|
||||
|
||||
Hmmm, kanskje vi endrer reisemål?
Gleder meg virkelig til ferie om en drøy uke, og endelig skulle vi besøke Andros og Tinos
- men om denne prognosen holder seg, vet jeg ikke helt - ser kanskje etter mer vindstille øyer likevel Onsdag 01.09.2010 Natt kl 21 – kl 3 22° Delvis skyet. Liten kuling, 11 m/s fra nord. 0 mm nedbør. Morgen kl 3 – kl 9 22° Skyet. Frisk bris, 9 m/s fra nord-nordøst. 4,0 mm nedbør. Dagtid kl 9 – kl 15 22° Kraftig regn. Laber bris, 7 m/s fra nord. 6 mm nedbør. Kveld kl 15 – kl 21 21° Regn. Lett bris, 5 m/s fra nord-nordvest. 2,8 mm nedbør. Torsdag 02.09.2010 Natt kl 21 – kl 3 20° Regn. Stiv kuling, 16 m/s fra nord-nordvest. 1,2 mm nedbør. Morgen kl 3 – kl 9 19° Regn. Sterk kuling, 18 m/s fra nord-nordvest. 0,6 mm nedbør. Dagtid kl 9 – kl 15 20° Regnbyger. Liten kuling, 12 m/s fra nord-nordvest. 0,3 mm nedbør. Kveld kl 15 – kl 21 21° Delvis skyet. Frisk bris, 10 m/s fra nord-nordvest. 0 mm nedbør. |
|
||||
|
||||
Sv: Hmmm, kanskje vi endrer reisemål?
Ja med sånt väder kunde ni ju nästan lika gärna stanna hemma.
Men det brukar ju inte bli så farligt,fast blåsten kanske finns kvar ändå. Ha en skön resa vart det än bär av. |
|
||||
|
||||
Hoppas prognosen är felaktig
Med det vädret så kan du nöja dig med en tur till Göteborg, visserligen bara 16 grader idag, men rejält med regn och vind Senast redigerad av Hellen den 2010-08-24 klockan 13:20. |
|
||||
|
||||
Hoppas prognoserna ändrar sig i rätt riktning dag för dag.
Det är trist att se sådana prognoser dagarna innan man ska åka på sin efterlängtade semester, men hur ofta har vi inte upplevt att det varit mycket, mycket bättre väder när man väl kommit på plats än de prognoser man läst hemifrån? Vi håller tummarna för sol, varmt och vindstilla. |
|
||||
|
||||
Tusen takk for gode ønsker, ciakoohler, Hellen og Marianne
- jeg krysser fingrene for bedre vær |
|
|||
|
|||
HA, HA
Det kunde jag ju räknat ut, men JAG åker 1 september ändå i säker förvissning om att sämre väder än förra årets Tinosresa kan det ju inte bli Då hade jag ca 7 timmar totalt utan regn på en vecka.....Jag älskar Tinos ändå oavsett väder och ser fram emot resan ...Sol har jag haft så det täcker mitt behov i sommar ändå.... Jag byter alltså inte ö..men packar ner mina regnkläder igen..... Kari: Fega inte ur nu...vi ska ju käka på Malamatenia 6 september Lissi Senast redigerad av Lissi den 2010-08-24 klockan 20:20. Anledning: Felstavning |
|
|||
|
|||
Nej du Kari!
Jag tror du retas med Lissi! Det finns inte en metereolog i hela världen som kan ge en prognos vad som kommer att hända på en Grekisk ö över en vecka framöver! Dessutom i timintervall! Ett gott försök, men den gubben gick inte!!! Det här försöket att sabotera Lissis resa går vi Tinosbevakare inte på!!! Jag har varit där många gånger den tiden. (I år kommer jag ner lite senare dock.) Och Lissi kommer att ha ca 25 - 30 grader och sol på dagarna. På kvällen kan det bli så otäckt kallt som 22 - 24 grader. Havet kommer att vara kring 23 - 24 grader... Det kan komma någon skur, men den går snabbt över i så fall. HA! Du är genomskådad Kari! |
|
|||
|
|||
Jag kollar ALDRIG väderprognoser innan mina resor....Så trist det skulle vara om man visste långt innan att vädret ska bli dåligt. På rapport se man kvällen innan ungefärliga läget om inte meteorologen står för...
