Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-02, 10:02
Maartina Maartina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Snart Parga!

Hejsan!

Snart är det dags för resan till Parga, längtar så jag blir tokig! Det är första gången vi besöker Parga, har bara varit på öar tidigare, men jag tror efter allt jag läst här att det kommer att passa oss perfekt!

Jag har läst mycket om vandringen till Lichnos här på forumet, vad jag förstår finns det flera olika vägar att välja på och jag har inte riktigt rett ut det hela. Vad jag önskar är en beskrivning på den enklaste och snabbaste vägen (har förstått att de tar olika lång tid) från Parga stad (kommer att bo på Margaritis). Finns det någon som kan hjälpa till med det?

Tacksam för svar!

Martina
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 15:16
Carita Carita är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Sv: Snart Parga!

Jag kan skicka en karta åt dig, så du ser exakt. Skriver mera i ett privat meddelande åt dig.
Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 23:08
baralur baralur är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Carita, om du har möjlighet får du gärna skicka samma karta till mig. Vore himla snällt! Undrar också hur man kan ta sig till Lichnos.
Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 23:30
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Det går också fint att åka båt. Gå ner till hamnen. En härlig liten båtur, på några minuter senare, är ni där.
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 09:04

Tack för era svar! Carita, jag har svarat på ditt meddelande

Vilma, vet du hur ofta båtarna går? Min tanke är att vandra dit på morgonen när det inte är fullt så varmt, och sedan ta båten hem! Tror det kan vara ett bra alternativ när man är lite lagom trött och solvarm
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Så gjorde jag också ett par gånger. Vandrade dit och tog båten hem. När jag var där för fem år fanns det en riktigt bra taverna på stranden. Är det som då kan du få en god lunch under dagen. Minns inte hur badbåtarna gick men det ser du enkelt på plats.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 09:24
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Maartina Visa inlägg
Tack för era svar! Carita, jag har svarat på ditt meddelande

Vilma, vet du hur ofta båtarna går? Min tanke är att vandra dit på morgonen när det inte är fullt så varmt, och sedan ta båten hem! Tror det kan vara ett bra alternativ när man är lite lagom trött och solvarm
Jag minns inte precis hur badbåtarna gick men det många turer både dit och tillbaka. Som Eva L skrev så står det tydligt skyltat vid stranden.
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 19:38
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Båtarna till Lichnos går två gånger i timmen. Det är mycket varmt där just nu, kom hem igår, det vat 37-39 grader...och man orkar knappast gå den 4 km långa vägen.
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 07:26

Då får det kanske bli badbåt både dit och hem. Får se hur pigga vi känner oss i värmen

Tänkte också höra, är det någon som vet ifall det finns bageri i den delen av staden som ligger mot Lichnos? (bortåt lilla stadsstranden) Eller för den delen i staden överhuvudtaget? Morgonpromenader är härligt!
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 07:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vad gäller god mat så missa inte SAKIS på gatan som går från borgen och bortåt..Vik av alldeles th ovanför trappan/gränden med allt tingeltangel upp från byn.MYCKET god mat, supertrevlig personal....Vid 21-snåret dansar kyparna en dans om de har tid... Tavernan har varit i släkten sen 1954 och jag undrar t o m om maten inte var ÄNNU bättre nu än 1999 och 2001.Är det kö till borden får man en ouzo medan man väntar.

Meeting är en liten ouzeria med smårätter som är mysig och mycket prisvärd. Ligger från ankaret räknat vi hamnen ca 50m upp i den gränd som är alldeles th om Du står med ryggen mot ankaret och båtpiren/bryggan. Där är lugnt och mysigt att sitta nån timme under voltan innan maten

Vi gillar ändå Pargas gemyt trots att det blivit på tok för turistigt med alla skräpaffärer och tingeltangel och inkastare nere i byn.

Ni får säkert en fin semester där.

Lissi - som var där första veckan i juni.
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 08:36
Ludde Ludde är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Maartina Visa inlägg
Då får det kanske bli badbåt både dit och hem. Får se hur pigga vi känner oss i värmen

Tänkte också höra, är det någon som vet ifall det finns bageri i den delen av staden som ligger mot Lichnos? (bortåt lilla stadsstranden) Eller för den delen i staden överhuvudtaget? Morgonpromenader är härligt!
Jo det finns ett bageri rätt nära lilla stadsstranden. Om du är på lilla stranden längst bort från stan, vid typ Villa rosa så finns det en minimarket i hörnet av en liten fyrvägskorsning kan man säga och om du följer vägen som går upp där så finns det ett litet bageri på högra sidan. Den vägen du ska ta går alltså upp mot stora vägen som man åker på när man kommer till Parga. Första gången vi bodde på hotell kalypso kom vi ju mitt i natten och hade aldrig bott på den sidan stan. Så vi började fundera vart vi skulle gå och handla på morgonen, så gick vi ut på balkongen och tittade ner så var det en affär där. Och när vi gick till affären så såg vi direkt att det låg ett bageri bara ett antal meter upp.. Det var ju väldigt smidigt..

/Annica (som också åker till Parga snart, andra gången i år)
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 08:43
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

2008 fanns det i alla fall ett bageri som enligt kartan ligger ganska nära Margeritis, från stan sett passerade man vägen in till den lilla stadsstranden. I närheten fanns också coop supermarket, en lite större mataffär med manuell ost/köttdisk. Och så finns ju bageriet Ludde berättar om, från hotell Kalypso och så vägen upp mot skolan och huvudvägen.
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 08:52
Ludde Ludde är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
2008 fanns det i alla fall ett bageri som enligt kartan ligger ganska nära Margeritis, från stan sett passerade man vägen in till den lilla stadsstranden. I närheten fanns också coop supermarket, en lite större mataffär med manuell ost/köttdisk. Och så finns ju bageriet Ludde berättar om, från hotell Kalypso och så vägen upp mot skolan och huvudvägen.
Ja just det, det stämmer. Ligger ett litet bageri precis bredvid Coop. /Annica
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 13:56
Minervas avatar
Minerva Minerva är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Hei!
Etter min mening er bakeriet ved Kalypso det beste - de har faktisk godt grovbrød! (vel, så grovt som grekerne baker det da ...)
Vær oppmerksom på at Coop'en tar "siesta" fra kl. 14 og ikke åpner igjen noen dager. Supermarkedet ved Kalypso har veldig god frukt og grønnsaker - bedre enn på Coop.
Det finnes også et annet lite supermarked lenger opp i veien mot Lichnos (forbi Coop'en og bakeriet). På motsatt side av veien er det en fin gavebutikk (ikke "tingel-tangel"). Og enda lengre opp er det to veldig gode og rimelige restauranter - Yiannis og Perivoli. Her finnes også en dyrere og "penere" restaurant som heter 5 Senses - har ikke spist der, men den skal være veldig god.
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 20:56
baralur baralur är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

När vi ändå är inne på matbutiker och bagerier, hur är det med sånt på Valtos-sidan? Vi ska bo på hotell Valtos Beach, finns det bageri och mataffär i närheten?
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 22:03

TACK alla för svar!
Fantastiskt forum
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 13:47
Bingo Bingo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Ursprungligen postat av baralur Visa inlägg
När vi ändå är inne på matbutiker och bagerier, hur är det med sånt på Valtos-sidan? Vi ska bo på hotell Valtos Beach, finns det bageri och mataffär i närheten?
Vet ikke om det er noe eget bakeri, men det er i hvert fall to matbutikker ved Valtos. En inne på campingplassen, og en rett i nærheten.
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 15:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Meetings var min favoritouzeria för fem år sen och av Lissis beskrivning förstår jag att den fortfarande håller måttet. En dag fick jag grekisk köttsoppa som tilltugg till mitt bergste som jag ofta drack på em före ett glas retsina eller husets vita som var riktigt bra. Den köttsoppan är bland det godaste jag ätit i Grekland.

Familjär och trevlig stämning är det på Meetings och både tanter och farbröder bland gästerna. Inget utpräglat gubbställe. När jag satt där var det som ett Grekland från förr. Det var lätt att drömma sig tillbaka till de första Greklandsresorna många år tidigare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 21:22
ale09 ale09 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Sista båten går från lichnos kl 18.

Kan också rekommendera bacchos vid strandpromenaden. Otrolig god mat,stora portioner och bra priser.

Vid valtos finns bara supermarket inget bageri. Det är vid tango, de har färskt bröd, croissanter och lite smått och gott.
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 23:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

Familjär och trevlig stämning är det på Meetings och både tanter och farbröder bland gästerna. Inget utpräglat gubbställe. När jag satt där var det som ett Grekland från förr. Det var lätt att drömma sig tillbaka till de första Greklandsresorna många år tidigare.

Eva
Så var det inte nu, det var bara engelsmän där, men det var mysigt ändå och en liten oas i alt myller vid hamnen bara några meter därifrån.

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.