Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-20, 18:59
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 413
Standard samariaravinen

Hei.
Min mann vil absolutt gå Samariaravinen i høst. Selv har jeg veldig høydeskrekk, og har fått forskjellige råd om jeg bør prøve meg.
Jeg regner med at har vi først startet, så er det ikke bare å snu?
Vi lurer også på om det er OK å ta denne turen uten å være med et reiseselskap. Hvor langt er det eks fra Chania til ravinen?
Er det mulig å kjøre bil eller scooter til ravinen og så komme tilbake til utgangspunktet etter endt tur?

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-21, 13:05
Okkens avatar
Okken Okken är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: samariaravinen

Den første delen av turen går i trapper. Det er temmelig bratt i begynnelsen, men trappene er brede og har solide rekkverk. Har du høydeskrekk kan disse være en utfordring. For å se hvordan det ser ut kan du f.eks google ”Samariaravinen” da det ligger mye bilder på nettet som viser dette.

Det vanligste er å starte på Omalosplatået, eller Xyloskalo, som det heter der ravinen begynner. Dette punktet ligger på ca. 1230 meters høyde og du går nedover til Agia Roumeli ved det libyske hav. Enkelte går riktignok motsatt veg, men jeg har ikke hørt om noen som har gått begge veger på en dag, selv om det er teknisk mulig. Turen er 16,7 km fra Xyloskalo til Agia Roumeli. Turen gjøres unna på mellom 3 og 8 timer, tror nok snittet ligger i nærheten av 5-5,5 timer.

De fleste tar nok turen gjennom sitt reiseselskap, men det går også rutebuss fra Chania til Omalos hver morgen kl. 0615, 0730, 0830 og kl 1400, med retur fra Omalos kl. 0715, 0830, 0930 og 1500 til Chania. Turen er ca. 43 km, tar ca 45 minutter og koster 6,20 euro pr. person.

Apollo tar 41 euro pr. voksen, men da hentes du på hotellet (eller like ved) og settes av igjen på samme sted. I tillegg kommer uansett inngangbilletten til ravinen på 5 euro pr. pers og båtbilletten fra Agia Roumeli til f.eks Sougia på 7,70 euro pr. pers. Fergen ”Samaria” går fra Agia Roumeli kl. 1730 og den er framme i Sougia kl 1810. Fra Sougia er det en to timers busstur tilbake. Rutebuss går også fra Sougia når båten ankommer kl 1815 og dennes koster 6,40 euro. Mat kommer alltid i tillegg og den fås kun kjøpt i Agia Roumeli.

Det er ordnet med mange vannposter nedover ravinen, slik at det er enkelt å få fylt vannflaskene underveis.

Fergen ”Daskalogiannis” går også kl. 1730 fra Agia Roumeli, men denne går østover til Sfakia (Chora Sfakion). Også i Sfakia kan man ta rutebuss til Chania. Denne går kl. 1845, i korrespondanse med fergen, og bruker også ca. 2 timer til Chania. Prisen er 6,80 euro pr. pers.

Jeg har selv gått turen 5 ganger, senest 16. juni i år og har alltid kjøpt turen gjennom Apollo. Det koster selvsagt adskillig mer enn med rutebuss, men da slipper en å komme seg inn til Chania tidlig på morgenen og videre fra Chania til hotellet om kvelden, samt at man har guider som informerer underveis på bussturen og som går sist gjennom ravinen for å være sikker på at alle i reisefølget kommer seg gjennom. De samler også inn penger og kjøper båtbillettene. Jeg synes dette er behagelig og bruker heller noen kroner ekstra på det.

Håper dette var til hjelp.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-22, 11:31
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 413
Standard Sv: samariaravinen

Hei.
Tusen takk for opplysninger. Vi kommer nok til å ta turen med reiseselskapet, tenker jeg. Hvis det ikke blir Imbros istedet pga ikke så helt bra kondisjon.
Vi forstår også at det kan blir veldig vanskelig å ta en dagstur fra Rethymnon til Samaria, da må man jo starte veldig tidlig og ha egen bil, for jeg regner ikke med at det går busser så tidlig på morgenen. Jeg ser at hverken Ving eller StarTour har tur til Samaria fra Rethymnon heller.
Årsaken til at vi har tenkt på dette, er at venner av oss er i Rethymnon samtidig med at vi er i Chania. Vi må nok ta turen hver for oss, ser det ut til.

Pelagia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT