|
|||
|
|||
Samos stad
Om tre veckor åker vi äntligen till Vathi (jag och min femtonåriga dotter) på två veckors efterlängtad semester. Vill bara passa på att tacka för alla tips jag fått genom att läsa här i forumet. Vi kommer nog att varva bad och sol med ganska många utflykter. Hur är prisläget på Samos och märks den ekonomiska krisen av på något sätt?
|
|
|||
|
|||
Sv: Samos stad
Priserna har inte stigit från förra året (i Vathi), jag märkte ingen skillnad. Om 3 personer delar på 2 olika sallad, äter 3 varmrätter (vanlig grekisk husmanskost), 2 st 0,5 ltr öl och en liten kanna vin blir notan ca. 30:- eur. (10:-/pers.). Bensinpriset hade stigit från att vara förra året ca. 1,15 per liter till 1,60 per liter. Annars är det som det har varit de senaste åren.
|
|
|||
|
|||
Tack för svaret, det är bra att ha lite hum om hur vi ska beräkna reskassan. Vi har börjat starta nedräningen nu, 12 dagar kvar, och har börjat att få lite resfeber.
En annan sak jag funderat på är hur man tar sig till Psili Amos öster om Pythagorion från Samos stad om man nu inte vill hyra bil eller moppe? Är det buss till Pythagorion och sedan båt? Finns det någon taverna i Vathi som har bra grekisk musik som man inte bör missa? |
|
|||
|
|||
Ihvertfall tidligere har det i høysesongen gått buss fra Samos by til Psili Ammos. Jeg tok den selv en gang, men det er over ti år siden...
|
|
|||
|
|||
Enklast at ta sig till Psiammos mellan Vathi och Pythagorion är taxi. Kostar kanske 15 euro från Vathi. Live music fanns i juni i Rakomeladiko och Apovrado (de är grannar) på gågatan. De turades om i olika kvällar. Ha de bra i "vår andra hem" Vathi.
|
|
|