Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-08, 19:03
martook martook är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Lite omväxling tro?

Om några dagar bär det av på charter till Naxos för första gången och det jag funderar över är vilken ö man bör åka till (dagstur, möjligen övernattning också) för att få lite omväxling? Var på Kreta förra året och där gick det ju bra att vara i två veckor, men det är ju en klart mycket större ö med större utbud på det mesta. Vilken ö i närheten av Naxos skulle rekommenderas som utflyktsmål? Chania var en bra utflykt på Kreta, men det kanske blir lite långt den här gången...
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 19:46
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Lite omväxling tro?

Alle øyene rundt Naxos er verdt et besøk spør du meg. Dagsturer til de nærmeste øyene Paros/Antiparos/Ios/Delos/Mykonos f.eks er jo fine utflukter.
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 19:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi tog vid tillfälle för ett antal år sedan en dagstur från Naxos till Koufonissi. Mycket trevlig färd. Det var alls ej heller särskilt kostsamt.
På Koufonissi hade vi ett tretimmars uppehåll för bad och lunch.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 19:57
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad

Vi har åkt över till Paros när vi har gjort utflykter, har haft moppe med oss, och åkt upp till nauossa, tagit färjan tillbaka sent på kvällen, det har funkat jätte bra, det var då förresten som det kom fram en parosgubbe när vi åt och satte på en transistorradio och ville ha betalt för att han spelade radio, tror ni vi skratta eller??

Maritha
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 21:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
Vilken ö i närheten av Naxos skulle rekommenderas som utflyktsmål? Chania var en bra utflykt på Kreta, men det kanske blir lite långt den här gången...
- ingen feil med noen av forslagene som har kommet hittil

Men, siden du nevner Chania som en bra utflukt på Kreta, så vil jeg foreslå Syros
Ermoupoli (tidl hovedstad i Kykladene) er en vakker by som ikke er turistpåvirket på samme måte som Naxos by og Paroikia på Paros
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 22:08

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Alle øyene rundt Naxos er verdt et besøk spør du meg. Dagsturer til de nærmeste øyene Paros/Antiparos/Ios/Delos/Mykonos f.eks er jo fine utflukter.
Tack för förslagen, fast det var väl många att välja på
Jag får en känsla av att Paros kanske är lite som Naxos, tror jag hellre skulle se något som är lite mer... annorlunda. Har du någon personlig favorit bland de där öarna och i så fall varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi tog vid tillfälle för ett antal år sedan en dagstur från Naxos till Koufonissi. Mycket trevlig färd. Det var alls ej heller särskilt kostsamt.
På Koufonissi hade vi ett tretimmars uppehåll för bad och lunch.

Arne
Låter som en väldigt mysig ö, men enligt kalimeras ö-guide så verkar den mindre mysig just i augusti, så hade tagit räknat bort den måste jag erkänna... kanske inte är den bästa månaden att besöka ön på?

Citat:
Ursprungligen postat av schmidt48 Visa inlägg
Vi har åkt över till Paros när vi har gjort utflykter, har haft moppe med oss, och åkt upp till nauossa, tagit färjan tillbaka sent på kvällen, det har funkat jätte bra, det var då förresten som det kom fram en parosgubbe när vi åt och satte på en transistorradio och ville ha betalt för att han spelade radio, tror ni vi skratta eller??

Maritha
Ja Paros känns ju väldigt smidigt vid dagstur, kan inte vara så lång färjeresa dit onekligen. Gubben kanske jobbade på Greklands motsvarighet till STIM, man får inte spela radio på allmän plats utan att betala, det är väl självklart han ska ta betalt då!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- ingen feil med noen av forslagene som har kommet hittil

Men, siden du nevner Chania som en bra utflukt på Kreta, så vil jeg foreslå Syros
Ermoupoli (tidl hovedstad i Kykladene) er en vakker by som ikke er turistpåvirket på samme måte som Naxos by og Paroikia på Paros
Det låter ju inte helt dumt onekligen, får kolla närmare på den ön, helt klart. Tog en snabb kik på färjetiderna och de såg sådär ut får jag säga (går det ingen morgonfärja?), men lättare att hitta när man är plats på Naxos skulle jag tro.