Förresten så finns inga dåliga väder i Grekland! Den urregniga vecka jag hade förra hösten är en av de vilsammaste mysigaste veckorna jag haft....Det är fantastiskt att vandra i regn efter den strand som ser helt annorlunda ut än när man var där på sommaren...och så många trevliga människor man möter, när man ska knöka in sig på en redan full tavena där alla söker skydd Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
- for det var m i n ferie og ikke Lissi's jeg hadde i tankene når jeg skrev A l l e som husker Lissi begeistring over sin fantastiske uke på Tinos i oktober i fjor ( - i et vær som de fleste andre hadde grått over ) VET jo at DÅRLIG VÆR ikke kan skremme henne vekk fra hennes elskede TINOS |
|
||||
|
||||
Citat:
- for n å er værprognosene g o d e igjen |
|
||||
|
||||
Citat:
- slike opplevelser må jeg innrømme at ikke står særlig høyt på m i n ønskeliste Når det gjelder påsken neste år, er det nesten så jeg håper at været blir som det var i å r på samme tid i de nordlige kyklader - slik at du får flere "mysige" ferier Askeskyen "reddet" oss, vi hadde det solrikt, vindstille og varmt på Rhodos, badet i 21 gr varmt vann og haddedet slik v i liker Men jeg vet om noen som var på Syros samme uke - der var det flere lag med ULLtøy under og vindtett utenpå som gjaldt, o m man skulle gå ut da - - NOE for deg... |
|
|||
|
|||
Citat:
Men skämt åsido så VILL man ju inte ha 12 plus och ösregn hela semestern om man får bestämma , men om nu vädret blir så så ser jag den inte som förstörd, Grekland är så himla mycket mer än sol för mig.......och jag skulle aldrig avbeställa en redan bokad resa till Grekland för att vädret såg ut att bli dåligt! Hellre Tinos i regn än inte alls Lissi som packar ner även en tjock tröja och regnbyxor i bagaget... |
|
||||
|
||||
[quote=Lissi;219045]Fick jag bara bo i Ermopouli så hade det varit helt OK... I Kini hade det varit värre
quote] - j e g hadde ikke tenkt at du skulle til Syros, Lissi Men, når det var s å ille der, tror jeg ikke det var b e d r e på Tinos Når det gjelder kommende ferie ( 1 uke igjen ) så tror jeg n å, som Peter, at den blir kjempefin, Lissi |
|
|||
|
|||
Kl 12.30 grekisk tid 33 grader och strålande sol på Tinos, Webcam visar full aktivitet i hamnen. Den väderprognos maken har i sin mobil visar tio dagar framåt jättefint väder på Tinos.....så jag inväntar med tillförsikt resan på onsdag morgon. Enda molnet just nu är en dunderförkylning med ömma halsmandlar och lite feber Sängläge idag med div. medikamenter...
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
- når det gjelder Andros og Tinos, så er det v i n d e n som "bekymrer " meg nå! - men kanskje Peter kan fikse den og - han fikk jo fjernet det varslede regnet |
|
|||
|
|||
[quote=kari;219321...men kanskje Peter kan fikse den og - han fikk jo fjernet det varslede regnet [/quote]
Tack för din tro på mig Kari, men Meltemin råder jag inte på... Däremot kan jag tipsa lite om vad och vart man ska göra när Meltemin blåser som värst. Meltemi heter egentligen bara den vinden som kommer från Norr. Det kan blåsa precis lika hårt från Söder men då heter den något annat egentligen. Jag har för mig att den kallas Sirocco i Italien och Spanien? Men i Cycladerna kallas all vind lite slarvigt för Meltemi. Men när det blåser från Norr så ska man naturligtvis undvika Norrsidan av Tinos. Att åka till Kolymbithra tex är bortkastad tid. Är det bara "normal" Meltemi kan man vara på Agios Fokas-stranden utan större problem. Blåser det mycket är det bättre att gå ut ur Chora åt andra hållet mot Kionia. Förbi Annas Rooms, strax efter discoteket med regnbågen... Efter ca 8 - 900 meter ser man den lilla stranden Stavrou nere till vänster där kyrkan med en Taverna i källaren finns. Stranden är rätt trist men den är hyfsat skyddad när det blåser hårt från Norr. Vill man bara sitta och mysa och pysa kan man göra det hos "Captain" nere i yttre hamnen eller på vilket ställe som helst inne i Chora. Utanför Chora är Yanaki-stranden och ett besök i Kardiani och Ktikados perfekt som utflykt om det blåser från Norr. Även Volax fungerar bra eftersom byn ligger i en krater... Övre och nedre Isternia är också OK eftersom de ligger på Sydsidan. Blåser det starkt från Söder kan man glömma Agios Fokas. Då blir man totalt söderblåst där. En sådan dag är det perfekt att åka till Kolymbithra, Pirgos och Panormos. Jag tror det finns en strand långt upp på Nordvästra Tinos som heter Livadia, som jag faktiskt aldrig besökt, men som lär vara trevlig. Den ligger också vettigt till om det blåser från Söder. Tarabados är faktiskt rätt OK oavsett vilket håll det blåser ifrån! Nu Kari har du lite att företa dig om det blåser på Tinos... |
|
|||
|
|||
Allt låter som ljuv musik......och blåser det alldeles för djävligt så sitter man himla bra på gården hos Nikoleta med en god bok, korsord och en Mythos red!!
Lissi |
|
|||
|
|||
Eller utanför min studio i källaren under Stelios hus med en vild men mätt Puttis-Pische i knät och Grekisk Radio och ett glas Metaxa på bordet bredvid....
Då kan det blåsa hur mycket det vill... Det var länge sedan jag var på stranden och badade i Grekland! En god bok tillsammans med en kall öl i hamnen är ett perfekt recept/koncept för mig... |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Jag älskar eftermiddagsstränder. En strand där solen ligger på fint en sen eftermiddag. Ljuset är vackert och det är inte länge innan solen går ner. Finns det ingen taverna med god mat och bord vid strandkanten är det perfekt att ha med lite god ost, färsk frukt, gärna massor av körsbär och lite vitt vin. Det är den bästa stunden på dagen när många andra har gått hem och solstolarna om de finns har plockats undan. Solen är lagom varm och några grekiska familjer stimmar vid sidan av.
Havet är för mig halva resan inte för att jag ligger på stranden och steker mig i timmar utan för ljuden, dofterna, ljuset och den mystik som alltid finns i havet. Eva |
|
|