Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-11, 06:06
Peppina Peppina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Ar pa Samos nu!

Min dotter och jag har varit har fyra dagar nu och det ar uppemot 40 grader varmt, men det flaktar fint sa det kanns helt ok. Borjar dagen med ett mogondopp i det fina havet, ater en fantastiskt god frukost och har utsikt over Vathibukten. Solar och badar pa Gagou beach eller aker pa utflykt pa on. Valdigt gron och vacker med varma harliga manniskor, Dricker minst en frappe om dagen, vi har blivit beroende Ater gott pa kvallen antingen pa restaurang eller pa gyroshaken. De senare har lika god mat och ar egentligen mycket trevligare. Tar en paus pa torget och kanner det grekiska livet. Inte mycket turister pa stan, mest den inhemska befolkningen, det ar trevligt. Det basta: vi har tio dagar kvar!
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 09:40
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ar pa Samos nu!

Underbart! Fortsätt att njuta av resterande 10 dagar! Jag är avundsjuk!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Låter ljuvligt! Ha det fortsatt gott!
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 14:57
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Låter helt underbart
Blir så avis men den som väntar på nåt gott......i morgon skall biljetten skrivas ut och då återstår det BARA 20 dagar
tills vi landar på Samos och har 14 dagar i vårt älskade Votsalakia.

Ha en fortsatt underbar semester dom 10 långa härliga dagarna ni har kvar
Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 19:31
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Peppina
har du någon koll på hur färjorna går till Kos och kalymnos. Jag hittar bara lördagsavgångar. Vi ska åka till Samos 18/9 men vi vill besöka även andra öar.
Peter
Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 07:12
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Efter 3.9. far Blue Star Ferries på fredagar från Karlovasi (kl. 11.50) till Kalymnos (kl. 16.15) och Kos (kl. 17.35) och vidare till Rhodos. Från Kos tillbaka på torsdagar (kl. 20.45), Kalymnos (kl. 22.05), Karlovasi (kl. 02.30). Andra förbindelser med färja finns inte i år. Bärplansbåtar trafikerar inte i år.
Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 09:37
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Detta innebär att ni kom dit den 8'e? Så passerade vi kanske varandra på flygplatsen. För vi åkte hem då.
Ska ni till Samos fler gånger kan jag rekommendera att ni åker en vecka tidigare för då få ta del av Samos "nationdag". Det är den 6 Augusti, men delvis den 4'e men framförallt kvällen den 5'e Augusti. Anledning till firandet är slaget mot Turkiet som dem vann efter 3 dagars krigande. (Detta firas nog endast i Pythagorion vad jag vet)
På kvällen har en 10 tal båtar ute i hamnen som tillsammans med musik ska återberätta slaget samt massor med fyrverkeriet (större än det som förr hade på malmöfestivalen)
Visst där är extremt mycket folk, men samtidigt känns det härligt att få ta del av inhemskt firande.

Kan även för er som ska åka dit rekommendera en mysig lite plats som jag tror inget känner till. I Pythagorion dvs. Går man upp till kyrkan och mitt emot stora dörren tar trappan upp till höger. Då kommer man upp på "taket" eller vad man ska kalla det. Går man då till vänster ut mot havet kommer man till en gammal borg(?) a.k.a ruin. Där hamnar precis vid havet fast 10-20m upp. Fantastisk utsikt med en obeskrivlig solnedgång. Det är ett måste. Kanske inte lika fint som solnedgången i Oia på Santorini men nästan.

/ Fredrik
Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 17:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_N Visa inlägg
Ska ni till Samos fler gånger kan jag rekommendera att ni åker en vecka tidigare för då få ta del av Samos "nationdag". Det är den 6 Augusti, men delvis den 4'e men framförallt kvällen den 5'e Augusti. Anledning till firandet är slaget mot Turkiet som dem vann efter 3 dagars krigande. (Detta firas nog endast i Pythagorion vad jag vet)
På kvällen har en 10 tal båtar ute i hamnen som tillsammans med musik ska återberätta slaget samt massor med fyrverkeriet (större än det som förr hade på malmöfestivalen)
Visst där är extremt mycket folk, men samtidigt känns det härligt att få ta del av inhemskt firande.
/ Fredrik
Håller med om att detta är trevligt!
1992, 6 augusti, vaknade vi av att en musikkår marscherade i hamnen och väckte alla.... Sen var det simtävlingar i hamnen , uppvisningar av alla de slag, samt ovan nämnda sjöslag..På kvällen var det stor fest i hela Pythagorion med vin, mat och musik hela natten. Alla var välkomna att deltaga...En helt underbar kväll och maffig avslutning på vår 14-dagars resa till Patmos/Samos. Pythagorion har jag inte varit i sen dess, men får trampa mark där mellan landning och vidare färd med båt till Patmos i slutet av september.

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.