Senast redigerad av martook den 2010-08-08 klockan 22:18.
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 22:47
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Citat:
Tack för förslagen, fast det var väl många att välja på
Jag får en känsla av att Paros kanske är lite som Naxos, tror jag hellre skulle se något som är lite mer... annorlunda. Har du någon personlig favorit bland de där öarna och i så fall varför?
Der har vi problemet at ALLE greske øyer (så og si) er mine favoritter.

Men dette er ikke så mange turer som det høres ut som. Paros/Antiparos gjør man på samme dag, og det skulle bli kontraster nok. Antiparos er annerledes enn det meste, og så kan man besøke en dryppsteinshule hvis man er interessert i slikt. Ikke at denne er spesielt imponerende, men verdt et besøk.

Delos/Mykonos er ihvertfall noe helt annet enn Naxos, på godt og vondt, og gjøres som utflukt med turistbåt. Delos er jo et must for de som er interessert i arkeologi.

Vil man til en pittoresk øy som er død på dagtid (da ligger vel alle på stranda og sover ut rusen) kan man dra til Ios. Chora er nydelig og verdt besøket alene.
Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 23:40
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
vilken ö man bör åka till (dagstur, möjligen övernattning också) för att få lite omväxling
Nu vet jag inte om det går utflyktsbåtar till Amorgos, men om ni stannar där för övernattning så skulle iaf jag helt klart valt Amorgos. Helt olikt Naxos, en magisk ö!

Yanna - som Har Amorgos som favoritö!
Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 08:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag skulle välja en som inte ligger allt för långt bort. Exempelvis Paros där ni enkelt kan hyra bil och hinna se hela ön på en dag. Övernatta är nog en bra idé då slipper ni stressen med att hinna tillbaka samma dag.

Amorgos är som Yanna skriver en fantastisk ö och åker ni dit bör ni nog ge ön några dagar för allt som finns att se. Tänk på att resan tar flera timmar bara den så det blir mycket tid till havs.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Du har redan fått många bra förslag, och jag har inga nya att komma med. Precis som mrwalker tycker jag att ni ska åka till Ios. Kommer ni på morgonen kan ni hyra en moped och se i stort sett hela ön. Det är en mycket vacker ö med många fina stränder. Har ni bara lite tid på er bör ni se Chora, och Mylopotas beach.

Mykonos/Delos tycker jag är en mycket bra kombination på en dagstur.

Annars har Naxos väldigt mycket att erbjuda, det är en större ö än vad man tror.
Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 12:02

Ja, massor av bra förslag, tack för hjälpen allihop!

Får se om två olika dagsturer kanske lockar mer än en längre tur till en ö, det är ju aldrig fel att hinna beta av några öar så man vet vart man ska åka nästa år...
Nackdelen är ju onekligen att man blir lite stressad, och det vill man ju inte bli i onödan på semestern! Får fortsätta fundera, men nu har jag något att utgå ifrån, gör livet lite lättare... tack för det
Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 16:32
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Om jag förstår Dig rätt så är Du 14dagar på Naxos. Varför skall Du då stressa vidare till andra öar? Naxos har så enormt mycket att ge så Du kommer snart att önska Du hade minst en vecka tíll. Att hyra bil på Naxos är lätt och inte alltför dyrt. Att i lugn takt utforska de olika byarna inne på ön, avsluta eftermiddagen med ett dopp på en berbelägen strand och sedan kanske ta sig tillbaka till samma by och uppleva kvällen där. Jag lovar att det är som två skilda världar.
Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 11:17

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Om jag förstår Dig rätt så är Du 14dagar på Naxos. Varför skall Du då stressa vidare till andra öar? Naxos har så enormt mycket att ge så Du kommer snart att önska Du hade minst en vecka tíll. Att hyra bil på Naxos är lätt och inte alltför dyrt. Att i lugn takt utforska de olika byarna inne på ön, avsluta eftermiddagen med ett dopp på en berbelägen strand och sedan kanske ta sig tillbaka till samma by och uppleva kvällen där. Jag lovar att det är som två skilda världar.

Omväxling förnöjer?

14 dagar på en plats känns lite länge, även när man hyr bil och ser sig omkring tycker jag. Kan vara trevligt med lite kontraster och se en helt annan ö, därför jag var ute efter något annorlunda jämfört med Naxos. Sen kanske man inte alls känner det behovet när man är där, men då är det ju bara att låta bli att åka någonstans, men bra att ha lite koll på vart man vill om man bestämmer sig för det. Sen ska man naturligtvis inte stressa, det får jag nog av här
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.