen och sedan kommer det LILLA vattenfallet brevid den tror jag mest branta trappa jag gått på någonsin! Det var en utmaning vill jag lova och inget för jättesmå barn eller dem som har ont i kroppen. jag var helt SLUT i benen i tre dagar haha! Däruppe på berget kan sedan resan mot det andra vattenfallet börja - och när ni kommer fram finns där ett rep att klättra på och DÅ ÄR NI FRAMME! Fortsätt inte efter det! Hej från Katti! |
|
|||
|
|||
hej igen igen!
Ni åker med bil eller vespa ja! Glömde svara på frågan! |
|
|||
|
|||
Hej Katti!
Måste fråga eftersom vi fick ett infall att ta en resa till Samos om 2 veckor trots vi var där förra året också. Men något gjorde att vi ville tillbaka igen. Framförallt Pythagorion. Charmen kanske? Katterna som åt fisk? Myset? Men min fråga är angående ställer som du kallade för chillbaren. berätta mer om detta. Vart det ligger, utsikt mot något? Om du minns namnet etc... Tack på förhand! / Fredrik |
|
|||
|
|||
Hej Fredrik och LYLLOS ER som ska dit igen! Jag skulle vilja åka dit DIREKT!
Det är ju så tokigt att jag inte minns vad baren heter och jag letade efter kvittot förgäves! Men när du är vid hamnpromenaden och står framför Elia så fortsätter du gå förbi -dvs du har piren med statyn över Pythagoras på din högra sida och fortsätter gå så du hamnar på nästa lilla gata med tavernor. Du kommer då att se en "balkong" över en av tavernorna där det verligen syns att det är chillbar-de har en veranda ut mot gatan och du går en lång trappa upp. Väl däruppe är det jättemysiga soffbänkar med kuddar och du kan verkligen njuta av din goda drink! Här är ett foto jag hittade där du ser baren med skylten-jag ser dessvärre ej namnet... http://www.panoramio.com/photo/9607407 Hoppas det kan vara till någon hjälp... |
|
|||
|
|||
Jag glömde skriva att utsikten är mot vattnet - det är tavernor framför på gatan men denna bar är uppe på terrassen så du hamnar högre upp.
Mycket trevligt! |
|
|||
|
|||
Hej Katti!
Tack för ditt snabba svar. Förstå din begäran om att åka tillbaka. Det tyckte vi också när vi kom hem förra året. Vi letade för 1 vecka sedan efter en bra och billig resa. Eftersom vi bara hade en dag vi kunde resa på var vi väldigt begränsade. Att vi då fick upp samma resemål och samma hotell som vi bodde på förra året tar vi som ett tecken Vi hade inget val än att boka det. Gällande baren du skrev om tror vi att vi veta vart den ligger. Om jag inte minns helt fel så mitt emot ligger det två restauranger som har servering på stranden. Samt en tredje som stängts ner. Vart bodde ni? Vi bodde/ska bo på ett litet lägenhetsboende som heter Lito (fritidsresor). Extremt mysigt och enkelt. Finns c:a 10 lägenheter med vad som behövs. Fast ingen pool, restaurang eller något sådant. Och bara en gata bakom strandpromenaden. / Fredrik |
|
|||
|
|||
Hej Katti. Jag läser att Du gjorde en utflykt till Patmos från Samos och att Du åkte med en båt som heter Samos Star. Utgick Samos Star från Pythagorion? Hur lång tid tog det till Patmos? Sista frågan, hur dags gick båten från Samos? Anledningen till min fråga är att vi köpt en resa till Patmos/Samos i september av Apollo och det kanske då är Samos Star som vi skall åka med.
Vi har fint väder i Gbg men nu börjar jag längta till Samos o Patmos |
|
|||
|
|||
Hej! Resorna till Samos går ju på onsdagar från Göteborg och då avgår båten Nissos Kalymnos kl 14.30 från Pythagorion till Patmos.Turen tar ca 3,5 timmar och det är en härlig tur förbi de små öarna Arki och Agathonissi! Åtminstone i maj använde både Apollo och Fritidsresor den avgången.Ha en härlig semester på underbara Patmos
Marouli |
|
|||
|
|||
Tack för Ditt svar Marouli. Det blir förhoppningsvis en lugn o fin tur om man jämför med Flying Dolphins.
|
|
|