Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-24, 11:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Rysansvärda bjudviner

Här och där i övärlden drabbas vi i all välmening av att hotell- och pensionatsägare vill bjuda oss en flaska av hans/hennes utsökta hemtillverkade vin. Oftast smakar vinet terpentin eller vinäger...

Vaggelis pappa på Hotel Prokopios/Naxos har under åren förärat oss många flaskor av hans "ädla" vin. Detsamma har alltid av oss hivats i vasken såsom odrickbart, men vi har alltid hållit minen och lovordat de ädla dropparna.

Hur gör ni? Lovordar och häller på vasken, eller säger som det är att brygden är nästintill odrickbar.

Detta är ett dilemma. Man vill ytterst ogärna såra någon i onödan.

Förvisso har vi vid enstaka tillfällen erhållit drickbart vin, men detta tillhör undantagen.

Låt mig avslutningsvis därtill konstatera att de flaskor olivolja vi erhållit som gåva varit av mycket hög klass, och hemburits att användas i matlagningen här hemma.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 11:58
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Rysansvärda bjudviner

Kjenner til problemet

Selvsagt takker jeg og skryter av vinen etterpå. Det er en gave, gitt i stolthet, og det ville ikke falle meg inn å kritisere de "edle" dråpene. Det er akkurat som å få en hvilken som helst annen fæl gave, man takker og smiler, men bytter den neste gang man er i byen - eller gjemmer den bort innerst på loftet.

Verre er det jo når man skal drikke vinen sammen med hun/ham som har gitt den. Da hjelper det på med isbiter/vann i glasset Eller eventuelt plutselig bli avholdskvinne
Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 12:21
anoula
Gäst

Jag dricker svärfars hembrygda vita vin med välbehag. Helt ekologiskt, utan tillsatser och faktiskt riktigt gott om det dricks väl kylt och med grekiska tillbehör (helst hortopita).

Det är inget Amarone vi snackar om dock
Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 12:43
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Även "betalviner" kan vara rysansvärda. Efter tre veckor med ett antal "husets röda" på tavernorna kan man konstatera att ett litet fåtal var goda, några okej och några nästan odrickbara.

Sista kvällen kostade vi dock på oss en lite dyrare flaska, en Kanenas från 2006. Den var riktigt god! Som tur var lyckades jag hindra kyparen från att sätta flaskan i en isfylld vinkylare och förklara att vi inte vill dricka iskallt rödvin...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 16:39
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Sista kvällen kostade vi dock på oss en lite dyrare flaska, en Kanenas från 2006. Den var riktigt god!
Grekiska viner kan vara helt fantastiska, men många greker saknar helt kunskap om vin och grekerna är oerhört dåliga på att marknadsföra sina viner - systembolagets sortiment är inget att hurra för direkt.
Resultatet blir att de flesta tavernor helt saknar vinlista, ställer fram en karaff kallt rödvin på bordet och så blir ryktet därefter. De har sig själva att skylla helt och hållet.
Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 13:33
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Känner till problemet. Eftersom jag själv abetar med vin är jag alltid extremt noga med att inte kritisera "bjudvin". Hemgjort eller ej.
Men jag minns en gång när vi stått ut en vecka med att "bjudas" på hemkört rosévin.
Vi var ett litet gäng gäster som värdparet gillade och varje kväll så skulle det bjudas på detta vin - ur Johnny Walker-flaskor. Alla försökte hälla ut det när ingen såg. Men då kom de ju genast farande med påfyllning.
Till slut en kväll sa någon: Nej tack, vi är inte så sugna på vin ikväll."
Då såg vi desperationen lysa ur värdparets ögon. "Ni MÅSTE dricka! Vi har hela källaren full av det här odrickbara vinet!" Det visade sig att det var någons föräldrar som gjort vinet och tvingat på dem det.
Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 13:47
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
"Ni MÅSTE dricka!
Haha vad hemskt!!
Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 15:02

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
... ställer fram en karaff kallt rödvin på bordet och så blir ryktet därefter.
Synes det er verre når de setter fram en karaffel romtemperert rødvin på bordet

Altfor mange, ikke bare i Hellas, oppfatter romtemperert som "den temperaturen som er i rommet man drikker vinen i" (som kan være over 30 grader i Hellas ).

Noe som selvsagt er helt feil. Antakelig kommer uttrykket romtemperert fra en tid da rommene var adskillig kaldere enn de er nå, i vår elektrisitetsoppvarmede verden.

En rødvins temperatur skal aldri være over 18 grader, og det gjelder for de edleste druene. En billig/enkel rødvin skal ha rundt 15 grader. Om bare grekere (og andre) kunne lært seg det!!!!

En kald rødvin blir fort varmere i Hellas, så jeg vil helst ha rødvinen min servert iskald der, gjerne i isbøtte. Den varmes fort opp til 15 grader i glasset. (Jeg drikker ikke såååå fort )
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 08:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hur gör ni? Lovordar och häller på vasken, eller säger som det är att brygden är nästintill odrickbar.
Vi har burit hem hur många flaskor odrickbar dryck som helst. Vi bugar och tackar, bär hem till Sverige, och slår ut i vasken.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 09:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

En hotellvärdinna i Rodakino på Kreta, serverade oss en karaff av hennes mans egengjorda vin. Totalt odrickbart. Hon blev inte glad, då vi beställde in en flaska riktigt kretensk vin istället.
På Ikaria serveras det ett starkt vin, som jag inte heller faller mig i smaken. Men vi är ju alla olika.

