Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-22, 22:33
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Vädret i september?

Funderar på en resa utan barn i september. Om Gud vill och hälsan håller! Vi har bara åkt mitt i sommaren pga skollov, så jag undrar - hur brukar vädret vara i september? Är det mycket folk, turister? Och havet - temperaturen?
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 23:58
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008
Standard Sv: Vädret i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Funderar på en resa utan barn i september. Om Gud vill och hälsan håller! Vi har bara åkt mitt i sommaren pga skollov, så jag undrar - hur brukar vädret vara i september? Är det mycket folk, turister? Och havet - temperaturen?
Hejsan.
Har nu åkt i sept. mån. 12 år i rad. Hittils har vi alltid haft bra väder. Det börjar alltid blåsa mer på hösten, men det är bara varma vindar som blåser. Dagstemp. brukar ligga mellan 25-30 grader. Är man vid havet kan vissa kvällar bli ngt svalare så att det behövs en långärmad tröja. Har dock upplevt många varma kvällar också. Detta har gällt på dom olika Grekiska öar som vi har besökt. Vi har som regel åkt 3:e veckan i sept. Havet är underbart att bada i då för det är betydlig mer uppvärmt än på våren(har även testat Kreta under Maj mån). Har aldrig åkt under sommaren, men jag kan tänka mig att det är mer turister då.
Hoppas verkligen att ni kommer er iväg till hösten. Har ni någon speciell plats ni vill åka till? Vi åker till Agia Marina i sept. En plats jag kommer att återvända till då tillfälle ges är Georgiopolis. Där fanns liksom allt, byakänslan, tavernor, promenadstråk och den underbara långa sandstranden.
MVH
KK
Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 10:31

Varma vindar och uppvärmd hav låter inte helt fel! Bara det fläktar lite, så brukar det kännas bra.

Vi har alltid åkt mitt i sommaren, och det kan vara som att befinna sig i en bastu... men vad gör man när man har skolbarn?

Vi har tittat på just Agia Marina - men inget är bestämt än. Jag funderade på ifall det kan regna i september redan, brukar det göra det på Kreta?
Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 11:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

På Kreta har jag varit några gånger i september med utmärkt väder och varmt hav. Däremot blev det lite väl svalt ett par dagar på Lesvos förra året och kvällarna kunde ha varit varmare men den ön ligger betydligt längre norrut. Jag tycker att det är större variationer i vädret nu än när jag började resa till Grekland men det gäller väl världen i stort.

Finns många fördelar med resor i september som färre turister och billigare boende men om ni reser charter är priset kanske detsamma.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 11:19
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Varma vindar och uppvärmd hav låter inte helt fel! Bara det fläktar lite, så brukar det kännas bra.

Vi har alltid åkt mitt i sommaren, och det kan vara som att befinna sig i en bastu... men vad gör man när man har skolbarn?

Vi har tittat på just Agia Marina - men inget är bestämt än. Jag funderade på ifall det kan regna i september redan, brukar det göra det på Kreta?
Hej igen.
Under dom åren vi rest till Kreta har vi knappt uplevt ngt regn. Har alltid haft toppenväder. Om än det varit ngt mulet har det alltid varit varmt. Men upplever faktiskt som att klimatet förändrs ngt överallt, så jag hoppas att det forfarande blir bra till hösten som det brukar vara.
Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 11:26

I dessa dagar kan ingen garantera hur vädret blir, det kan vara helt upp och ner. Men lite fingervisning - hur har det varit de sista åren?

Vi åker nog charter (om vi åker!) - priserna är behagligt sänkta i augusti och september, om man letar lite...

Tanken på en vuxenresa är lockande och skrämmande. En vecka utan killarna, jag kommer att lida mest. Navelsträngen är svår att klippa!
Svara med citat
Gammal 2010-07-25, 10:10
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Det är klart att ni skall åka.
Skördetid på Kreta och ni kan vara med om att skörda vindruvor med efterföljande måltid (ja det är bara ett exempel). Som du vet, är det bara att vara lite nyfiken och så rätt som det är deltar man i gemenskapen. Det är så lätt på Kreta.
Baden är som bäst, vattnet varmt, och man kan ligga och njuta av timslånga bad.
Kvällarna fortfarande ljumma och förföriska, wow kan ni verkligen motstå detta.............jag undrar?!.
Därtill maten, vinet och atmosfären. Järfälla är ok men..........
Kriti stin kardia mou
lars
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.