Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-26, 12:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Varmt

-helt enkelt, -varmt.

Den gångna natten upplevde jag som varmast hittills, kanske inte i gradtal men i fuktigt tryckande luft som inte fläktarna lyckades flytta på.

Det råder för närvarande "bounéndes", den svaga sydvästliga vind som medför dis , nästan dimma. Gammeljajan sa att den vinden fick fikonen att mogna.

Jag började kolla lite på vindar och fann att de italienska namnen råder här. I Dodkanesaområdet inte så konstigt eftersom det var italiensk överhöghet från 1912 till 1945, och vem vet om inte tidigare korsfarare och venetianska handelsmän hade med saken att göra också?

Mistral-maistros från nordväst, Tramontana eller Bora fron norr , Graigos -Grecale från nordost, Levante från öster, Sirocos-Sirocco från syd och sydost, Ostria-Ostro från syd, Garbis-Libecco från sydväst, Bounendes-Poniente från väst.

Men meltemin då? Den starka sommarvinden från norr? Namnet kan ha att göra med "mal tempo" , dåligt väder och den ställde till det för segelbåtarna eftersom den kan vara både stark och långvarig, mest tiden maj-sept.

Siroccon (Notias, sydlig) för med sig en massa Saharadamm som ligger precis överallt.

Nuförtiden är det väl bara nöjesseglarna som håller reda på vindarna eftersom varenda fiskare har motor i båten, men man kan ju föreställa sig hur det var att segla och ro förr i tiden. Att vara galärslav var nog inget man drömde om.

Jag har varit med om en oerhört snabb ändring av vädret när vi var ute med båten, och det var ganska skrämmande.

För våra kära turister är der förstås lika obehagligt när båtar inte får lämna hamn på grund av storm med missade flyg som följd.

Just nu skulle jag dock välkomna några Beaufort så att tvätten torkar åtminstone!
Svara med citat
Gammal 2010-07-26, 13:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varmt

Vi har också haft en varm och fin sommar i Sverige. Här i norr sitter vi just och väntar på ryssvärmen som ska stryka efter vår kust och ge oss några riktigt behagliga sommardagar. Den var utlovad från ca kl 14.00 idag så nu är det inte många minuter kvar. Ganska behagligt redan med över 22 grader
så om bara molnen som gav oss välbehövligt regn igår skingar sig får vi en härlig afton och kväll.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-07-26, 14:04
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
-helt enkelt, -varmt.
Euh jotack. Jag gick till Pappou och tillbaka för att handla och jag måste ha tappat 3 kg svett på vägen.
Vi har samma vind här, om man nu kan kalla det för vind. Perfekt för nattbad dock, ikväll är det dags igen . Om fikonen mognar blir det ett pluspoäng till.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 10:32
Monica Ps avatar

Jag ville veta mer om vindar så jag sökte upp expertisen, i detta fall min mans halvkusin Antonis Michail, kallad Germanos, som har varit fiskare i hela sitt liv. Nu sitter han som en annan turistattraktion ihop med andra gubbs och knyter nät i skuggan under ett träd där alla turister går förbi. Jag frågade inte om dom har betalt av kommunen för att se traditionella ut... vad gäller vindar fick jag följande lektion:

Bora, Tramontana kan heta Katevasi också (" den som drar ner") och det är den kalla nordanvinden , på sommaren motsvaras den av den varma Meltemin.
Från nordöst kommer Graigos och från öster Levandes. Sirocco och Ostria står bara på kartor, däremot har den fruktade Garbis flera namn: Epiliotis, Vardaris,Throubos- det är den häftiga sydvind som kan medföra virvelstormar och som slår till helt apropo. Bounendes och Maistros kommer från italienhållet och bounendes är alltid fuktig och varm.
Det fanns flera namn sa fiskargubbarna och det är klart, ett sånt viktigt fenomen har många namn.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 10:39
anoula
Gäst

Jätteintressant det här med vindar. Jag frågade min Herr Grek och han sa ungefär samma sak: Vindarna har ofta flera namn och du får olika svar beroende på vem du frågar. Namnen är vackra hur som helst.

Jag kan absolut inget om vindar, men det känns som om vi fått tillbaka vår Meltemi här på Rhodos. Hur är det hos er?
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 11:34
Monica Ps avatar

Ja, idag blåser det Meltemi igen, gudskelov, för vi har en del utearbete att göra idag. Kånka bräder i hettan...
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 14:41
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vi har också haft en varm och fin sommar i Sverige. Här i norr sitter vi just och väntar på ryssvärmen som ska stryka efter vår kust och ge oss några riktigt behagliga sommardagar. Den var utlovad från ca kl 14.00 idag så nu är det inte många minuter kvar. Ganska behagligt redan med över 22 grader
så om bara molnen som gav oss välbehövligt regn igår skingar sig får vi en härlig afton och kväll.

Eva
Ja du Eva! Har du sett till nån ryssvärme??? Här i Sikeå har den då inte visat sig!!!!!!
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 15:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Nja 22-23 grader räknas nog inte som ryssvärme. Tydligen lär den hålla till lite längre norrut men det är ändå ganska behagligt ute just nu.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 15:06
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Ja appropå varmt så gjorde vi Briam i förgår ute på landet i värmen köket återfick inte normal rumstemperatur förrän sent på kvällen .det måste väl ha varit ännu varmare för dig el. har du utekök också?Briam "et blev jättegott.Som tack vill jag gärna returnera m ett recept på lax som jag lagar både i Sverige o i Grekland .Lax fileer i lagom stora port.bitar (på Kreta köper jag dom på Lidl) smörj in dom med grön pesto in i ugnen 180-200 grader i 12- 14 minuter.jätte gott och kan även ätas kalla dagen efter till kall Briam .Hälsn Jan
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 16:10
Monica Ps avatar

Många människor grillar ute- lukten är ju förförisk!- men jag föredrar att laga mat inne nära kylskåp och bord och knivlådor och diskbänk.

Däremot investerade vi en blygsam summa i en liten separat convektorugn som kallas Robot. Vår vanliga spis är urgammal men får duga ett tag till. Denna Robot har blivit min favorit! Biffar,kotletter, fisk klart på nolltid, ingen stekos, ingen passning, bara att förbereda med marinad eller kryddning, lägga i, sätta igång och gå och göra något roligare.

Om vi är många till bords får jag köra en omgång med stekpannan samtidigt, och då blir det VARMT!

Laxreceptet sparar jag tacksamt!
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 16:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Ryssvärmen finns nog hos mig här i Finland. Officiellt värmerekord för denna sommar i Lahtis 34.8-grader. Hos mig på stugan, i ungefär mellersta syd-östra Finland, visade det sig som bäst 36-grader. Varmt som sjutton!
Har spelat Zorbas!
/Anne
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 16:49
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Den lakseoppskriften, veldig godt med tapenade på også!
Her sør-øst i Norge har vi hatt av- og på-sommer. Ikke noen dag veldig varmt, sånn rundt 20 grader. Det er også regnet mye. Det skal bli sååååå deilig å komme til Kalymnos!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.