|
||||
|
||||
Bra resetvättmedel
Vilket tvättmedel för handtvätt brukar ni ha med er på resan?
Funkar det både i kallt och varmt vatten? |
|
||||
|
||||
Sv: Bra resetvättmedel
Y3 portionspåsar. Fungerar i både varmt och kallt vatten. Passar till fintvätt och tar liten plats.
Eva |
|
||||
|
||||
Hej Elisabet! Jag brukar använda vanligt handdiskmedel, när jag tvättar i Grekland. Funkar bra. Och så kan man ha det, när man diskar också.
|
|
|||
|
|||
Jag kör med det vanliga tvättmedlet... Typ ariel eller persil eller vad jag har hemma då...
|
|
||||
|
||||
Jag brukar också ta det mitt vanliga tvättmedel och tycker det funkar helt okej för ett par veckor, fast riktigt rent blir det ju inte och nu är jag intresserad av att hitta något som tvätten verkligen blir ren av eftersom jag ska på en långresa till vintern.
Tar gärna emot fler tips. |
|
||||
|
||||
Vi använder "Travel wash" och det har fungerat bra. Finns på vagabond.
Senast redigerad av Siri A den 2010-07-14 klockan 00:19. |
|
||||
|
||||
Vi tar med flytande tvättmedel av samma sort som vi använder hemma. Funkar perfekt eftersom det löses upp direkt. Om det är bra i kallt vatten vet jag dock inte.
|
|
|||
|
|||
När barnen var små så lämnade vi alltid in tvätt på tvätteri, brukar finnas på de flesta ställen. Ganska billigt och blev klart samma dag eller dagen efter. På detta vis kunde vi hålla ner antalet kläder att ha med på 3 veckors resor lite mer begränsat.
|
|
||||
|
||||
Jag skulle vilja slå ett slag för Indiska såpnötter så kallade tvättnötter! Har använt dessa nu i 3 månader och är jätte nöjd! Googla för jag kan nog inte lägga in en länk här..?
Camilla |
|
|||
|
|||
Jag tvättar i vanlig flytande duschtvål om jag inte hittar något lämpligt i småförpackningar på plats. Blir lika rent som med Y3 och liknande och man slipper släpa med sig extra påsar.
|
|
||||
|
||||
Y3 tycker jag funkar bra, men har man fått fläckar så är ju galltvålen ett måste! Tar bort det mesta!
//Kerstin |
|
||||
|
||||
Den flytande finns i inredningsbutiker här i Sverige, kostar mellan 150 och 200 för en halvliter med pump. En fin present men jag tycker inte riktigt att den utklassar all annan tvål, vilket den borde göra med det priset
För att ta bort fläckar har jag ibland, när jag kommit ihåg det, tagit med en liten liten flaska med galltvål. |
|
||||
|
||||
Den grekiska motsvarigheten kallas helt enkelt "to prasino",= "den gröna", och används till allting. Det finns folk som gör egen tvål fortfarande. Eftersom den inte har parfymdoft och är mycket billig har den ansetts mindre fin än " moschosapono" = "tvål som luktar gott". På sextiotalet, när jag först blev bekant med min man kunde jag inte fatta varför han bunkrade upp med alla möjliga tvålar, Lux och Palmolive och allt vad det var. Det var en vanlig present, lite lyx i tillvaron. Vi hade ett skåp fulllt med tvål som togs ner till Grekland på semestern...
"To prasino" duger till allt, inklusive schampo och golvtvätt. Man kan riva den på rivjärn och har då tvåltvättmedel till tvättmaskinen. |
|
|||
|
|||
hej1
Jag hittade vit olivtvål när jag var på Thassos har jag aldirg sett tidigare. vet ngn skillanden mot den vanliga gröna? |
|
||||
|
||||
Halloj snart sitter man på planet igen!
Jo jag vill ta med tvättmedel och har hällt upp mitt vanliga tvättmedel i pulverform i en genomskinlig plastpåse.. Blir det liv i luckan för det ser märkligt ut eller så |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som hade Y3 i handbagaget nyss |
|
||||
|
||||
Jag har använt schampo om jag bara ska skölja upp något lite snabbt.
|
|
|