Annars är jag överlag rätt nöjd med vinerna som serveras. I Grekland har man inga högre krav på dryckjommet, utan bara man har en trevlig stund.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 09:37
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
En kald rødvin blir fort varmere i Hellas, så jeg vil helst ha rødvinen min servert iskald der, gjerne i isbøtte.
Jo, kyla fungerar ju som smakdödare också, så det kanske är därför de serverar det kallt .
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 10:42
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Jo, kyla fungerar ju som smakdödare också, så det kanske är därför de serverar det kallt .
Jupp, man ska helst vispa dem med elvisp en timme och servera dem iskallt om man vill lida så lite som möjligt.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 15:00

Citat:

Håper Arne unnskylder at vi er litt på villspor i forhold til hans innlegg her

Jeg/vi bestiller gjerne gode viner til maten, også røde, men har blitt skuffet litt for mange ganger over rødvinen - som kommer "romtemperert". 30-graders rødvin er udrikkelig, uansett hvor edle dråper som er på flasken. Det finnes masse gode rødviner i Hellas, skulle bare ønske spisestedene kunne lære seg å servere rødvin med riktig temperatur (noen gjør det, selvsagt, men...).
Og når vi ber om isbiter/vinkjøler til 30-graders rødvinen blir vi sett på som idioter

For de spesielt interesserte, her er en tabell som viser hvilke grader vin skal ha:
http://www.winelist.com/preparing-wi...ht-temperature
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 15:19
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Håller helt med Admirala. Hellre för kallt vin än för varmt. Det kalla rödvinet hinner värmas upp till perfekt dricktemperatur medan jag väntar på maten.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 18:41
anoula
Gäst

Citat:

Og når vi ber om isbiter/vinkjøler til 30-graders rødvinen blir vi sett på som idioter
Kan tänka mig att om det röda vinet är sött eller halvtorrt och iskallt så blir det lite Sangriastuk på det. Det är ju aldrig fel på sommaren. Ska testa faktiskt.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 19:38
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Håller med Admirala. Så gör jag även hemma i sommarvärmen! Ett kallt vin hinner bli perfekt tempererat åtminstone en liten stund medan det dricks. Medan ett redan för varmt vin...

Senast redigerad av Stomatol den 2010-07-28 klockan 19:47.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 22:34
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
En rødvins temperatur skal aldri være over 18 grader, og det gjelder for de edleste druene. En billig/enkel rødvin skal ha rundt 15 grader. Om bare grekere (og andre) kunne lært seg det!!!!
Ja, så är det ju! (Linket till tabellen din är bra och läsvärd!)
Har de inte tempererat vinet ber vi om en kylare. När vi har beställt ett gott vin och ser fram emot det, känns det bara fel att dricka det till grekisk rumstemperatur. En kylare vid bordet förbättrar temperaturen medan vi väntar på huvudrätten och vinet vinner enormt på det!

Gott vin med kylare bredvid bordet på senaste semestern - en kväll det skulle vara lite extra. Ingen tittar konstigt på oss när vi ber om en kylare till rödvinet om det närmar sig 25-30 grader. Möjligen ser de lite stressade ut i jakten på en kylare, men tittar konstigt, det har vi faktiskt inte upplevt.
Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 10:41
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Hej
Vi har också burit hem många 1,5 lit petflaskor med hemgjort vin. Som till min stora förvåning blivit mer drickbart efter lagring längst bak i skafferiet. Smaken var mycket lik portvin. Sen har jag faktiskt använt vinet till bål, och då har det smakat gott uppblandat med andra drycker. Jag har kvar någon flaska Retsina i källaren i stugan, har aldrig blivit förtjust i denna typ av vin, så där får dom ligga på lut. Jag har inte hjärta att hälla ut det i slasken, då jag forslat det ända hem. För oftast kommer dom med gåvor precis då man ska åka iväg hemåt. Men som Arne skriver så är olivoljan oftast mycket fin.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 07:41
carjoh carjoh är inte uppkopplad

Hej!
Vi har precis som Arne och många av er andra hållt god min inför värden på det ställe vi bott på när han kommit med sitt vin.

Första gången vi bodde hos Costas blev vi glatt överraskade när vi anlände efter midnatt, och det låg en 1½ liters petflaska vin i kylen. Detta förbyttes snabbt i diverse ansiktsgrimaser när vi smakat det... Utseendemässigt såg det också ut som ..diskvatten. Vi såg dock till att innehållet i flaskan minskade lite varje dag under vår vistelse...

Samtidigt som vi, bodde där också ett gäng engelsmän. Dagen innan deras avresa kom ett av paren bort till oss och undrade om vi ville ha vinet som blivit över. Vi tackade artigt nej, och de berättade att de bott en hel del år hos Costas. Varje år kom han med detta odrickbara vin till dem både när de anlände och när de sedan skulle resa hem. De hade inte heller hjärta att säga något, utan hällde ut vinet på vägen till flygplatsen.

När vi sedan skulle lämna Costas, kom han med lite avfärdspresenter, vindruvor, vattenmelon och såklart detta vin. Vi tackade glatt, la allt i bilen och efter en halvtimmes körning stannade vi och tömde ut vinet i dikeskanten.

Året efter återkom vi till Costas ungefär vid samma tid. Engelsmännen var också där. En kväll skulle det trampas vin. Ett ton vindruvor anlände till cementkaret och alla vi gäster fick hjälpa till med vintrampandet. Under tiden bjöds det på raki ( urrh... vilket jag inte gillar), och kakor. När vinet sedan var färdigtrampat var det fest. Värdparet bjöd oss gäster och en del vänner på middag med diverse olika rätter dukat på långbord. Och till detta serverades såklart husets egna vin (från förra året)... Vi och engelsmännen hade roligt åt denna vedervärdiga dricka. En hel del hamnade bland blommorna när mörkret fallit och ingen såg. ...
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 08:47
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Åh det där vinet är sååååååååå gott!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.